Nekromanti Styra berättartakten?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Är den någon som kan komma på ett snyggt verktyg för att styra takten på berättandet? Jag har märkt att det ofta är lätt att slinka in i ett beteende där man bara konstaterar vad som händer, istället för att ta sin tid och beskriva. I en actionfylld scen funkar det med korthuggna beskrivningar, men i andra scener vill man dra ut på saker och ting.

Jag leker med tanken att förbjuda folk att tala i mindre än 30 sekunder, annat än när det gäller faktiska regelfrågor och liknande. Jag tror inte att det är en snygg lösning, men ni fattar kanske vad jag är ute efter?

Jag vill att folk, istället för att säga "Jag öppnar dörren och kikar in" säger "Jag går fram till dörren med försiktiga steg, rädd att vem det nu är i det andra rummet skall höra mig, och lägger försiktigt handen på dörrhantaget. Jag blundar kort när jag trycker ned det och öppnar dörren i en liten springa, förväntandes att den skall gnissla. När jag märker att den inte gör det, så kikar jag in med ena ögat, och håller andan, av rädsla för att min andhämtning skall förråda min närvaro."

Det här gäller inte bara spelare; spelledare har det också väldigt lätt att halka in i konstaterande läge. Det kan nog bli ganska tjatigt om man spelar så här hela tiden (eller så blir det jättestämningsfullt) -- jag skulle helst vilja se ett verktyg som man kan dra upp och ned beroende på hur berättandetakten i scenen bör vara. Det här är ett verktyg som alla författare och historieberättare använder sig av, men som vi rollspelare tenderar att glömma bort. En mätare som säger till alla runt bordet att "Nu ligger vi i en långsam, beskrivande scen, så ta ut svängrummet i de atmosfäriska omskrivningarna ordentligt". Det kanske räcker med en liten mätare i mitten av bordet som man flyttar upp och ned beroende på hur scenen i fråga är beskaffad?

Eller har någon några schyssta idéer på hur man kan samordna det här?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Nu får du sparka mig på smalbenet eftersom jag inte direkt följer det tankesätt du har.

Jag tror att det är rätt viktigt att ha en överenskommelse, förslagsvis via en regel kopplat till en visuell mätare som du föreslår. Om man med denna regel endast säger att man måste dra ut på sina beskrivningar, så måste deltagarna veta vad de vill uppnå med överenskommelsen. Du föreslår att ha regler som "tala i XXX sekunder", men jag tror att det kan räcka med mätaren och sedan en överenskommelse om vad den sänkta* berättarstakten handla om.

1. Under vilka tillfällen vill du att det ska vara korta beskrivningar?

2. Vad vill du föra fram med de mer detaljerade beskrivningarna? Det går ju liksom inte bara att säga "Beskriv mer", för det ger inget att gå på. Ska det vara "Beskriv för att visa din rollpersons tankar och känslor" eller "Beskriv för att berätta om din rollperson" eller "Beskriv för att måla ut miljöerna och alla karaktärer och din rollpersons förhållande till dem". Du gav ett exempel i trådstarten. Analysera kring vad den beskrivningen mestadels handlade om.

Med andra ord skulle jag vilja att du utvecklade tanken bakom varför man ska reglera berättartakten (även om du verkar mest vara ute efter att sänka berättartakten).

/Han som spontant gillar idén men undrar om den lägre berättartakt kan genomföras på ett praktiskt sätt, med tanke på de folk som inte är verbala eller de spelare som dyker upp under spelmötet och är trötta eller bakfulla

* Notera att med sänkt berättartakt så bromsas spelet upp eftersom det blir mer detaljerat. Så när jag skriver sänkt berättartakt, så menar jag "mer detaljerat".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
Genesis said:
Eller har någon några schyssta idéer på hur man kan samordna det här?
Inte egentligen, men vi har spelat via blogg under våren och en av de sakerna jag gillade med det är att man nästan är tvungen att vara lite beskrivande i många scener för att de inte ska falla helt platt. Det är något jag vill ta med mig, men precis som du säger är det väldigt svårt att känna av läget och lägga sig rätt, och det kan nog bli ganska krystat.

En möjlig variant är någon form av fan-mailmekanism, att alla deltagare har någon form av fysisk resurs som de kan dela ut till den som de vill ska berätta mer än 30 sekunder och om de gör det får de behålla resursen, annars får de lämna tillbaka den. Det kräver ju en viss jämkning mot systemet i övrigt men det går nog att lösa.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Jag har väl inget tips egentligen. Men det sätt som jag upplever att vi hanterar det på i våran spelgrupp är genom att SL sätter nivån genom att själv använda den.

