Nekromanti Stridsvana och hur den används bäst i reglerna

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Många spel har någon form av värde för stridsvana som inte hänger ihop med hur skicklig man är på att hantera ett vapen. I stället används den till vitt skilda saker som initiativvärde, möjlighet att förutse sin motståndares agerande, temporära kroppspoäng och så vidare.

Vilka system tycker ni hanterar den här typen av egenskaper bäst och hur hanteras de där?

Jag vet att jag ställer en massa frågor av den här typen nu och tycker ni att jag börjar bli tjatig så bara ignorera mig men jag tänkte försöka samla på mig så mycket alternativ jag kan till mekanismer som jag inte brukar bli riktigt nöjd med i mina egna system så jag har så mycket som möjligt att välja på när jag sätter ihop mitt system.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Personligen gillar jag initiativbonus bäst. På andra plats kommer någon form av skadebonus. På tredje plats kommer någon form av KP-bonus.

Bra våld i en realistisk setting handlar inte om episka fighter eller motsvarande. Det handlar om att du ska vinna fajten så fort som möjligt, så effektivt som möjligt, ofta döda din motståndare innan den ens fattat att det är våld på gång. Har du överlevt tillräckligt länge för att klara det är det väldigt rimligt att du är bra på att läsa folk och situationer och därför agerar lite snabbare än alla andra.

En boxare eller kampsportare som har gått ett gäng ronder vet var man slår mest för att det ska göra ondast eller vara farligast. Därför är det rimligt att en stridsvan person kan få lite skadebonus.

Den som har fått mycket stryk har bättre koll på hur man orkar stå upp med stryk i kroppen. Det är inte en klockren överföring till KP, men så länge det inte handlar om skottlossning känns det rimligt att en stridsvan person kan tåla lite mer stryk än andra på ren vana.

Så tänker jag. Ber om ursäkt att jag inte har några system att referera till.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jag föredrar nog numera att stridsvana är inbakad i övriga stridsfärdigheter. "Om du kan applicera dessa färdigheter framgångsrikt i strid, så är du stridsvan", typ. I enkelt BRP så skulle "svärd 90%" betyda att man har 90% chans att träffa med svärdet i en riktig stridssituation, där bönder har 20% chans att lyckas och de flesta skiter ner sig istället för att hugga alls. Den extremt tränade riddaren som aldrig sett riktig strid skulle ha lägre FV, men ha icke regelbaserat fluff om att han är bra på att drilla med svärdet, kan vifta med det i coola manövrar och sånt.

I verklighetens strider så tycker jag det verkar som att träning i att uppföra sig taktiskt verkar vara överlägset traditionell stridsvana. Tänker på talibaner som säkert har sett fler eldstrider än amerikanska marinkårsungdommar. Oftast drar de förra det kortare strået ändå, även i regelrätta eldstrider på hyffsat lika villkor.

I spel som har en stridsvanefärdighet så skulle jag vilja att den influerade tålighet, initiativ och ökade chanser att undvika attacker både aktivt och passivt.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag tycker Hârnmaster hanterar det bra. Stridsvana ("initiative") är en färdighet som alla andra och den testas vid lite olika stridsmoment andra än "anfall" och "försvar". Stridsvana testas för att se vem som agerar först i strid, om man klarar chock-slag i strid, om man blir överaskad vid överfall och för spelledarpersoner och monster: som moraltest, dvs står de kvar/gör överlagd reträtt eller flyr i panik? Dessutom öppnar man nya vapenfärdigheter på högre nivåer ju högre stridsvana man har.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Tack för alla svaren verkar som det finns konsensus kring initiativ som det vettigaste.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
I Eon är det ju ett värde som avgör hur van personen är vid strid... duh... XD Skillnaden mellan gröngölingar och veteraner och allt ju.

Och i de gamla Eon så har ju färdighet Stridsvana en del olika användnings områden. Först och främst så är det ju helt klart något som effekterar ens initiativ i strid, den är ju grundläggande för de olika värdena som hanterar initiativ... vilket ju är vad alla här tycker att det ska effektera.

Men den effekterar även en del andra grejer i Eon.

Man kan t.ex använda den för att försöka få information om vapen, t.ex hur mycket skade de gör, eller hur snabba de är, räckvidd etc... svårigheten på det är hur nära in på sin egen kultur som vapnet kommer ifrån... vilket ju kan vara en rätt viktig information när man avgör om man ska ge sig in i strid eller inte.

