Nekromanti stridsystem + lite till

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
hmm nu har jag spelat Western för första gången. vi hade en strid med 5 skurkar + 4 godingar som flöt förvånansvärt lätt, mest pga att SL varken kunde eller orkade kunna reglerna särsklit bra, mest pga att han inte läst boken alls. jag fick förklara allt. iaf.
vad jag retar mig på: hur man räknar ut träffchans. vi är numera 2 utav fem spelare som fattar hur de går till, de andra blir bara totalt förvirrade av allt. mest pga att i DoD som vi spelat mest på sistone finns Basegenskaper, som går ut på att man exempelvis itne kan ha högre i Schak o Brädspel än man har i INT, eller högre i Stjäla grejjer än man har i Smidighet.
de (även jag) blandar ofta ihop Utbilding med Egenskapen Bildning, och bonusen tror de att de får till sin egenskap, osv. MAO ett rent helvete. regler skulle kunnat göras så fruktansvärt mkt enklare och smidigare!!! usch jag bara gnäller men jag gillar iaf träffmallen. underbart koncept.
så vad jag efterlyser är ett regelssytem som kan passas in i det befintliga, som förenklar hela vapen och stridsfärdigheterna osv.
Finns det, vore jag tacksam att ta del av det. Finns det inte, räkna med att jag skriver ett och slänger upp det här.
En irriterad, men vid sina sinnens fulla bruk, Fogge.

Jag vet att jag har rätt!
 

Twiggie

Veteran
Joined
19 Aug 2001
Messages
20
Location
Western PBF
Jag har ofta svurit på att jag inte klarar av systemet, men det beror på att jag alltid glömmer bort något.
Jag har spelat efter en massa olika spelsystem och tycker att ett fåtal är bra men kanske inte fungerar för vilket rollspel som helst.

Angående träffsystemet i western är det avancerat men det anser jag är ett litet måste. SL bör lära sig det noga för att det skall fungera. Om man skulle byta systemet till drakars system i en förenklad jämnförelse skulle det vara nästan lika enkelt att träffa ett mynt som en människa. Med detta system är det nästan omöjligt att träffa myntet alls, vilket är naturligt.

Man får skapa egna regelsystem om man vill, men man skall inte glömma bort att det är väl utvecklade regler som är skapade just för att kunna spela i western miljö.

Angående Schack och Brädspel är jag duktigare i Backamon än jag är smart vilket betyder att jag måste vara lite sämre än jag verkligen är enligt Drakars system och ang stjäla föremål ett exempel: jag befinner mig i ett tomt rum med en fin revolver hängande på vägen. Jag går fram och stoppar revolver innanför jackan. går sedan ut ur rummet. Ingen hade någon möjlighet att se mig. Alltså var min förmåga att stjäla något större vid det tillfället än mitt behov av smidighet.

MVH

Magnus "Twiggie" Dahlqvist
Som just nu sitter med ännu värre regelproblem till western PBF
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>de andra blir bara totalt förvirrade av allt. mest pga att i DoD som vi spelat mest på sistone finns Basegenskaper, som går ut på att man exempelvis itne kan ha högre i Schak o Brädspel än man har i INT, eller högre i Stjäla grejjer än man har i Smidighet.
de (även jag) blandar ofta ihop Utbilding med Egenskapen Bildning, och bonusen tror de att de får till sin egenskap, osv. MAO ett rent helvete. regler skulle kunnat göras så fruktansvärt mkt enklare och smidigare!!!</I>

På den här beskrivningen tycker jag det låter som om det största problemet är att spelarna inte kan sluta tänka på DoD...
(Minner mig gammal spelare som testade EDD för första gången, och för sitt liv inte kunde göra sig en bild av hur bra hans gubbe var när det inte fanns några levels.)

--
Åke
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
ja såklart.men systemet vill nog mera simulera att har du typ 3 i smidighet, är det svårt att bli bra på Stjäla.
likaså Schack. det bygger inte på tärnigar, som backgammon. där har man full kontroll, typ.
och revolver på väggen och ingen där: seriöst, min döda mormor skulle klara det lika bra. vi snakkar om at snika åt sig en penningpung ute på gatan från en levande person. Färdigheten 'Plocka på sig saker' har alla med maxvärde redan från start..(jag plockar upp den dödes yxa och vill undersöka den.. SL: slå för ditt Stjäla-värde!!)/images/icons/wink.gif

