Nekromanti Studentstäder

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Overallsförakt?

Som sagt, jag tror att huvudproblemen är att overallen alltför ofta lyfts fram som ett plagg avsett att spilla och spy ner. Då är det ju inte så konstigt att overallsbärande förknippas med svinerier. Möjligen är det ett fenomen som är förknippat med större tekniska högskolor.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Overallsförakt?

Tänk om man någon gång kunde få se en bilmekaniker i mer värdiga kläder. Vad sägs om frack och cylinderhatt?
En gång i tiden var hatt och kavaj vardagsplagg även för arbetare, kom ihåg det. Om man inte hade magnifikt skitiga jobb (eldare) eller det var så varm att man var tvungen att jobba i skjortärmarna, så arbetade common plebs i något som är skuret och färgat som en modern kavajkostym, med skjorta under.

Erik
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Overallsförakt?

"Men hur ser overallsanvändandet ut hos er? Vad jag har förstått så är det vanligaste bland högskolorna att overallen är för enbart festerier och andra obskyra grupperingar"

Öh, jag läste två terminer på lärarhögskolan i Stockholm och dä hade kåren overaller... ibland. Jag vill säga att de var röda, men fan vet.
KTH är väl de som kränger tidningar vid tunnelbanan vid terminsstart.
Min största interaktion med studenter har varit att släpa dem till avräkningsrum, vilket säkert färgat min syn på dem :gremwink:


Storuggla, en två tre
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Overallsförakt?

Jag har läst två terminer vid Lärarhögskolan, men kan inte minnas en enda overall?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Overallsförakt?

Inte? Inte ens röda? Vart fan minns jag dem ifrån då?


Storuggla, minns pinsamt usel pub
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Overallsförakt?

"Inte? Inte ens röda? Vart fan minns jag dem ifrån då?"

Lärarprogrammet i Linköping har röda overaller. Är du säker på att du läste i Stockholm? :gremgrin:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Overallsförakt?

Eller också har jag en hälsosam förmåga att undvika kåren?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Overallsförakt?

Det kanske. Jag googlade lite snabbt och fann nu att LHS studentkår i alla fall säljer overaller, så nog finns det allt. I am vindicated!


Storuggla, tågtuff
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hehe !

Well, du hade rätt i en sak iaf.. Vi lagade faktsitk mat tillsammans i mitt hus... Vi hade typ en hus, eller vad manska kalal det, där man hade egna rum men delade tv-rum & kök. Så inimellanåt så gjorde vi insammling, köppte en gefla massa mat & sedan var det matfrossa !! Det var fakitsik hur skoj & trevligt som hellst !!!!
Sen fanns/fiss det säkerligen de som sammlas & sjunger & sådan åxå. Dock gjorde vi inte det..

/ Johan K, som faktsitk sökte till Linköpings folkhögskola..
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Lund forts.

Jag pluggar i Lund, bor i korridor och är med i ett spex. Hata mig! :gremwink:

Jag trivs som fisken i vattnet. Vår korridor är trevlig och fräsh. Det städas, bakas och ordnas fester. Ibland har vi matlag. Det är 50/50 killar och tjejer, och de flesta läser olika saker: Några medicinare, tre-fyra teknologer, några sammhällsvetare, nån som jag inte kommer ihåg vad de läser och så till sist jag: humanisten. Det är i ett nationshus, och jag är aktiv där som bakförman. Nationen ordnar pub, nattklubb och luncher, men även syjunta och resor till Malmö dramatiska teater. Vi var iofs bara två som åkte till Malmö :gremsmile:

Spexet är inte tyngt av några hierarkiska gamla unkna traditioner, utan bara väldigt väldigt roligt. Naturligtvis ingår många fester, men inte av "teknologtyp".

Jag gillar Lund av många anledningar: Mycket kultur, massa studenter, vacker stad och att det jämt händer en hel del!
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Re: Overallsförakt?

Uhm, och var i beräkningarna slutar LiTH med 9000 studenter att vara e "en stor teknisk högskola"? :gremcool:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Overallsförakt?

Så fabriksarbetare, hundförare och bilmekaniker ska svida om alltså?

Nolla: "Vilka är de där som har mörkblåa overaller då?"
Phösare: "Det är... öh, vaktmästarna."
(från gammal studentserie)

--
Åke
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Overallsförakt?

Jag syftade inte på LiTH, det var mer ett generellt statement. På andra ställen i tråden verkar det som om visst overallsförakt förekommer även i Linköping.
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Re: Overallsförakt?

Det finns säkert gott om människor som inte gillar overaller även i Linköping. Men jag upplever inget generellt förakt. Snarare tvärtom. Majoriteten lär ju t.ex. ha en overall själva...
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Overallsförakt?

Sedan kan man för all del fråga sig om alla som äger en overall:
1) använder dem
2) inte ångrar köpet
3) automagiskt känner sig hemma hos andra overallstomtar bara för att de bär samma plagg

Dessutom kan man fråga sig om den upplevda bristen på overallsförakt inte beror på att svenskar är jävligt bra på att knyta näven i fickan och sura i det tysta. Och huruvida det verkligen är en majoritet av studenterna som har en...
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Re: Overallsförakt?

1) Antagligen inte.
2) En del, antagligen.
3) Nej det tror jag inte. Precis som att jag inte tror att jag automagiskt känner mig hemma med andra "kostymnissar" om jag skulle gå på en finare sittning.

Majoriteten studenter på LiTH tror jag äger en overall. Hur det ser ut på fil.fak vet jag inte.
Men grejen är ju just att jag inte upplever något overallsförakt från studenter i Linköping, men från folk från andra lärosäten. Skulle folk i Linköping vara bättre på att sura i det tysta? Det tror inte jag.
 
G

Guest

Guest
Re: Lund

Jag pluggade i Lund under första halvan av 1980-talet. Nationslivet var livligt, men jag ägnade mig åt andra studentklubbar, vilket var lika kul på sitt sätt. Bland annat söp jag tillsammans med med två ryska ambassadtjänstemän (en KGB-agent och en GRU-agent) vid ett tillfälle och tillsammans med dåvarande utrikesministern Bodström vid ett annat -- studentklubben i fråga hette Utrikespolitiska föreningen.
Ohh det är en förening jag skulle vilja ha på Chalmers, förresten, vi börjar få ont om namn till våran pseudoförening KGB, skulle du kunna nämna vad denna agent hette?

Det känns dock inte troligt att en utrikespolitisk förening skulle skapas på chalmers någonsin, men man kan ju försöka.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Lund forts.

Jag pluggar i Lund, bor i korridor och är med i ett spex. Hata mig!
Fasen, det har jag ju missat helt juh !! :gremshocked:
Skulle vara trevligt att träffa dig igen, kändes som man var i svår konventskoma när jag träffade dig på LinCon.. :gremgrin:

/ Johan K, som fundrar på att försöka få till nån forumsfika i Lund, igen... :gremtongue:
 
Top