Nekromanti Stridsvråla

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag förstår tanken att det inte går att vråla flera i ansiktet samtidigt...

Om man bara tänker sig att du kan titta på en person, så att han känner sig träffad av vrålet, du vrålar åt just denna specifika person du tittar (argt) på. Medans de andra hör vrålet känner de sig inte lika träffade, därmed råkar de inte ut för effekten av tekniken...

Du tar ju inte åt dig om någon står och skäller ut en annan person. För du känner dig inte "träffad" på samma sätt. Detta är inte riktigt samma sak...
Men om man vill tala för att det bara går att påverka en person så kan man göra det genom att den man vrålar i ansiktet ska känna sig träffad av vrålet.

Dessutom har jag för mig att tekniken är billig rent kunskapskostnadsmässigt och inte tar speciellt lång tid att lära sig. Så det känns väldigt hårt om den kan påverka en större grupp. Skulle någon av mina spelare ha den skulle jag nog bara låta den påverka en person, som spelaren väljer.

Samtidigt förstår jag tanken att den skulle kunna påverka flera. Hur är det, slår man ett färdighetsslag mot stridskonsten för att lyckas? Isåfall är det väl bara att göra det svårare om man vill påverka fler... (t.ex. +Ob1T6 svårare per extra person man vill påverka)...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag tycker att det här resomanget är väldigt logiskt, men poängen är ju att stridsvrål inte påverkar motståndaren negativt - tekniken låter ju bara användaren slå mot Stridskonst istället för VINIT i stridens öppning, så den taktiska fördelen blir troligen ganska marginell i de flesta fall. Den enda det möjligvis blir hårt mot ifall den nu tillåts påverka en större grupp blir väl en SL som till varje pris vill att hans SLP:s ska slå spelarnas rollpersoner i varje upptänkt läge... (SLP:erna själva räknas nog inte :gremwink:)
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Som Regmolar säger så påverkar inte stridsvråla fienden över huvud taget, vad det verkar, och det finns heller inga svårighetsslag involverade. Och tvärtemot vad du säger så gör den tekniken en enorm skillnad i vissa lägen, eftersom man lägger på SI från vapen efteråt, Höjer i alla fall min RP:s VINIT (Med SI inräknat) Från någonstans runt 16-17 till 22. Detta beror i och förs sig också på att han räknas ha yrket "Vapenmästare" (Relativt lågt VINIT) samt att han skapades delvis in i en kampanj och därmed, av balansskäl, räknas som skicklig i stridskonsten och därmed har ett FV på 18. Detta plus hans långyxa landar honom på tidigare nämnda smått otroliga 22 i VININT, så av rent regelmässiga problem förstår jag mycket väl varför SL vill strypa min RP, även om jag inte tycker det är nödvändigt - det fungerar ju bara i öppningen - rent logiskt förstår jag dock verkligen inte hans poäng. Därför skulle jag älska ett uttalande från modulskaparen, vet någon om han brukar till på forumet, och i sådana fall vad han kallar sig?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Och tvärtemot vad du säger så gör den tekniken en enorm skillnad i vissa lägen
Därav kommentaren "i de flesta fall" - en vapenmästare med FV 18 i stridskonsten med tekniken som aldrig har varit med i en strid kan ju få en skillnad på 13 steg här, men sannolikheten för en sådan känns ganska låg... speciellt om man (som jag) använder bokens definitioner och säger att FV 15 är en skicklig utövare (kanske 15 % av kåren) och FV 18 en mästare (säg, 3-5 %?). Jag skulle nog klassificera din karaktär som ganska exceptionell :gremwink:

Sedan är jag lite osäker på ifall man verkligen får tillgodoräkna sig SI på värdet, men jag orkar inte dra upp SLG och titta (nämns nämligen inte i Vapenmästaren, vad jag kan se).

Med tanke på långyxans enorma skadeverkan förstår jag att din SL tycker att det är en lite för stor fördel (jag själv tycker att en av karkatärernas FV 15 med ett stridssvärd i lite för mycket i min nuvarande kampanj...), men har man nu tillåtit karaktären att skapas i första taget får man antingen ta ett enskilt samtal med spelaren gällande balansen eller ligga som man bäddat. Störs inte spelbalansen enormt (vilket tycks mig osannolikt och dessutom borde kunna kompenseras in-game av SL - dör folk två gånger för snabbt så får de helt enkelt bli dubbelt så många) finns det ingen ursäkt att köra över spelare i sådana här fall.

