Nekromanti Stridsvråla

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Denna teknik kan, enligt min SL, enbart tillämpas på en person åt gången då det står i dess beskrivning att man "Vrålar personen i ansiktet" och man kan, enligt honom, inte vråla flera personer i ansiktet samtidigt. Vad tycker ni om detta?

Om modulförfattaren kan uttala sig så skulle det kanske tillochmed övertala SL :gremlaugh:
 

Shepel

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
30
Location
Borlänge
Tja om man ska ta det bokstavligt visst. Men man behöver inte ta det bokstavlig för det finns inget som säger att man det inte skulle fungera mot fler personer. För varför skulle det inte fungera mot fler personer? Jag skulle nog börja tänka ´defensivt´ om det kommer en kille vrålande svingades med ett vapen eller hotfullt kommer mot mig, oavsett om jag har polare med mig eller inte. Och skulle jag stridsvråla själv så skulle jag nog inte vänta med det tills jag kommer så nära så jag kan vråla honom i ansiktet. Jag tror nog att det som står under stridsvrål snarare är en beskrivning som man INTE behöver ta bokstavligt....
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Jo jag vet, jag tror SL nerfar den bara för att jävlas med mig, vilket är anledningen till varför ett uttalande från modulskaparen vore bra. Om ett sådant kommer så tvingas han i alla fall erkänna att han nerfar mig enbart för att jävlas.

Inte för att det gör mig så mycket, stridsvråla är en mycket bra teknik, men att han påstår att det han gör är logiskt och bra stör mig
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Är det enligt han LOGISKT att man bara kan intimidera 1 person i en grupp och endast 1, de andra är helt oberörda?

Är nu inte helt på det klara vad stridsvrål har för beskrivning men det BORDE vara ett motstånds slag med i leken.
Be vederbörande SL modifiera motsånds slaget med antalet... åhörare.

Ex: Voltar barbaren med sin stora yxa "Smärtsam död" vrålar åt 1 soldat.
Soldaten får ingen mod för att inte bli berörd av Voltar´s intimideradne uppvisning.

Ex 2: Voltar springer vrålandes fram mot 10soldater.
Alla soldater får en bonus lika med antalet kamrater *2 = +20

Går också att modifiera åt andra hållet. Ju fler som lyckas med sitt vrål, ju svårare blir det att motstå.
Då kanske man ska lägga in en bonus på # kamrater * 4.

Ja, två barbarer skrämer troligen skiten ur en soldat.
Är det inte det som är tanken?
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Jao, men nu är det ju så att inget motståndsslag är involverat. Man vrålar skiten ur sig (Ob3T6 mot stridskonst) och slår öppningsvinit mot sitt värde i stridskonsten i stället.
 

Shepel

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
30
Location
Borlänge
Det är nog så att stridsvrålet är inte bara till för att skrämma motståndaren utan ge sig själv en boost inför anfallet, viket är logiskt....
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Oh ja, låter djävligt logiskt och bra, men varför funkar det inte mot själlösa vandöda och monster då?

Det är konstigt, helt enkelt.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Modifikationen kan aplicers även där.

Ob3t6+(# motståndare över 1 *2.)
Ex1: 3 motståndare: Ob3t6+6.

Ex2: 3 motståndare, 2 skrikare = Ob3t6+6-8 = Ob3t6-2
 

Shepel

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
30
Location
Borlänge
förmodligen för att dom är mycket läskigare.... :gremtongue: nja vandöda är ju jävligt läskiga och själlösa... är nog bara för dumma...
Enda svaret jag kommer på just nu :gremsuck:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Eller så räcker kanske modifikationen på +/-Ob1T6 mot VINIT som motståndarens utnumrering ger räcker? (kan iofs appliceras mot stridsvrål... halverar man den blir ju också tekniken lite effektivare)
 

Shepel

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
30
Location
Borlänge
Men då borde det finnas en mod på vad det är som ger ett stridsvrål... en vrålande kragg/truck är mycket mer skrämmande en en vanligt mänisko soldat. Te.x. att trucken/kraggen har 1t6 lättare att motstå och andra har 1t6 svårare.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
TTycker du det är det bara att husregla på. Jag tycker att det är ett bra synsätt, men kanske inte nödvändigt att ta med i reglerna... (eller, det är ju iofs Eon vi talar om :gremwink:)

Problemet kan väl vara att man då undrar om de inte borde finnas regler för otränat stridsvrål också (du behöver ju egentligen ingen speciell träning för att vråla folk i ansiktet), och ungefär då blir det jobbigt...
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Det är nu du börjar vara inne på den andra delen av stridsvrålet: Den biten som försätter din egen kropp i "redo" läge.

Tror Stridsvrålet har ett litet ursprung ur kampsportens "kiap"/kraftrop, som tränas till anfall där du ska försöka få ut maximal kraft.
Ett anfall som genomförs vid utandning är kraftigare än ett som sker vid inandning.
Hur kraftigt? Testa med dig själv som slagpåse. Be en tränad utövare slå. :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jo, jag är bekant med det, men då blir det svårare att förklara varför det inte fungerar på varelser som vandöda.

