Nekromanti Studentstäder

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Luleå

Saker måste ha ändrats sen början av 90-talet... Våra primära fysaktiviteter bestod av raglande och okontrollerat studsande i och omkring kulvertpubarna.

Kulvertpubarna är historia sedan februari 1996, då sektionslokalerna stängdes. De öppnades igen till nolleperioden samma år, med orealistiskt hårda regler dikterade av förvaltningschefen. Sedan dess möts alla önskemål att få mer realistiska regler med motargumentet "tjafsar ni så stänger vi lokalerna för gott". Förvaltningschefen är inte universitetets populäraste man och hans attityd har lett till att det är tabu bland studenterna att diskutera regelverket för sektionslokalerna på grund av rädslan att de ska stängas.

Tack och lov rapporterar inte Securitas till fastighetschefen om de inte absolut måste, och fastighetschefen rapporterar inte till förvaltningschefen om han inte absolut måste, så förvaltningschefen nås så gott som aldrig av några rapporter av vad som händer i katakomberna vilket innebär att det trots allt går att bedriva någon slags verksamhet där nere. Dock ingen alkoholförsäljning, inte öppet i alla fall.

Dewil
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Luleå

vad som händer i katakomberna vilket innebär att det trots allt går att bedriva någon slags verksamhet där nere.
(min emfas)

Verksamheter som "vakta en kista i en 10 gånger 10 fots rum medan man spelar kort"? :gremgrin:

Erik
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Luleå

Verksamheter som "vakta en kista i en 10 gånger 10 fots rum medan man spelar kort"?

Hmm, jag har gjort något liknande, fast vi vaktade ett antal backar öl (som vi drack av på krita) i en skrubb vars mått snarare var 6 gånger 6 fot. Det kan ha förekommit kortspel, fast det har i så fall försvunnit i dimmorna (som så mycket gör mellan 3 och 7 på morgonen under kontinuerlig ölkonsumtion). Hursomhelst slutade natten med ett morgondopp i fontänen. (Man är inte en riktig LTU-student om man inte har badat i fontänen.)

Dewil
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Luleå

Kom det några äventyrare och försökte slå ihjäl er och ta eran öl?

Näe, men jag antar att vi satt där utifall att...

Dewil
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Örebro

Örebro är en riktigt bra studentstad med ett Campus som är precis så skönt som Saxifrage beskriver Linköping som han känt på det.

Campus ifråga har växt med åren och nu bor det väl uppemot 1000 studenter inom området. Campus hjärta var, när jag pluggade där, Studentkåren och Restaurangen som låg mitt emot varandra vid öppningen mot staden (dvs vägen som ledde till skolan).

Nationer fanns men de var inte alls på mer antika ställen såsom Lund, Uppsala och Stockholm utan mer laidback, lugna och avslappnade. De enda som hade overaller på sig var teknisterna under deras nolleperiod med emfas på deras invigningsritual. Denna ritual gick ut på att få en stor back med starköl fastkedjad till sig och att tömma denne under en helt normal skoldag. Således såg det rätt udda ut när dessa teknologer ragglade omkring på campus med ett styck back med öl fastkedjad till sig.

Stället man gick ut på var Studentkåren såklart, med plats för 400 gäster. Utöver det fanns det en handfull småpubar som var exklusiva för de som valt att gå med i den nationen eller föreningen. Där kunde man få sig alkohol till förfester till inköpspris vilket var trevligt om man vart lagd åt det hållet.

Campus aktiviteter i övrigt bestod av ett rikt föreningsliv. Det fanns föreningar med alla inriktningar, där den absolut mest populära var ÖSIF (ÖrebroStudenters IdrottsFörening) då det var ett av ställena där man utbildar gymnastiklärare och liknande. Själv spelade och ledde jag volleyboll upptill sex dagar i veckan. Det fanns 8 stora gymnastikhallar till förfogande med schema mellan 12-14 samt 17.00 till 23.00 varje kväll till de olika sporterna som kunde tränas. Utöver det även stor löparbana och friidrottsarena, beachvolleyplaner och en hel massa annat.

