Nekromanti Stridsvana....

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Jag skulle vilja veta hur ni hanterar stridsvanan, det står ju i grundregelboken(EON II) att för varje person som man dräper så får man kryssa för Stridsvana men slår ni ett framgångsslag för varje person en rollperson dräper?

Om en rollperson dräper fem stycken barbaren låter ni han då slå fem förbättringsslag mot stridsvana?

Tack för svaren.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Jag skulle vilja veta hur ni hanterar stridsvanan, det står ju i grundregelboken(EON II) att för varje person som man dräper så får man kryssa för Stridsvana men slår ni ett framgångsslag för varje person en rollperson dräper?
Nej, man får bara ett kryss hos mig. Det slår man sedan för när vi slutar spela den dagen, så att man nästa spelomgång kan få ett nytt kryss.

Jag funderar dock på att istället dela ut ett förbättringsslag i Stridsvana när jag känner att rollpersonerna varit i en tillräckligt intensiv (och därför lärorik) strid. Det ska med andra ord krävas mer än bara en slaktad träl för att de mäktiga krigarna ska bli mäktigare...
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
dela ut ett förbättring slag lät bra, vet ibland själv när man gör något riktigt tappert eller ovanligt fast då delar jag mest ut ett poäng rykte hehe :gremsmile:

Själv låter jag dem inte göra ett förbättrings slag förrän slutet på äventyret när det kommit genom en del eller rent utav bara klarat skiten och börjat nästa...
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Som Dudemannen säger så är det väl egentligen tänkt att man bara kan få ett kryss, och att man inte får ett nytt förrän förbättringsslaget är gjort.

Däremot vet jag inte om jag gillar att man ska "slakta" någon för att få krysset. Jag skulle hellre vilja säga att man ska vinna en strid. Att vinna en strid är inte detsamma som att slakta en motståndare.

/Honken - Som är from som en missla...
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Jeg trodde at stridsvane mer var en generell ferdighet på hvor "erfaren" en person er, og ikke bare inrettet på ren strid.
Feks en tyv med mye i stridsvane klarer seg bedre når han må dirke opp en lås under stress, enn for eksempel en nybegynner gjør.
Stridsvane er altså hvor mye "generell erfaring" en har, som gjør at en takler stress og press, ved å klare å holde "hodet kaldt" i unormale situasjoner.

Jeg gir det ut med passende mellomrom, feks mellom hver eventyr del, eller deler av en kampanje el.
Og jeg bruker skjønn om hvorvidt de skal få slå et slag eller ikke.
Hvis en skal følge regelen slavisk (står ju i grundregelboken(EON II) att för varje person som man dräper så får man kryssa för Stridsvana ), så tenk på den stridsvanen bødlene har :gremlaugh:

Forresten så gir jeg ikke bare forbedringsslag hvis en har vunnet en kamp.
Hadde feks rollepersonene klart og stjele en drageskatt uten en kamp, så hadde de selvfølgelig fått slå.
At de må klare og beseire en fiende er jeg også skeptisk til.
Får en liksom så mye mer erfaring ved å vinne, enn om en taper? Sålenge en gjør noe farlig (relativt) i en pressende situasjon så burde en vurdere om det holder til å få et kryss i stridsvane; uansett om en taper eller vinner :gremcool:
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Jag tycker också att man inte bara ska springa omkring och slakta folk och genom det så får man stridsvana.

Men å andra sidan så blir man mer erfaren utav att dräpa folk i strids situationer om man är den typen av person.
En krigare brukar ju inte precis bli mer erfaren i stridsvana utav att dryka lås i en stressig situation...? eller har jag fel?

Men enligt mig så får man inte ett kryss i stridsvana bara för att man dräper någon gamla avdankad bonde som höter med högaffeln.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Som folk innan påpekat, det är inte DRÄPA en motståndare som ger kryss i Stridsvana, det är att BESEGRA en motståndare. Enligt reglerna, alltså.

För egen del så kör jag med att det beror på hur erfaren personen är. En riddare som klarar av sin femtielfte uppstudsige bonde får inget kryss för det, det krävs nog en rätt komplicerad (och väl avklarad) strid för att en erfaren kämpe ska få en chans att gå upp. Omvänt så har jag gett kryss till folk som saknat/haft väldigt lågt i Stridsvana bara de har överlevt en strid, även utan att faktiskt själva besegra någon motståndare.

Mvh / Phelan
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
För egen del så kör jag med att det beror på hur erfaren personen är. En riddare som klarar av sin femtielfte uppstudsige bonde får inget kryss för det, det krävs nog en rätt komplicerad (och väl avklarad) strid för att en erfaren kämpe ska få en chans att gå upp.
Är inte det redan avspeglat i systemet i och med att man måste slå över sitt nuvarande värde för att gå upp? Det känns lite som om du ger en dubbel bestraffning på möjligheterna att bli bättre.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Ja och nej. Mitt system är snällare än det officiella då man har lågt i Stridsvana. För övrigt kör jag egentligen inte med att slå för att gå upp (men använde den gängse terminologin för enkelhetens skull) utan man får erfarenhetspoäng och får köpa sig högre färdighetsvärde, de högre värdena är dyrare.

Mvh / Phelan
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Använder samma variant som Phelan. Man får enheter att köpa upp sitt färdighetsvärde istället för att slå (precis som när man skapar karaktären). Lättlärda färdigheter är hälften så dyra när de väl kommit över 10 i FV (annars kostar de jhu 1poäng iaf).

För att mina spelare skall få höja så skall de ha lärt sig något nytt oxo. Det räcker inte med att vara med om en strid eller ett slå ihjäl en motståndare. Det kan räcka med att såra en motståndare eller att göra något "aktivt" under striden så man lär sig något "nytt" (det e ganska flytande, men de brukar påminna mig om jag glömmer något, då brukar de lämna en liten motivering oxo). Vi använder samma metod på alla färdigheter....ett perfekt slag räcker inte alltid.
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
Strid är en väldigt vanlig krydda när jag spelleder, så om spelarna fick chans att höja stridsvanan efter varje strid skulle deras rollpersoner väldigt snart bli rena proffs på att kapa huvuden. Om det är en riktigt svår strid så att rollpersonerna kan tänkas lära sig något nytt, så låter jag dom slå förbättringsslag.
 
Top