Om SL plötsligt börjar beskriva på en väldigt detaljerad och försiktig nivå så hänger spelarna på. Det är dock ingenting som vi har diskuterat eller så.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Timglas (NT)

Det där beror helt på person vill jag säga. Den lilla spelgruppen, det som finns kvar av min gamla spelgrupp - ja, de är inte de som ROLLspelar direkt, utan spelar mest rollspel i allmänhet och jag som SL står för beskrivningarna. Då de själva driver på och skapar är mest i dialoger och direkta handlingar.

Den andra spelgruppen, som är ny sedan ett halvår som vi startade på folkhögskolan där jag pluggar - de är bättre på det viset. Men där är en annan kille SL, och jag är spelare. Jag som varit SL (och varit spelare väldigt lite de senaste 5-6 åren)så länge antar att jag är ganska skadad utav det även som spelare. Jag beskriver som bara sjutton om jag kan utifrån min rollperson. På så vis hakade de andra på, och hela den gruppen har skapat sig ett ganska gott sätt att berätta. Speciellt en annan kille förutom jag själv, han gillar just berättarkonsten och har poesi och skaldeverk som övrig hobby. Han talar väl och beskriver därör också väl. Jag tror därför att ett allmänt snack inom gruppen skulle hjälpa, samt att i alla fall ett par stycken skapar den känslan, så hänger de andra på.

Efter man pratat om det kan man ju få reda på hur många som intresserar sig för mer intensivt berättande, och kan därefter göra upp regler för hur länge man bör beskriva någon typ av utförande i spelet. Trettio sekunder låter lite väl stelt, just en fast tid... Det tror jag kommer att förstöra känslan kring själva spelandet lite om man skall hålla koll på någon klocka eller så. Genrellt tror jag bara att om man gör upp att berättandet skall vara djupare och kommer överens att sträva efter det så kommer det att funka av sig själv efter lite träning. Efter varje spelmöte kanske alla deltagande kan dela ut stilpoäng, eller några slags berättarpoäng till varandra - eller om en fast SL gör det. Detta ger också en morot till att försöka med detta.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Re: Timglas (NT)

Han said:
1. Under vilka tillfällen vill du att det ska vara korta beskrivningar?

2. Vad vill du föra fram med de mer detaljerade beskrivningarna? Det går ju liksom inte bara att säga "Beskriv mer", för det ger inget att gå på. Ska det vara "Beskriv för att visa din rollpersons tankar och känslor" eller "Beskriv för att berätta om din rollperson" eller "Beskriv för att måla ut miljöerna och alla karaktärer och din rollpersons förhållande till dem". Du gav ett exempel i trådstarten. Analysera kring vad den beskrivningen mestadels handlade om.
Vad jag vill ha ut av att kunna variera berättartakten är att kunna använda det för att variera tempot i scenerna. I en actionscen så gör korta konstateranden utan närmare detaljer att man kan få till ett bra tempo, medan i spännande eller lugna scener, till exempel, så kan man sakta ned farten och, så att säga, ta sig tid att lukta på blommorna. I exemplet jag drog så handlade det om en spännande scen, och om man bara säger "Jag kikar genom dörren" så hinner ingen spänning byggas upp. På samma sätt, om spelledaren svarar "I andra rummet finns en stor demon som sover", så byggs inte spänningen upp på samma sätt som om hon beskriver långsamt, först kanske andetagen som hörs tydligt när rollpersonen närmar sig dörren, därefter hur rummet ser ut, därefter den stora gestalten längst bort, och sedan hur detaljerna framträder när rollpersonens ögon hinner vänja sig vid dunklet därinne.

När rollpersonen försöker smyga sig igenom rummet så kommer spelaren att sitta och lyssna andäktigt medan spelledaren beskriver små förändringar i demonens andning, och när spelledaren sedan växlar över till ett mer konstaterande språk och säger "Plötsligt reser sig demonen med ett vrål och svingar sin spikklubba mot ditt ansikte!" så gör kontrasten i berättartakten att scenen känns så mycket mer plötslig och överraskande, snarare än att man går från "Du smyger genom rummet" till "Demonen vaknar och försöker slå dig i ansiktet" (konstaterande till konstaterande).
 

