Nekromanti Struktur på krönikor?

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Undrar lite vilken typ av struktur folk har på sina krönikor.

Är det en persons om krönikerar hela tiden, eller alternerar spelarna?

Skriver ni ur "first-person-perspective" dvs det är rollpersonen som beskriver vad som händer honom/henne eller kör ni "third-person perspective" med en neutral synvinkel som beskriver allas handlande?

Håller ni hela tiden "in-character" eller tar ni även med vad som händer runt spelbordet?

Ger endera formen särskilda för/nackdelar?

Det jag märkt är att om bara en person krönikerar så kommer denne person glömma bort/missförstå saker och om personen ifråga är borta från ett spelmöte så blir det ju naturligtvis problem. Om många krönikerar så slipper man problemet med att man saknar krönika över vissa delar, men det blir väldigt olika stilmässigt.

Själv har jag bar testat "first person perspective", men då både blandat mellan en person som krönikerar och att flera skriver. I en gammal Call of Cthulhu-kampanj så skrev min rollperson en dagbok, andra skrev brev. Spelledaren satte sedan ihop vårt material till ett tryckt häfte på en nästan 70 sidor. I den Buffy the Vampire Slayer-kampanj som jag spelar i nu, så skriver jag en redogörelse som om min rollperson berättade vad som händer.

/Ulfgeir
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag tycker att det blir väldigt tråkigt att skriva om jag inte skriver i första person och gör det aningen litterärt. Ibland har jag testat annat, men det blir... tråkigt och jag kan inte göra så i längden. Det har aldrig varit fler än en spelare som vill skriva något, så det är ett rätt enkelt val på den punkten med :gremsmile:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag skriver krönika i de kampanjer jag spelleder. Syftet är helt enkelt att teckna ned viktiga saker,
dels för att jag som SL skall ha koll på kontinuiteten och detaljerna,
dels för att jag på ett enkelt sätt kan rekapitulera situationen nästa spelmöte genom att helt enkelt läsa upp det jag skrev efter förra gången,
dels för att rädda fragment av en väldigt efemär hobby till något slags eftervärld... :zeppelinare:

Stilen anpassas i någon mån till kampanjen, men ofta är grundtonen torrhumoristisk. Kapitlen (spelmötena) får titlar som följer en för kampanjen specifik mall.

Det vore riktigt roligt om någon av mina spelare ville vara krönikör ur sin rollpersons perspektiv, men folk har inte tid med det och jag föregår inte med något gott exempel i den kampanj jag är spelare i.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
I vår kampanj turas vi om att logga spelmötena (med lite XP som morot), och lägga upp loggen i en tråd på vårt forum.
Det vanligaste är (utan att kolla tillbaka) tredje-personsperspektiv mer eller mindre in-character.

I min förra spelgrupp krönikerade jag varje spelmöte på vår hemsida. På engelska. Såhär i efterhand kan man undra vad i helvete jag tänkte med. :gremgrin: Kul var det iallafall, men jag kan tänka mig att perspektivet blev lite ensidigt. (Skrivet som en liten ståry i tredje-personsperspektiv, för övrigt.)

/Hellzon - smått imponerad att gamla spelgruppen har kvar hemsidan.
 
Top