Jag vet att jag har rätt!
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Be spelarna koncentrera sig på Western 100% så de lär sig hur det fungerar för det är inte krångligt utan ett väldigt enkelt system (tycker jag iallafall) och bra, men en som verkligen ska lära sig systemet är väl ändå SL för annars blir det nog inte så värst skoj. Om han nu inte är en jäkel på att improvisera.
Vi hade en kille som var SL i lite olika spel (Vampire, CoC och Star Trek), men han kunde inte reglerna utan det enda han läste var SLP'nas grundegenskaper och speciella förmågor, sedan fick man höra om hur fruktansvärda de var. Det var tråkigt och bortkastad tid och påpekade man något så gnällde man, men vi blev av med honom när vi sa att det var tråkigt /images/icons/smile.gif.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

ad'paz

Veteran
Joined
12 Dec 2000
Messages
3
Vad gäller Schack och backgamon är jag kass på Schack och därför är mitt värde där max 1. I backgamon är mitt värde 12
som jag sagt tidigare är jag inte speciellt intelligent och gissar att min intelligens ligger på en 8.

Det var inte riktigt samma sak att stjäla pistolen som din yxa eller penningpung. Vad gäller pistolen stals den. Den var absolut ingen svårighet att "plocka på sig" pistolen. Det var heller ingen svårighet att gå ut med den gömd heller. Om man har dålig förmåga att stjäla saker vilket man har om man har dålig intelligens blir det ju svårare. Jag tror nog inte jag skulle lyckas att ta penningpungen från någon på stan utan bra värde på intelligensen också. tex lyckas ta pungen från hans innerficka, försöker gå därifrån och upptäcker då att den är fastbunden. synd för mig som var så smidig men inte intelligent.
Vad gäller yxan. Man behöver inte slå för att plocka upp saker i Western, Om inte den döde har en grupp som vakar över liket och du då vill plocka upp yxan utan lov.

Vad jag vill säga är att Western skall spelas verkligt vilket gör att den måste ha en del svårare regler. Stridsystemet, träffsystemet och färdigheterna påverkar varandra. Du har ju förstått systemet med träffmallen. övriga handlingar fungerar på ett liknande sätt men inte med träffmalen som grund.

D&D har också ett nytt system vilket skiljer sig en del från det gamla. En del tycker att det är bra en del dåligt. I D&D finns också anpassningar efter hur svårt det är att stjäla eller vad man skall göra.

Att ha 3 i smidighet är fortfarande bra i Western. Det är bättre än inget. Men ett värde i D&D för att vara bra bör väl vara runt 8 minst eller hur?
 

Twiggie

Veteran
Joined
19 Aug 2001
Messages
20
Location
Western PBF
Twiggie = Ad'paz denna gång

(Använde en inloggning som fanns på min arbetsdator och såg inte att det var fel namn.)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
ja, men nu snakkade jag DoD(inte D&D, för att undvika missförstånd.), dvs Drakar och Demoner för det första.
För det andra så ville jag bara peka ut skillnaden, INGEN behöver slå för Stjäla Prylar om man ska plocka på sig en revolver som hänger obevakad, eller föra tt 'loota' ett lik, dvs ta hans grejjer om de är obevakade. däremot behövs det ingen större intelligens för att just stjäla penningpungen. i DoD har man EN basegenskap som begränsar ditt värde per färdighet. dvs är du puckad har du knepigare att lära dig saker som när en viss blomma byter färg pga årstid eller att fjällräven helst äter möss. I western får ju istället högre värde juh högre egenskap du har. en skillnad, inte så stor men den märks. tex när jägaren kommer på att han kanske skulle satt mer än 9 i INT, då Jaga är baserat och begränsat av/på INT.
nu känns diskussionen OT och onödig, så jag tänker lägga ner här. Nuff' said!

Jag vet att jag har rätt!
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Ang. lootning ...

Jag har precis börjat spelleda Western och tänkte dela med
mig av ett tips, eller nåt i den stilen, till er som precis
börjat. En spelare i min grupp påpekade att »lootning«
knappast är så förekommande i det här spelet som i t.ex.
Dungeons and Dragons. Jag hade inte tänkt på detta, men kan
inte annat än hålla med. Hur många filmer har ni sett där
en person går fram och snikar åt sig pengar och dyl. efter
en duell? Inte ens skurkarna gör det...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Ang. lootning ...

nja. men ifall man gör en s.k. shootout och dödar X antal bangditer, visst tar man väl hand om ammunition etc. inte fan låter man det ligga kvar? och dessutom har man nog inte så mkt på sig under en duell. vet inte ifall det finns 'regler' i westernsamhället om sånt, att vinnaren fick ammunitionen som förloraren hade kvar i vapnet.
dessutom tar snikna RP:s alltid upp allt. ett extremfall i DoD blev när deras grupp med mig som SL hittade en trasig vagn, den saknade hjul men var i perfekt skick annars. de kånkade den in till stan och fick hjul till den. det tog nästan kål på dem, två dagar utan mat eller vatten. men de överlevde...