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Spontant tänker jag att det räcker att alla inblandade (spelare som spelledare) alla har obegränsat med veto och det kan riktas mot vem som helst, när som helst och när det åberopas måste den personen göra en detaljerad beskrivning. Ungefär som att begära en slow motion (och jag utgår från att man gör detta av intresse/nyfikenhet men det kan ju också riktas det mot personer som konstant utviker beskrivande).
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Det här är absolut ingen regel som skulle passa min spelgrupp. Det beror väl till stor del på att jag upplever att vi redan bemästrar berättartakten, men även i ett annat sammanhang skulle jag dra mig för att använda dylik regulatur. Varför? Jag tror att det i de allra flesta fall är fel väg att gå.

Först och främst saknas morot. Spelaren ska hålla låda i 30 sekunder för att... det är så. Är spelaren inte engagerad uppgiften, kommer narrativet bli en tämligen oinspirerad historia. Är spelaren obekväm situationen, kommer narrativet bli tafatt. I båda dessa fall är detta ingenting som går att tvinga fram, varvid din förhoppning om någonting jättestämningsfullt ter sig lite lönlös. Ända fallet jag kan komma på är när spelgruppen av rena bekvämlighetsskäl håller fast vid en konstaterande approach - och då skulle jag fortfarande föredra en överenskommelse före en regel; det sociala kontraktet, du vet.

Så, Genesis - det behövs ett betydligt tydligare syfte för att övertyga mig. Jag föreslår att du öppnar skapelseboken igen.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Blä

Asååvafan!

Hea' me outa va? Pardon me while I have a strange interlude...

Jag är kommunalanställd!

(Vänta, stryk det.)

Jag är kommunalanställd en sjuhelvetes LAAAAAAAT kommunalanställd.

Assåvafan?

Dude, jag kan förhala saker, passaerbara.

Jag kan förhala Sonic the Hedgehog.

Jag kan förhala blipverts.

Jag kan förhala samlag med Johan Rising !

Men...

...kan jag göra det bra?

Alltså, all den skit ni snackar här, den kan möjligtvis få folk att snacka mer (eller långsammare).

Men kan den skiten få folk att snacka mer/långsammare bra?

Nä.

Trodde väl det.

Gör om, gör rätt.

Erik
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Re: Blä

Det känns som om vissa har tolkat mig galet, vilket tyder på att jag uttryckte mig klumpigt. I min värld så sade jag "Jag vill få folk att berätta mer. Jag tänker mig något i den här stilen, fast det är ju inte så bra. Har ni bättre idéer?", men det verkar som om folk har tolkat det som "Jag vill få folk att berätta mer, och jag tycker att man skall göra det såhär. Visst är det bra? Ni borde också göra såhär."

Alltså, i den mån jag tyckte att 30-sekundersregeln var bra, så skulle det mest vara som ett experiment. Dessutom inser jag att det inte är en bra lösning, men hoppades att ni skulle kunna komma på bättre sådana (såsom vissa har föreslagit).

Vidare:

Alltså, all den skit ni snackar här, den kan möjligtvis få folk att snacka mer (eller långsammare).

Men kan den skiten få folk att snacka mer/långsammare bra?
Tja, ju mer man övar, desto bättre blir det. Jag tycker mycket om regler som är svåra att använda (men inte regler som är svåra att komma ihåg), för då får man övning och växer som rollspelare.

Rollspelare idag vill att reglerna skall göra allt jobb åt dem. Bah! Du må vara en lat kommunalanställd, men det är inte jag. Tji!

(Tyvärr är väl en del av mina spelare det ... )
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mera blä

Grejen är att du försöker locka folk, eller pressa folk, till att snacka mer. För att få ned takten. Jag förstår poängen.

Problemet är att det finns en nackdel med att snacka mer: inte att det blir långsamt, men att det blir skit.

De flesta försök till ordrika beskrivningar tenderar att vara allvarligt patetiska.

Vad ni pratar om är försök till att belöna att *prata länge oavsett vad man säger*. Det enklaste sättet att komma ur det är att pladdra. Folk som inte saktar ned farten och beskriver av naturen kommer att försöka komma runt hindret eller få belöningen på enklast möjliga sätt, dvs genom att snacka skit. Folk som av naturen (födsel och ohejdad vana, vad du vill) kan tänka sig att sakta ned och beskriva saker och ting skulle ha gjort det i alla fall.

30-sekunders-regeln kommer därför att driva fram en massa babbelsnack, och göra ditt spel sämre. Du behöver sakta farten på ett *annat* sätt.