Vad gäller författare är det CJS (medlem på forumet, men har inte varit här på ett tag), Dan Johansson (ingen aning), Krister Sundelin (Krille, medlem och aktiv, men oftast inte här) eller Marco Behrman (samma namn, medlem och här ibland). Mitt förslag är dock ett PM, dels för att ingen dem (dock osäker på Dan) är särskilt aktiva på det Eon-forumet, och dels för att författare verkar mycket obenägna att besvara inlägg om regler här - tror faktiskt aldrig att jag har sett det hända, om jag ska vara ärlig...
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Angående svar på inlägg om regler - Har faktiskt hänt en gång för mig, jag var fundersam på varför Lamior drabbas av extraskador, tyckte det var allmänt mystiskt. Det visade sig vara en regelmässig anledning, och inte en logisk (Som jag trodde) Det behövdes helt enkelt för att kolla huruvida man träffade hjärtat på dem eller inte.

Angående balansen så rubbas den inte alls, och vi i våran selgrupp har en tendens att dö vartannat spelmöte i vilket fall, och vi har alltid liknande karaktärer, så där är det heller inget problem. Min karaktär är fruktansvärt stor och stark, vilket tillsammans med hans tekniker ger en skadeverkan på ob9T6, vilket visserligen är högt, men inget exceptionellt i våran grupp, då magi också är ett vanligt inslag. (Skärpa osv)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Angående svar på inlägg om regler - Har faktiskt hänt en gång för mig, jag var fundersam på varför Lamior drabbas av extraskador, tyckte det var allmänt mystiskt. Det visade sig vara en regelmässig anledning, och inte en logisk (Som jag trodde) Det behövdes helt enkelt för att kolla huruvida man träffade hjärtat på dem eller inte.
Har för mig från lamiadiskussionerna som rasade för ett ganska bra tag sedan att det visst finns en "logisk" anledning, nämligen att lamian närmast är någon form av pseudovandöd; deras bloddrickande beror på att de har en form av matsmältning, till vilken inre organ behövs. Sedan kan man ju argumentera ifall resten av extraskadorna beror på något sådant eller bara är regelmässigtk, men det orkar jag inte. (ja, det är säkert en andrahandsförklaring för att förklara extraskadorna egentligen, men whatever).

Har till och med för mig att det var författaren som berättade om det, men jag kan ha fel...
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Yupp, det var författaren som berättade, det var delvis för att de "Smälter" blodet, men huvudsakligen var det för att avgöra huruvida hjärtat träffas eller inte
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Så... igentligen borde man kanske vinkla om "stridsvrål" till "Lugn"?

En teknik som måste specifiseras för att tillåta slag för att tillgodoräkna sig bonusen.

Barden Tenor:
"Den fete Hjälten Gynter har kämpat mot troll så ofta att han helt lungt inväntar kräken och sedan kvikt skivar dem innan de fattar vad som slog dem."

Vandöda och elementarer är lite ovanligare och kan få kosta 2 "dottar".
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Nej, du har. rent generellt, en helt annan attityd när du vrålar ansiktet blått än när du känner dig lugn inför fara, det senare låter mer som "Stirra döden i vitögat" (TROR jag att det finns ett bakgrundsslag som heter) Som gör det lättare att just stirra döden i vitögat med lugnet i behåll.
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
Är helt inne på din linje poängen med tekniken stridsvrål är inte att få upp adrenalinet utan en kallt beräknad manöver för att skrämma motståndaren och för att få till utandningen i tekniken. Vet inte om någon annan syslar med kampkonst irl men jag gör det o det är så tekniken fungerar.

