Nekromanti Styggelsemärkt - samma som styggelse???

jijimbo

Veteran
Joined
15 Jan 2018
Messages
6
Min Teurg har förmågorna Häxhammare, helig Aura och Själens brännglas. De ger extra skada mot styggleser eller odöda. Men jag möter nästan bara styggelsemärkta. Gäller det även då eller måste de vara genomkorrumperade? jag har inte hittat nått tydligt om det. För det är ju sällan man möter Helt förstyggade fiender, så min teurg blir ju lite passiv i vanliga strider. Har spelat Vaäktarens vrede Håller på med häxhammaren och många fiender är bara styggelsemärkta. Därav min fråga.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Vi har talat det som styggelser bara. Inga med märken alltså. Men det är ju bara att husregla fritt
 

jijimbo

Veteran
Joined
15 Jan 2018
Messages
6
ok, asså jag har ju tänkt att han han blir ganska bra med de plus som det ger mot styggelserna. Men man slåss mot mkt "vanliga" varelser.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Det är ju inte något vi kan fixa härifrån. Be din spelledare använda mer odöda och styggelser. Bege er ut på monsterjakt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Det är klart att det gäller mot styggelsemärkta också. Annars är de ju klart underpowered. Så antingen funkar de mot styggelsemärkta eller så är systemet brutit på den här punkten. Och då tar man ju lösningen som får saker att fungera.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Eftersom Styggelse räknas som ett särskilt "släkte" (precis som Best eller Vandöd) så skulle jag tro att förmågorna i ditt fall egentligen bara funkar mot just styggelser. Men det är ju trist att aldrig få använda de förmågor man spenderat dyr erfarenhet på. Prata med din SL om det! Är hen svår att övertala så kanske ni kan kompromissa med att bonusskadan halveras mot fiender som bara är styggelsemärkta, eller liknande.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
God45;n271916 said:
Det är klart att det gäller mot styggelsemärkta också. Annars är de ju klart underpowered. Så antingen funkar de mot styggelsemärkta eller så är systemet brutit på den här punkten. Och då tar man ju lösningen som får saker att fungera.
Eller så förväntar sig Järnringen helt sonika att du ska slåss mot Styggelser och Odöda.

I nästan alla publicerade äventyr till Symbaroum så slåss du mot odöda och styggelser. Ofta som bossar, men även som vanliga fiender.

Om en spelledare inte följer det formatet så kommer vissa heliga krafter inte vara lika användbara.

EDIT: Om en spelledare tillåter att Helig Aura gör skada på styggelsemärkta så trivialiserar det en hel del av intrigspelet. Att lista ut om en karaktär är märkt ska kräva lite jobb eller häxsyn, inte bara att man slår igång sin mystiska strålkastare.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Fast förutom Helig Aura så gör ju båda skada på allt ändå, bara mer skada på odöda och styggelser. Själens brännglas på gesällnivå är ju faktiskt ganska galet bra. Du slår bara Viljestark, inget minus eller nått, och gör 1T8 i skada mot ALLA fiender? Häxhammare på Novisnivå är ju samma som Järnnäve Gesäll iom att den endast är att aktivera. Har du dessutom Teurgi på Gesällnivå så tar du ingen korruption alls, vilket jag anser balanserar upp att skadan inte ökar lika mycket som andra traditioner.

Så varför skulle du vara för passiv? Har fienderna för mycket rustning?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Ydram;n279220 said:
Har du dessutom Teurgi på Gesällnivå så tar du ingen korruption alls, vilket jag anser balanserar upp att skadan inte ökar lika mycket som andra traditioner./QUOTE]

Fast det har bekräftats från Järnringen att Teurgi på gesällnivå har/ska erratas till att man tar 1 i korruption.

Men jag tycker ditt resonemang håller ändå ;)
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Paal;n279221 said:
Fast det har bekräftats från Järnringen att Teurgi på gesällnivå har/ska erratas till att man tar 1 i korruption.
Jag tycker båda fungerar. I Errata 2.0 som finns på deras hemsida är den i alla fall inte uppe än. Själv har vi kört med 1 korruption när man misslyckas bara.


Paal;n279221 said:
Men jag tycker ditt resonemang håller ändå ;)
Jo, dom är ganska läskigt bra. Häxhammare, Järnnäve och Helig sköld gör ganska läskigt med skada.
Men möter du nått med mycket rustning är fortfarande Prickskytt Mästare eller Tvåhandskraft Mästare det man behöver.
 
Top