Då själva festandet brukar vara i fokus på andra ställen, ledde det till att en kurskamrat öppnade egen studentkrog som inhyrd vid Strömpis i centrala Örebro ett stenkast ifrån Örebro Slott. Varje onsdag var det så fest med arrangemang på Strömpis. Emellanåt sprang man över en snygg flicka eller pojke som man kunde roa sig med.

Själva huvudpunkten var när vi drog igång Örebro Gaystudenter och krigade med Biblioteket som vägrade ta in HBT-tidsskrifter. Efter lång och ihärdig kamp vann vi och vi kunde gå till biblioteket för att läsa Kom Ut! (RFSL's tidning) samt QX med mera.

Jag har varit och besökt campus i Luleå, Stockholm, Linköping och Ronneby då jag känt folk som bott på dessa och den stora skillnaden mellan dem och Örebros är spriten & festandet. Det var mycket lägre nivå på sådant i Örebro och den hemska traditionen med overaller existerade i stort sett inte där.

Det blev också så att Studentkåren förbjöd alkoläsker och annat som mer var inkörsporter till alkohol, för de som inte tyckte om öl eller cider av någon anledning. :gremsmile:
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Luleå

Du har fullständigt rätt om Luleå. Vill man se normala människor - dvs. folk som inte ser ut som förrymda fjällturister - så måste man bege sig in till stan. De som inte löser medlemskap i studentidrottsföreningen betraktas som lätt rubbade av omgivningen. Idrottsutövande är inte en fritidssyssla - fritidssysslor är sådant man gör när man inte idrottar. Många idrottar 6-7 dagar i veckan och läser vid universitetet bara för möjligheten att utöva vintersporter.
Jag förstår inte vad som är dåligt med detta val. Att röra på sig är bra. Att träna upp sin kropp är bra. Att träffa människor i ett social sammanhang är bra. Allt detta får man ju i ett idrottsutövande.

/me som själv tränade uppemot sex dagar i veckan under studieperioden enligt hans svar här ovan. :gremsmile:
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Overallsförakt?

Ser att många inlägg uttrycker sig mer eller mindre hatiskt om overaller, och som teknolog i Linkeboda så blir jag förvånad.
Jag är själv inte särskilt inne i studentlivet, men när det är studentfest på kårhuset så är ju overall oftast det givna plagget. Jag menar, nästan alla i Linköping har en overall, och framförallt så kan alla som vill ha en. För mig är det ett smidigt plagg eftersom det dels är mer eller mindre skitsamma om jag spiller, jag kan sätta mig ned utomhus, jag behöver intebry mig om att leta fram en skjorta och bra byxor till festen, alla kan snabbt se vad jag heter, och dessutom vilket program jag går. Ibland kan det senare kanske vara en nackdel för vissa eftersom vissa sektioner "varnar" sina nollor för att umgås med bruna overaller, haha :gremgrin:

Så fårgan är lite... Ni som avskyr overaller, vad har ni för erfarenheter av dem? Jag vet att overallstraditionen ser annorlunda ut på andra lärosäten, och att det kan vara därför som overallsföraktet känns så utbrett...
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Luleå

Jag förstår inte vad som är dåligt med detta val. Att röra på sig är bra. Att träna upp sin kropp är bra. Att träffa människor i ett social sammanhang är bra. Allt detta får man ju i ett idrottsutövande.

Det är dåligt för oss som har andra fritidsintressen än idrott.

Dewil
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Overallsförakt?

Så fårgan är lite... Ni som avskyr overaller, vad har ni för erfarenheter av dem? Jag vet att overallstraditionen ser annorlunda ut på andra lärosäten, och att det kan vara därför som overallsföraktet känns så utbrett...
Det jag förknippar med studenter i overaller är hämningslöst supande, äcklighet galore och annat som jag inte uppskattar. Det är det jag upplevt bland overallare oavsett säte.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Overallsförakt?

"Ni som avskyr overaller, vad har ni för erfarenheter av dem? Jag vet att overallstraditionen ser annorlunda ut på andra lärosäten, och att det kan vara därför som overallsföraktet känns så utbrett.."