Det går också att använda Stridsvana som ersättare för färdigheten "Krigsföring", men bara för småskaliga strider och sammandrabbningar, dock så är svårigheten för det permanent en nivå högre jämfört med Krigsföring.

Stridsvana är även något som man kan använda i situationer utav mycket stress. För som det står i beskrivningen så trots namnet på färdigheten så är färdigheten måttet på en persons förmåga att tänka klart i stressiga och pressade situationer. Fingervisning för hur stresstålig man faktiskt är. Där man då kan t.ex slå mot Stridsvana för att avgöra hur snabbt man lyckas göra något i en sådan situation, eller om man ens får försöka göra en specifik grej utan att drabbas av panik, etc. De ger exempel utav en tjuv som försöker dyrka upp ett lås när vakter är på väg (en veteran kommer antagligen få upp låset snabbare än en gröngöling)... eller någon som försöker förbinda en persons sår, när de båda är i en liten flotte i en vild fors där de kan höra ett vattenfall komma närmre och närmre (inte drabbas av panik).

Enda sättet regelmässigt att öka Stridsvana igentligen är ju att faktiskt vara i strid, och besegra minst en motståndare. Inga andra typer av erffarenhet's "poäng" får användas, som t.ex fria och gratis höjningsslag som man kanske kan få etc. Men jag personligen skulle nog faktiskt känna att även andra högt stressiga situationer skulle eventuelt kunna låta en kryssa i höjnings cirkeln för färdigheten.

Personligen gillar jag Eons system... för det ger en många möjligheter till hur man kan använda en persons Stridsvana utöver hela initiativ biten. Så länge man kan ge SL en bra anledning till varför ens stridsvana kan effektera en situation I alla fall.

Eon IV har dock inte Stridsvana längre... där är andra Attributer, Färdigheter, och eventuelt Expertiser som kan hanterar de olika delarna av de tidigare Eon's version av "Stridsvana". Men det finns ju en chans att just något som heter "Stridsvana" kanske blir introducerat igen i Helmgasts bok som kommer handla om just specifikt strid och allt kopplat till det... vi får se.
 

Logros

Veteran
Joined
28 May 2008
Messages
77
Stridsvana för mig handlar om att inte få panik eller paralyseras när våld hotar eller pågår och livet står på spel. Att agera korrekt trots eld, blod och avhuggna lemmar. Den härdade krigaren rynkar bara på näsan när han får någons lever i ansiktet, medans helt vanliga människor i panik kryper in under ett bord såfort det dras svärd.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Facit* säger att stridsvana påverkar tre aspekter:
1. Tålighet (avdrag från skadetabellen) och Chock (fortsätta verka trots skador etc.)
2. När det vankas fysisk dispyt rullar alla ett slag för Stridsvana. De som lyckas agerar instinktivt och får använda sin första Handling i Stridsrundan, övriga tvingas använda sin första Handling på att reagera (dvs. klura på vad de ska ta sig till i denna farliga situation).
3. Undvika bakhåll, typ. Ett lyckat slag gör att man får nyttja sitt värde i Försvar (ungefär att man rör sig på ett klokt sätt för att minimera att bli träffad). Från minnet tror jag att ett lyckat stridsvaneslag innebär att bakhållet faktiskt misslyckas, den stridsvane känner obehag och inser att något inte står rätt till och är på helspänn - initiativslag rullas som vanligt (vid misslyckat stridsvaneslag, dvs. lyckat bakhåll vinner bakhållarna automagiskt initiativet och får ensamma agera med en handling i första Stridsrundan).


* Western IV

(Nu erbjuder ju inte alla regelsystem till utrymme för en egen färdighet för stridsvana, men om det finns plats tycker jag att dessa områden fångar upp det nödvändiga. Nu har ju Western gott om färdigheter och i ett annat system kanske fler bör fångas upp i begreppet).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Logros;n213733 said:
Stridsvana för mig handlar om att inte få panik eller paralyseras när våld hotar eller pågår och livet står på spel. Att agera korrekt trots eld, blod och avhuggna lemmar. Den härdade krigaren rynkar bara på näsan när han får någons lever i ansiktet, medans helt vanliga människor i panik kryper in under ett bord såfort det dras svärd.
Exakt.
Jag gör ett tillägg: en stridsvan person vinner oftast över en rookie, oavsett hur mycket snabbare och starkare rookien är. Det är de nya som dör först, det vet alla veteraner.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Logros;n213733 said:
Stridsvana för mig handlar om att inte få panik eller paralyseras när våld hotar eller pågår och livet står på spel. Att agera korrekt trots eld, blod och avhuggna lemmar. Den härdade krigaren rynkar bara på näsan när han får någons lever i ansiktet, medans helt vanliga människor i panik kryper in under ett bord såfort det dras svärd.
Precis så här för mig med. Bara för att du är en mästerskytt på skjutbanan betyder inte att du är mentalt kapabel att ta någons liv.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Håller med om det helt.