Jag kan tyvärr inte säga vilken drog du ska ta istället, bara att om du försöker bli hög på att röka lembas kommer du att betala för det med blödande ögonhålor och mindre penis. Det är inte värt det.

Edit: ett exempel är den gamla radioleken På Minuten (som jag själv känner bäst från när Lennart Swahn ledde och de tävlande var Hasse Alfredsson, Margareta Krok, Moltas Eriksson och, tror jag, Stig Järrel, nån gång på jägarstenåldern). Där vinner den som fortfarande håller låda när minuten gått. För att man INTE ska pladdra finns det tre viktiga regler: man får inte avvika från ämnet, man får inte upprepa sig, och man får inte tveka. Du är ju en av forumiterna som är kåt på impro-övningar, så du känner säkert till leken.
Vad jag menar är alltså att din 30-sekundersregel, det är som att leka På Minuten utan de tre begränsningarna. Det är meningslöst.
(Jag menar inte att man ska använda På Minuten som grund för hur ett försök att sänka tempot ska fungera, fast de tre begränsningarna är bra exempel på vad som utgör *pladder*, vilket kommer att sunka upp spelupplevelsen på ett sätt som omöjligt kan jämföra sig med det du vinner på ett lugnare, mer passande tempo.)

Erik
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Re: Mera blä

Folk som inte saktar ned farten och beskriver av naturen kommer att försöka komma runt hindret eller få belöningen på enklast möjliga sätt, dvs genom att snacka skit.
Fast det förutsätter ju att folk inte vill ge stämningsfulla beskrivningar. Jag tänkte inte riktigt ha det som en regel i ett spel (dumt att sätta det i makarforumet, inser jag), utan mest prova det i spelgruppen. Dessutom så sade jag ju att regeln inte var bra, men hoppades att någon annan kunde hitta ett bättre alternativ.

Folk som av naturen (födsel och ohejdad vana, vad du vill) kan tänka sig att sakta ned och beskriva saker och ting skulle ha gjort det i alla fall.
Det är bara jag som har upplevt det, alltså? Jag älskar att ge långa, stämningsfulla beskrivningar, och vill gärna göra det. Oftast så brukar jag inleda spelmötena med en liten stämningsmonolog, men ju längre in i spelet jag kommer, desto mindre sådant blir det. Det blir bara en massa konstateranden. Efter ett tag så inser jag att jag helt hoppat över beskrivandet, och försöker börja igen, men det är svårt att få upp stämningen igen, och jag glider snabbt tillbaka i konstaterandeläget.

Jag tror att det kan finnas en hel del som vill ge stämningsfulla beskrivningar, men som har svårt för det. En regel som tvingar dem till det, tillsammans med ett socialt klimat som uppmuntrar det (i form av andra som försöker att vara stämningsfulla) kan ju ge dem en chans att öva på det, för att sedan bli bra. För konsten att kunna ge stämningsfulla beskrivningar på kommando är en konst som kan tränas upp, det måste du väl hålla med om?

Hm, lösningen kanske helt enkelt är att man då och då säger att "Nu är det en stämningsfull scen, så nu tar vi det långsamt"? Fast det förstör ju stämningen att säga så! Man kanske kan ha någon signal (som mätaren som någon (jag?) föreslog) som visar att man bör sänka berättartakten. Fast det löser ju inte problemet med att spelledaren själv glömmer bort. Första steget är väl i så fall att helt enkelt skriva ned det på en lapp och ha den framför sig (insidan av spelledarskärmen, om man nu använder en sådan), så att man kan ha det i åtanke hela spelet igenom.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Mera blä

Fast det förutsätter ju att folk inte vill ge stämningsfulla beskrivningar.
Åtminstone att de känner en viss motvilja för det. Annars hade de ju GJORT det redan. Då hade ditt problem inte existerat, du hade inte skrivit den här tråden, och jag kunde ha porrsurfat just nu!

För konsten att kunna ge stämningsfulla beskrivningar på kommando är en konst som kan tränas upp, det måste du väl hålla med om?

Tja... förutsatt att någon belönar dem när de gör något stämningsfullt och/eller bestraffar dem när de inte gör det, alt. gör något stämningsdödande. Eller åtminstone påpekar det, i alla fall.

30-sekunders-regeln gör ingendera. Den uppmuntrar folk att hålla låda, varken mer eller mindre.

Liksom, att bara sparka på en boll utan mål tränar kanske upp benstyrkan, men inte ens bollsinne, direkt.

