Nekromanti Stugor

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag ska strax åka till mygghelvetet och bo i min barndoms gamla skruttiga sommarstuga i några dagar. Där finns ingenting - inget vatten, ingen el - bara en liten timmerkoja vid en stor sjö med geggig botten. Närmsta granne bor en mil bort.

Så snart jag går nedför vägen till denna stuga fylls jag av frid. Att driva omkring i roddbåten eller att sitta på utedasset med en gammal Allers är bara så bra som livet kan bli - om man undantar myggen. I tre dagar är det perfekt, sen vet jag att jag vill till civilisationen igen och duscha bort all rök och myggolja.

Av alla jag känner är det bara jag som gillar tanken på att bo helt utan moderniteter. De flesta tycker att minimikravet är el, kylskåp, dusch och TV. Jag skulle gärna tälta en hel vecka ute i bushen.

Hur ser era smultronställen ut? Parabol på stugan eller inte?

/Magoo, längtar
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag är den tråkigaste människan jag känner. Jag tycker inte om att resa någonstans eller göra någonting. Allra bäst tycker jag det är att sitta i en soffa och äta pepparkaksdeg. Jag är motvilligt inställd till nästan alla aktiviteter och alla upplevelser. Jag gillar att umgås under så vardagliga och avslappnade former som möjligt. Alla de här grejerna som andra människot gör för att "koppla av" och "let off some steam" gör mig bara nervös och utmattad.

Saker jag gillar:

- Att åka nattbuss och lyssna på soft musik (varje gång jag gör en "nattbuss"-spellista så blir den alltid helt suverän)
- Att bara sitta och spela bluffstopp en hel kväll (eller hel dag)
- Att dricka öl, röka flum och titta på svampbob fyrkant.
- Att ligga i en bäddsoffa och läsa solospel.
- Att ligga berusad i ett badkar, hur länge som helst.
- Att gå vilse när man inte har någon tid att passa.

Mycket mer aktivt än så tycker inte jag är så kul. Så resor ut på land och hålla på och greja... Är lite för drastiskt för min stil. Jag behöver lite semester efter en sådan upplevelse.

/Rising
skrev inget om porr
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Om jag ska koppla av med sällskap åker jag helst utomlands till något varmt ställe i Europa - restresa till Grekland eller nåt - för att koppla av vid havet på någon balkong med grekisk sallad, vin och avslaget filosoferande i sommarnatten (inget råsupande på barer).

Om jag istället är ensam behöver jag bara ett tält, en enslig glänta vid någon form av vattendrag, ett träd att luta mig mot och ett grovt tillyxat fiskespö med flöte och sänke (krok är inte obligatoristkt :gremwink: ).

Såå, mina typer av smultronställen är inte geografiskt placerbara. Till mitt andra exempel har jag en handfull platser att välja mellan dock...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Här är det ställe där jag helst befinner mig när jag vill slappna av:



Japp, det är hörnet i hörnsoffan i vardagsrummet. Där sitter jag bekvämt och kan göra allt från att äta till att teckna till att titta på diverse media. Man kan lägga upp benen där. Stället är dessutom avpassat för att vara nästan i mitten på ljudbilden i hemmabion.

Jag är, precis som Rising, inte mycket för att resa. Sånt stressar upp mig. Varma länder är dubbelt illa - det stressar upp mig och steker mig. Jag gillar inte värme. Jag är för välisolerad. Svalt och gott ska det vara.

Ajustdet, utsikten också:

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Själv slappnar jag av rätt bra i min lägenhet, ska jag erkänna. Däremot behöver jag nog åka iväg och göra annat ett par gånger per sommar eller så. Som den numera traditionsenliga midsommarfesten ute i någons stuga.

Mitt minimikrav - dator och internet, och kylskåp. Resten kan man klara sig utan. TV-serier kan man se på dator, mat kan man fixa ändå, och har man bara en sjö eller annat vatten i närheten kan man tvätta sig.




Men är där man hänger hatten, och "frid" kan jag egentligen känna vartsomhelst. Det är bara en fråga om vilken sinnesstämning man väljer att sätta sig i...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mitt lilla smultronställe är ett ställe utanför Åmål, som jag bodde iaett antal år. Stället är iaf en kåta, ett vinskydd & en sjö att bada i. Stället är hur mysigt som hellst, finns inga moderniteter utan man är bara där.. Tyvärr så har man inte varit där på länge, tänkte åka dit när jag var upp hos päronen mend et han jag tyvärr aldirig med.
Sedan så har jag faktsitk ett ställe til som jag gilalr att varapå & det är Skrylle, dt är ett naturområde här utanför lund som är hur vackert som helst, speciellt at vandra i. Dit åker jag gjärna & sover öcver i nått av vindskydden.