Jag vet att jag har rätt!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ang. lootning ...

<I>Hur många filmer har ni sett där en person går fram och snikar åt sig pengar och dyl. efter en duell? Inte ens skurkarna gör det...</I>

Beror ju också lite på om man har skjutit på varann på huvudgatan i stan inför en massa frisörer och kyrktanter, eller nånstans ute i öknen.

--
Åke
 

Erkki

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
74
Location
Malmoe, Sweden, Tellus.
Re: Ang. lootning ...

"Hur många filmer har ni sett där
en person går fram och snikar åt sig pengar och dyl. efter
en duell? Inte ens skurkarna gör det..."

Jag är helt övertygad om att listan kan göras lång... Vanligt förekommande är att stövlarna tas av det fortfarande varma liket. En film där "looting" (eller heter det inte plundring?) förekommer är Sam Peckinpahs nattsvarta mästerverk "The Wild Bunch".

E.
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Re: Ang. lootning ...

»nja. men ifall man gör en s.k. shootout och dödar X
antal bangditer, visst tar man väl hand om ammunition etc.
inte fan låter man det ligga kvar?«


Skulle du gjort det om du levt i Western -- gå fram och
tömma fickorna av de blodstängta liken, en efter en? Jag
vet att jag knappast skulle gjort det, men jag är kanske
för hederlig (yeah right). I rollspel kan man göra vad som
helst utan eftertanke, men det är min åsikt att världen ska
bli så levande och verklig som möjligt.

Och det är en helt annan grej att gå fram efter en duell
och snika åt sig ett föremål som den döde stulit från dig,
eller linknande, än att bara gå fram och söka igenom
kropparna för sakens skull (efter kulor och dyl.)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ang. lootning ...

"Hur många filmer har ni sett där
en person går fram och snikar åt sig pengar och dyl. efter
en duell? Inte ens skurkarna gör det..."
Inte efter en duell direkt, men "den Fule" i The Good, the Bad and the Ugly - visst fan skulle det kännas fel om han inte länsade fickorna på ett lik han åstadkom/hittade eller tom kollade om stövlarna passade?

Och i serien Preacher, albumet "Ancient History" får man sig en mycket mörk Vilda Västern-bild (ny genre - Dark Western?) där plundring, misshandel, våldtäkt och tortyr är alldeles naturligt beteende för styckets rånarskurkar (och fast "hjälten" inte är lika illa skulle han utan tvekan länsa fickorna på en fallen motståndare). Ungefär som många tycks behandla orker i diverse andra spel, mao. ;-)

Så det beror väl på spelstilen i allmänhet, anser jag.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Ancient history ...

»Och i serien Preacher, albumet "Ancient History" får
man sig en mycket mörk Vilda Västern-bild (ny genre - Dark
Western?) där plundring, misshandel, våldtäkt och tortyr är
alldeles naturligt beteende för styckets rånarskurkar (och
fast "hjälten" inte är lika illa skulle han utan tvekan
länsa fickorna på en fallen motståndare).«


Visst förekommer plundring, men det är knappast standard
och man bör kanske tänka efter en extra gång innan man
länsar liken i det här spelet. För övrigt är Preacher en
underbar serie, och Ancient History ger en lite udda
inblick i Westerns förtrollade värld. Jag rekommenderar den
för alla Western-älskare...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ancient history ...

Du har en alldeles för snäll bild av Västern i mina ögon - men så gillar jag lite skit också! ;-) Men det beror som sagt på tonen i kampanjen och vilka RP man har.

"För övrigt är Preacher en underbar serie, och Ancient History ger en lite udda inblick i Westerns förtrollade värld."
O ja! Att västern-myten var viktig för Garth Ennis i skapandet av serien - med en huvudperson som heter "Jesse Custer", kom igen - framgår mycket tydligt i förordet till nämnda, öh, "grafiska roman"? Eller får man kalla det seriealbum?

Preacher rekommenderas varmt och innerligt, som sagt.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Frenchman

Veteran
Joined
7 May 2001
Messages
8
Location
Stockholm, Sverige
Re: Ang. lootning ...

Bra där! Låt spelarna få "bad rep" om de håller på som "skavangers" o "lootar" sina "kills" ;-) Nästa gång de kommer in till en stad kanske någon syrligt påpekar att deras stövlar luktar lik eller att man "inte tar emot blodspengar på den här saloonen" Gnehehehe...

/Lou
 
Top