Du måste alltså ha ett sätt att uppmuntra stämningen, inte bara längden, i beskrivningarna. Jag kan möjligtvis tänka mig sätt att öka detaljrikedomen (som i Panty Explosion, där scensättning *ska* innehålla fem element: fysisk plats, närvarande personer, pågående aktivitet, nuvarande sinnesstämning och övernaturlig närvaro), men vet inte hur man direkt uppmuntrar kvaliteten i beskrivningarna.

Hm, lösningen kanske helt enkelt är att man då och då säger att "Nu är det en stämningsfull scen, så nu tar vi det långsamt"?
Själv anser jag att det är förvånansvärt ofta som man kan åtgärda problem genom att påpeka att de existerar.

Att du finner att du ägnar dig mer och mer åt konstaterande, förresten, kan ha med yttre faktorer att göra, om det nu verkligen är så att du verkligen verkligen vill beskriva saker ingående i spelet.
*Du blir fysiskt och mentalt trött, och det är som konstaterat svårare att komma med mer ingående beskrivningar ju längre ni håller på. Ni kanske ska spela kortare pass eller ta pauser oftare.
*När du börjar spela, i synnerhet när du börjar spelleda, spelar du framförallt som du själv vill, men ju längre du håller på desto mer blir du en del av gruppen, och resten av dina medspelare tycker inte alls lika mycket om ingående beskrivningar, så du anpassar dig till deras stil. Det här kan jag inte lösa alls, men det kan vara bra att ta hänsyn till.

Erik
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Re: Mera blä

Nightowl said:
Fast det förutsätter ju att folk inte vill ge stämningsfulla beskrivningar.
Åtminstone att de känner en viss motvilja för det. Annars hade de ju GJORT det redan.
Skitsnack. Jag köper inte att enda anledningen till att folk inte gör stämningsfulla beskrivningar är för att de inte vill. Det skulle ju betyda att mekanismer som ger bra narrativ också är dumma, för om folk inte redan spelar med bra narrativ, så är det för att de inte vill ha dem. Eller att ha regler som hjälper till att skapa intressanta rollpersoner, för om folk inte redan gör intressanta rollpersoner, så är det för att de inte vill.


För konsten att kunna ge stämningsfulla beskrivningar på kommando är en konst som kan tränas upp, det måste du väl hålla med om?

Tja... förutsatt att någon belönar dem när de gör något stämningsfullt och/eller bestraffar dem när de inte gör det, alt. gör något stämningsdödande. Eller åtminstone påpekar det, i alla fall.
De märker väl själva hur stämningsfullt det blir? Man måste inte ha feedback, men jag håller med om att det blir effektivare om man har det.

30-sekunders-regeln gör ingendera. Den uppmuntrar folk att hålla låda, varken mer eller mindre.
Som jag tidigare sagt: 30-sekundersregeln är inte bra. Sluta klaga på den :gremsmile:. Kritik mot själva principen går jag med på, men just den regeln var bara ett tecken på vilken riktning jag ville röra mig i. Hela poängen med tråden var ju att fråga om någon hade ett bättre verktyg! Och förutsättningen är ju såklart att folk vill göra stämningsfulla beskrivningar. Annars så är det ju korkat att försöka tvinga dem. Men jag tror att det är många som vill det. Jag är helt säker på att en i min spelgrupp, förutom jag själv, vill det, och relativt säker på att de andra är intresserade av att bli bättre på det, också.

Hm, lösningen kanske helt enkelt är att man då och då säger att "Nu är det en stämningsfull scen, så nu tar vi det långsamt"?
Själv anser jag att det är förvånansvärt ofta som man kan åtgärda problem genom att påpeka att de existerar.
Fast jag tvivlar på att det skulle göra ett dugg nytta om man bara talade om det, rent allmänt. Man måste göra det inför varje stämningsfull scen, annars så kommer folk att glömma bort det. Och om det skall vara en stämningsfull scen, så sabbar det ju stämningen, tycker jag. Faktiskt mer än en 30-sekundersklocka skulle göra. Underligt nog. Men bäst vore ju att fixa det på ett mer osynligt vis, för återigen: Jag tycker inte att 30-sekundersregeln är bra.

*Du blir fysiskt och mentalt trött, och det är som konstaterat svårare att komma med mer ingående beskrivningar ju längre ni håller på. Ni kanske ska spela kortare pass eller ta pauser oftare.
Jag tror inte att det är anledningen. Jag måste hålla mig hyfsat alert för att kunna använda min spelledarstil, i alla fall (eftersom jag improviserar allt). Men pauser är en bra idé. Eftersom jag har stämningsfullare beskrivningar i början, så blir det enklare att börja varje ny del med en stämningsfull beskrivning.