Dessutom har ju tekniken inget med prestationen att göra; minns jag rätt så låter den dig bara ersätta ditt vinitvärdet med ditt värde i stridskonsten.

Man kanske helt enkelt borde bygga om hela tekniken från början för att få med de andra aspekterna av stridsvrål i kampsport? (frågan är väl ifall man då kan applicera denna på trukher och liknande varelser, men varför inte?)
 

Shepel

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
30
Location
Borlänge
Sant, men ett Kiai är inte ett stridsvrål för mig, ett stridsvrål för mig är någonting man gör i inledelsen av striden dvs man springer vrålande mot fienden för att banka skiten ur honom. Och det är någonting som de flesta armé enheter tränar, för att det har en psykologisk effekt. Och taimar dom in stridsvrålet så kan dom ha en väldigt skrämande effekt som kan få motstånadarna ta till flykten (om inte annat förlora modet).
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Men det är nog inte den mest naturliga tolkningen av det hela. Att "gallskrika" någon i ansiktet tror jag mer syftar till att göra honom skrämd än att själv samla styrka för sin attack. Denna teknik är istället något som exempelvis tiraker/trukher använder, och de tänker nog inte alls i sådana banor som man gör i kampsporter. Och även det där med vandöda/elementarer motsäger din teori.
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Men om man, precis som din SL, ska tolka det enbart bokstavligt, och försaka lite realism, då finns väl ingen begränsing som säger att du inte kan gallskrika samtliga i ansiktet, alla som vill öppna strid med dig (en efter en alltså) :gremwink:

För visst gör det inte det?
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
matematik. Andra vinklar.

Tror systemets matematik faller i vissa omständigheter.
Exempelvis.

den stora episka hjälten ställer sig beredd att möta barbargruppen på 5 unga krigare som kommit ifatt honom. Han står iskall och fokuserad redo att möta sina motståndare. PLÖTSLIGT! Skriker dem i raseri och hjälten springer

5 motståndare ger vår hjälte -20. Och vad han än har i det så lyckas han i princip inte, även om han har 20-25.(Vilket man då borde klara av?)

Jag tror inte det går att applicera en sådan formel, även om det skulle förenkla, men en rättvis SL borde kunna ta var situation för sig och anpassa med svåra och lätta slag.

Nu verkar ju vår herre inte ha en jätte snäll SL. Själv kan jag förstå honom också lite till vissdel jag blir frustrurad när en spelare med en stridkonst dödar allt, medan dem andra spelarna som, trots "den hårda skolan", är mer eller mindre värdelösa mot en hyffsad stridskonst. Själv tog jag bort stridskonsterna helt från mina spelgrupper just av den anledningen att det ska vara lite "Robin Hood". Men det hör ju inte hit. Och slippa sånt tjafs.

Nu står jag på din sida, för eftersom du är upprörd så antar jag att du känner, med rätt, dig åsidosatt av din SL.

Men du får försöka förstå honom någonstans också. Vad befattar "vråla" så låter själva tekniken lite halv löjlig i mina öron. Vem som helst kan väl lära sig vråla så länge han har passerat puberteten och är han dessutom en kopia av Conan så behöver han nog inte mycket träning för att få mig att lägga benen på ryggen eller åtminstonde vekna. Vråla, kanske förenklar processen. Men jag tror inte det är själva

"Jag har stridskonsten vråla så jag kan skrika högst av alla RP, för jag kan det! Det står så på mitt papper!"

Om du vill hålla dig till sådana argument så måste du kanske också förhålla dig till att svara på hur det kommer sig att ditt skrik ska få en effekt på din motståndare, är det enbart ljudfrekvensen, du har hittat den bruna tonen, well fine! Då är jag helt på din sida. Men om du ser ditt vrål och det du faktiskt lärt dig som en komplicerad kombination av kroppsspråk, skrik och kanske förmågan att just stirra din motståndare in i själen och få hela hans väsen att lida av skräck, då kanske det är lättare att acceptera din SL´s beslut? :p

Förövrigt om han favvisar vissa i gruppen borde ha lynchas!


Jag tror det är få personer som springer in i ett slagfält utan att vråla, antingen är dem döda eller överdrillade. Vill man ha den bonusen som du så eftersträvar, i förhållande till alla andra, får man väl räkna med att ditt vrål och hela ditt kroppsspråk är fokuserat på en person. Själv anser jag, återigen att sådant som att vråla etc känns lite som en bonus man ska ha när situationen är lämplig. Se exempelvis Braveheart olämpligt att inte tillämpa skottarna en bonus pga deras, förhållande eller ledare?
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Fel riktning

Diskussionen börjar fokusera på fel saker. Tekniken stridsvråla handlar inte om att skrämma bort folk så att de flyr utan om att vinna initiativ genom att för en kort stund få motståndaren att tappa fattningen eller tveka genom ett vrål.

Jag håller likväl med om att viss matematik i husregler som nämnts kanske bör korrigeras en aning.
 
Top