/ Johan K, som gilar det där om at var ute i naturen.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Varje år åker jag en vecka på celloläger i en stuga i Emådalen (bär folk säger Emodalen? svarar jag som det, är, att jag har huggt mig själv i handen med en yxa där) där det varken finns el, tv, dusch eller någon form av rinnande vatten. Föräldrarna lagar mat i vedugn och vi ungdomar sitter och spelar cello hela dagarna. Mitt i veckan går vi ner på Orsayran i Orsa, världens drag med massa musik på gatorna (Orsa spelmän ftw!:D)

Det är mycket trevligt. Och jag spelar inte ens cello, utan fiol.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Medelålderns modesta krav på lyx

Ahh! En supertråd!

---

Jag sitter hyggligt ofta och kollar på hemnet.se och funderar på hur mitt fritidshus skulle se ut om jag skaffade ett. Jag tror att hela grejjen med fritidshus släppte när jag läste att "Rocky" skaffade ett. Jag är ju dessutom lärare och med två-tre veckors extra semester undrar jag ofta vad man skulle använda tiden till på bästa sätt.

Nu är jag på det klara med, att precis som du skriver, man egentligen bara vill ha någonstans att läsa Allers på. Lugnt och händelsefattigt. Frågan är bara var?

Min dröm just nu är ett stenhus på Gotland, en bit från havet så man inte behöver sälja sig till djävulen för att ha råd med det. Inte Visby, där är det för mycket action på sommaren (jag skyr trots min hobby medeltidsfestivaler som pesten). Kanske Hemse? Där skulle vi bo hela sommaren, odla en trädgård, bada och grilla på kvällarna. Och måla akvareller!
Vattenklosett är ett måste, likaså el och tv.
Egentligen skulle jag vilja ha ett high-tech-näste i källaren med bredband, hemmabio och vinkällare.
Så kunde man låtsas att man levde enkelt på övervåningen, varpå man bara gick ner till källaren för att få en dos av det där man uppskattar så mycket när man väl är hemma!

1,5 miljoner, var är ni när jag behöver er som mest?

/Basenanji
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Jag hatar naturen

Det är sant. Jag hatar naturen. Visst kan det vara rofullt i skogen men efter en kvart får jag myror i (och på?) kroppen och vill göra något. Vi snackar killen som började torrsurfa på alla förpackningar vid senaste seglatsen bara för att få dra in lite ny info.

Skall jag resa vill jag antingen åka snabbtåg eller flyg (business eller first class, aldrig mer economy och definitivt ALDRIG charter) till en modern storstad. Los Angeles är bra, där är det ljust och varmt, men värmen känner man aldrig då man bara glider mellan luftkonditionerade miljöer. Det finns massor av personal överallt som ger en service och det finns folk som tar hand om ens bil när man skall någon stans så man slipper sjået med att parkera. Dessutom kan man som svensk shoppa loss i Beverly Hills med gott samvete tack vare fördelaktig växlingskurs. Eller snoka efter coola DVD-samlingsboxar hos Virgin Megastore i Hollywood (ja, Storuggla, West Wing-boxen är jävligt fin).

Samma sak gäller Peking - bra och billigt och mycket att göra. Eller London (fast där är för dyrt).

Men naturen, nej, för fan.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,152
Location
Lund
I tre dagar är det perfekt, sen vet jag att jag vill till civilisationen igen och duscha bort all rök och myggolja.
Jag är av EXAKT samma åsikt :gremsmile:

Vi brukar åka och paddla kanot 2-3 helger per år. Det är asskönt, bara glida ned längs någon å i södra sverige, dricka öl, snacka skit, grilla på kvällarna, dricka lite mer öl (alternativt whiskey), sova i vindskydd/tält osv. Jävligt avslappnande och trevligt och urkopplat (förutom mobiltelefoner då så klart). Men efter en helg så vill man bara ha Burger King, dusch och moderniteter :gremsmile:

En vecka i bushen hade jag väl klarat (har trots allt gjort lumpen) men jag tror att det varit lite för mycket för att vara "skönt".

C.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Lappsjuka

Hur ser era smultronställen ut? Parabol på stugan eller inte?
Hörnlägenhet med balkong i innerstan. Finns tyvärr inte i sinnevärlden.

Dewil, svårt lappsjuk
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Jag gillar naturen...

Och jag gillar storstan också. Det är den där gråzonen emellan som gör mig nervös.

Den svenska glesbygden är underbar när man ser den lite på avstånd från bilfönstret. Skog, åkrar och små röda kåkar. Sen stannar man för att tanka i nån one-horse town och överfalls av ångesten som bryggs över en nedlagd kemisk industri, ett statligt låtsasverk och femtusen olyckliga själar. Hu.

Min modell är från storstaden direkt ut i skogen. Och sen tillbaka samma väg. Från spritköket till gourmetköket, liksom.
 
Top