*När du börjar spela, i synnerhet när du börjar spelleda, spelar du framförallt som du själv vill, men ju längre du håller på desto mer blir du en del av gruppen, och resten av dina medspelare tycker inte alls lika mycket om ingående beskrivningar, så du anpassar dig till deras stil. Det här kan jag inte lösa alls, men det kan vara bra att ta hänsyn till.
Kan det inte vara så att man kör på i konstaterandeläge av gammal vana? Varför måste det vara så att folk inte vill? Jag tror definitivt att jag anpassar mig till gruppen, och att gruppen inte kör med ingående beskrivningar. Det är jag helt med på. Men jag tror alltså att det mer beror på vana än på ovilja.

Om jag förstått dig rätt så är alltså lösningen att sluta försöka ge stämningsfulla beskrivningar, eftersom ingen vill ha dem, i alla fall? För det är ju dumt, även om jag hittar en fungerande mekanism som uppmuntrar kvalitet och inte bara kvantitet, att försöka uppmuntra folk att beskriva som inte vill det?

Äh, nu låter jag som en sur gubbe. Jag är alltså tacksam för din feedback, och du har fått mig att tänka till, vilket jag uppskattar. Jag är bara dålig på att uttrycka det :gremsmile:.

Men det känns som om du koncentrerar dig på 30-sekundersregeln. Är du med på principen jag vill åt, i alla fall? Jag kan lova dig att inte försöka med 30-sekundersregeln, någonsin. Men jag vill röra mig i den riktningen, i alla fall. Är det fel i grund (eftersom folk som inte beskriver inte vill göra det), eller är det bara metoden du inte gillar? Om jag hade en metod som uppmuntrade kvalitet (som till exempel pudelpoäng), vore det fortfarande en dålig idé?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hemingway skrev. Kortfattat.

Genesis said:
Skitsnack. Jag köper inte att enda anledningen till att folk inte gör stämningsfulla beskrivningar är för att de inte vill.
Åkej, vi försöker så här: det finns en icke-oansenlig mängd folk som anser att långa beskrivningar inte är stämningsfulla. En trettisekundersregel skulle därmed inte ge dem stämningsfulla beskrivningar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Re: Hemingway skrev. Kortfattat.

Åkej, vi försöker så här: det finns en icke-oansenlig mängd folk som anser att långa beskrivningar inte är stämningsfulla. En trettisekundersregel skulle därmed inte ge dem stämningsfulla beskrivningar.
Faktum är att jag inte anser att trettiosekundersregeln var en bra idé. Jag tror att jag redan nämnt det någonstans.

EDIT: Förresten, om vi antar att alla som jag skall spela med är kloner av mig, vad har ni för tips då?

Eller, såhär: Jag är den ende som vi behöver uppmuntra till stämningsfulla beskrivningar. Faktum är att det är där jag upplever mest problem. Vi behöver en metod som kan få mig att ha fler stämningsfulla beskrivningar. Kan ni hjälpa mig då?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Okej, efter en mycket lång diskussion med Rising och Nightowl i vrållådan, så har en snygg och praktisk lösning på mitt "problem" uppkommit. Såhär ser den ut:

Spelet delas upp i tre typer av scener. Det finns snabba, normala och långsamma scener.

* I snabba scener så är det bara tillåtet att berätta VAD som händer. Till exempel "Jag smyger upp bakom hattmakaren."

* I normala scener skall man dessutom beskriva HUR det händer. Till exempel "Jag smyger nervöst upp bakom hattmakaren."

* I långsamma scener skall man dessutom beskriva någon illustrerande detalj om detta hur, till exempel "När jag smyger upp bakom hattmakaren så fingrar jag nervöst på kniven jag tänker använda för att skära av hans strupe. Tänk om han upptäcker mig? Vad gör jag då?"

Tankar och inre monologer är också sån't som uppskattas i de långsamma scenerna, som synes.

Från detta utvecklades ett större tänk på hur man kan bygga regler däromkring, men det tar jag i en ny tråd, istället. Imorgon. Nu måste jag sova. Gigantiskt tack till Rising och Nightowl, som i princip hittade på hela den här grejen med omväxlande glada tillrop och bittra skällsord från mig.
 
Top