"Öh! Köp min tidning! Köööp! Men köp då! Öh! Köp den här! Skitkul tidning! Öh!" Liksom, de hemlösa tidningsförsäljarna har bättre försäljnings-fu än så.


Storuggla, greppo gluten
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Re: Overallsförakt?

Okej, jag har på ett år här inte träffat på någon i overall som försökt få mig att köpa tidningar. Folk (läs "festerier") står relativt ofta och delar ut information om kommande fester (som kostar pengar), men det är ju bara trevligt. :gremsmile:
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Overallsförakt?

Det mesta är roligt i lagom mängder. Overall är ett kul och informellt plagg som skapar stämning och samhörighet på studentfester. Men även om man gillar overall bör man acceptera dels att vissa föredrar att gå ut i kavaj, dels att det ibland ordnas fester där man valt en annan dresscode. Tyvärr finns det overalls-talibaner som inte har klykat ens så mycket allmän hyfs.

Sen kanske det bidrar att många overallsvänner drar upp overallens spill- och spybeständighet som ett av plaggets fördelar. Folk som går på fest och räknar kallt med att spilla eller spy ner sig har jag av naturliga skäl rätt svårt för. Däremot är overallen ett jättebra plagg för tex brännboll eller lådbilsrally.

Sist men inte minst är overallen ett studentplagg och hör därmed hemma i studentmiljöer. På stan går man inte omkring i sparkdräkt om det inte finns särskilda skäl (Quarneval, SoF el dyl.).
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Re: Overallsförakt?

Tja, kravaller (overallsfester) innnehåller förvisso mycket alkohol. Men jag vetifan om det är mer än på en "vanlig" lördagsfest.
Kravallerna på kårhuset brukar vara relativt städade. Det finns säkert gott om svinande overallsprydda individer i Linkeboda också, men av alla overaller så är de en klar minoritet... :gremcrazy:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Overallsförakt?

Tja, det här har ju då mest varit i början på terminerna. Annars håller de sig lugna (eller i alla fall utanför mitt synfält). Men vid terminsstarter så står de där... och nasar.


Storuggla, midshipman Simpson
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Overallsförakt?

"Sist men inte minst är overallen ett studentplagg och hör därmed hemma i studentmiljöer."

Så fabriksarbetare, hundförare och bilmekaniker ska svida om alltså?


Storuggla, Bosse Bildoktor
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Re: Overallsförakt?

Jo, jag håller med. Givetvis har man inte ALLTID på sig overall. Jag har personligen tyvärr på mig min ganska sällan. Mest på grund av tidsbrist, dock. Jag ska medge att mitt festkunnande är relativt lågt för att vara student, men jag har inte hört något som tyder på att bruten dresscode (dvs "overallstalibaner" som kraschar in på kavajfester eller dylikt) verkar vara något problem alls.

Sedan håller jag med om att det är ett studentplagg som man bara använder i studentsammanhang.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Overallsförakt?

Ja, fy bubblan. De ser ju ut som plebejiska drägg allihop. Tänk om man någon gång kunde få se en bilmekaniker i mer värdiga kläder. Vad sägs om frack och cylinderhatt? Med tolvans öppna nyckel diskret nerstoppad i bröstfickan, under det elegant hopvikta sämskskinnet? Ah, det vore något det...

:gremsmile:
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Re: Overallsförakt?

Men hur ser overallsanvändandet ut hos er? Vad jag har förstått så är det vanligaste bland högskolorna att overallen är för enbart festerier och andra obskyra grupperingar :gremgrin:

Jag har som sagt inget svårt att förstå att folk stör sig på svinfulla drägg i overall, men eftersom jag själv har en overall och inte alls upplever något sådan här så blir man ju lätt nyfiken :gremsmile:
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Overallsförakt?

Det jag förknippar med studenter i overaller är hämningslöst supande, äcklighet galore och annat som jag inte uppskattar. Det är det jag upplevt bland overallare oavsett säte.

Min erfarenhet från Luleå är den omvända - de fullaste och stökigaste har aldrig overall.

Dewil
 
Top