Och det är lite det som gör att jag också känner att den personens förmåga att hantera stress generelt sätt kan effekteras av deras stridsvana. Visst, sen finns där ju helt klart människor som aldrig varit i strid som är oerhört stress tåliga också... så om man inte vill använda äldre Eons version av Stridsvana (vilket ju är deras värde för hantering av stress också), så kan man kanske låte karaktärens stridsvana på något sätt effektera deras stresstålighet, ge någon typ av bonus på stress och liknande utanför strid. Sen hur mycket kan ju bero helt och hållet på systemet som man spelar i, hur de värdena ser ut på stats och färdigheter mm.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Rymdhamster;n213805 said:
Precis så här för mig med. Bara för att du är en mästerskytt på skjutbanan betyder inte att du är mentalt kapabel att ta någons liv.
I min tanke är det inbyggt i färdighetsvärdet, att stila på träningsplanen gör man med vapendrill/expertis/konstform beroende på spel
 

Logros

Veteran
Joined
28 May 2008
Messages
77
Swedish Chef;n213828 said:
I min tanke är det inbyggt i färdighetsvärdet, att stila på träningsplanen gör man med vapendrill/expertis/konstform beroende på spel
Hur differentierar du mellan en erfaren prickskytt och en olympisk medaljör i skytte?

Eller för att ta en mer använd trope: veteranen och den nyligen examinerade rookien (med toppbetyg, bästa dom sett på hundra år, etc)?

Jag tycker att stridsvana är klockren som ett eget mått.

Stridsvana är också något civilister från krigsdrabbade områden kan ha för att beskriva avtrubbning och härdning av att drabbas av hemskheter på daglig basis, utan att ha några färdigheter med vapen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Swedish Chef;n213828 said:
I min tanke är det inbyggt i färdighetsvärdet, att stila på träningsplanen gör man med vapendrill/expertis/konstform beroende på spel
I många fall är det ju det. Vilket jag inte gillar.

/Edit/ Eller ja, det är ju en sanning med modifikation. Jag vill kunna göra rollpersoner som är tekniskt skickliga skyttar, men som inte är våldsmän, och jag gillar att kunna göra våldsmän som inte automatiskt är bra på alla sorters vapen.

Löser man det genom olika andra färdigheter, så är ju det helt okej.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Vad gäller stress från stridigheter och krig, en mycket intressant text kring hur man börjat arbeta mer för att bygga upp tålighet mot detta istället för att fokusera allt på att behandla effekterna (ptsd, etc.):
https://psmag.com/amp/p/9f16f4ec885?client=safari

I övrigt skulle jag säga att krig är ett väldigt dåligt sätt att träna upp sin stresstålighet. Risken är rätt stor att du effekten blir exakt den motsatta med utbränd stresshanteringsförmåga. Ungefär som att gå till gymmet första gången och försöka bänkpressa 300 kg.
 

Dendron

Veteran
Joined
21 Mar 2014
Messages
7
Kika även på Twilight 2000 och färdigheten Coolness under Fire.
Denna påverkar hur många olika handlingar man kan göra undrar en strid eller om man "tvekar" bort några handlingar.
Med hör CuF kan man föra upp till 10 olika saker,spurta en bit, gå i skydd, skjuta, byta mål, skjuta, ladda om. Kasta en handlarna...
Med låg CuF kanske man bara kunder gå i skydd, skjuta skott slut men tvekar innan man lyckas byta mag (i nästa striderna).
Om man hade tex en ksp kunde man mata på så länge man gjorde samma sak (inte behövde byta handling). Tror även någon annan kunde instruera, tex peka ut nya mål. Skrika upp med dig....spring efter mig!
 
Top