Således bör tekniken inte fungera på vandöda eller elementarer som inte känner någon form av rädsla o aldrig blir överraskade.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Stämmer bra, men i sådana fall borde den fungera på fler än en person, eller hur?
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
Inte jätte nödvändigtvis men i teorin ja. Om man ska titta på hur "stridsvrål" används innom kampkonst så är det ju oftast mot en person, ganska få kampkonster som kör med flera motståndare, där brister ju lite gämförelsen. Men det viktiga är att det är ett högt plötsligt skrik som borde rimligtvis drabba även de som står i närheten (friend or foe) säg på en halvmeters håll. Man blir ju trots allt lika skrämd som personen framför om man går in i ett mörkt rum och någon hoppar ut o skriker Buu!!
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Med stridsvrål tror jag mer att det menas ett stridsvrål, inte ett "Kiai". DVS i stil med såsom folk låter innan de rusar rakt in i stridens hetta i till exempel en film som Sagan om Ringen.

Typ "RRRRRAAAAAAAAHHHHHH!!!!" Inte "Kiai" *slag* "Kiai" *slag* "Kiai"

Fast såklart mera kraft och med ett mer fokuserat syfte, nämligen att låta blodtörstig och farlig och leda tillbaka fiendes sinne till någon primal del av hjärnan som skriker åt dem i vansinnigt panikslagna toner att något som utstöter blodisande vrål samtidigt som det rör sig mot dig med den största förbannade yxa du sett förmodligen är något man helst inte vill får för sig att hacka huvudet av dig.

//Elias, tycker faktiskt om långa meningar ibland. "Håll tråden"
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Vilket även stöds av att stridsvrålet endast används i stridens öppning.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Precis, men det försvagar kraftigt fundamentet för att inte låta det påverka fler än en person...
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Tja nu okrar jag inte läsa igenom alla andras inlägg.. bara de sista/första (I don't knooow :gremwink: ) men anyway the arguements presented there seem pretty valid, meeen dessutom så måste det ju finnas en anledning bortom den regeltekniska att VINIT höjs till Stridskonstens värde, såsom att karaktären går vrålande in i striden och använder sitt agressive mind och skill för att snabbt (omfg hårt ) och skoningslöst komma åt den stackars jäkeln caught on the other side.. uhm anywy this ain't proving anything men imo så är det helt enkelt svårt att gå hårt och skoningslöst på fyra stycken personer samtidigt då dom inte har laggat in i varandra och står på samma ställe med garden lyft ungefär likadant... men I guess that it's up to the thinker to think whatever the thinker thinks...

Men i detta fall är ju det min tyranniska åsikt som räknas :gremwink: tills jag får anledning att tycka annorlunda :p

Må bara säga det: det e ju fan väldigt metal :gremlaugh:
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
Då missförstod jag nog lite teknikbeskrivningen. Har kollat upp den nu och det är sant som ni säger stridsvråla har till syfte att sätta skräck i motståndaren(/-na?) och att få upp det egna adrenalinet. Således kan vi utesluta att det har till syfte att förbättra utandningen vid en attack o göra den kraftfullare. Det är med andra ord den storvuxna kragbarbarens teknik och inte den smidige vapenmästaren som dödar legioner med ett par ätpinnar.

My bad :gremblush:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ja, speciellt som den (om jag minns rätt) går att lära sig utan ordentlig träning.

Vapenmästaren använder troligare utandningen i sitt fokus/kraftfokus.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Om man ser helt regeltekniskt så påverkar den inte din fiende över huvud taget... Detta är sant som du säger.

Om du däremot läser första meningen i tekniknbeskrivningen står det:
"Stridsvråla innebär att man får sin motståndare temporärt ur fattning genom att gallskrika honom rakt i ansiktet."

Jag anser att det ÄR att påverka sin motståndare... Även om det rent regeltekniska är att du får ett högre VINIT.
Dessutom står det:
"Observera att detta inte fungerar emot vissa typer av fiender. Själlösa vandöda och elementarvarleser är helt oberörda."

Om då, enligt ditt (och Regmolars) resonemang inte påverkar fienden alls, varför är då vissa fiender imuna mot effekten? Och varför står det att tekniken bringar motståndaren ur fattning?

Jag anser att denna teknik bygger på att man påverkar motståndaren och bringar denna ur fattning, jag anser även att man bara hinner gallskrika en person rakt i ansiktet på en runda, om du inte tänker ägna hela rundan åt att vända dig mot dina motstånda och vråla på dem... :p
 
Top