Nekromanti Stridssystem

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jag har kommit så långt att jag börjat spåna på stridsregler till mitt ännu namnlösa fantasyalster, och skulle nu vilja dela med mig av det jag hittills kommit fram till.

Först en kort sammanfattning för nytillkomna: systemet baseras på <Ob10+grundegenskap+färdighet> där det gäller att slå över en viss svårighetsgrad. Grundegenskaperna är fem till antalet (Styrka, Smidighet, Psyke, Karisma och Uppfattningsförmåga) och ligger för vanligt folk på en skala mellan ett och sju.

Enligt principen "ju enklare desto bättre" kör jag med det välbekanta systemet att anfallaren och försvararen slår ett slag var och en träff görs om anfallaren slår högre. Skador beräknas genom att man får ett skadevärde genom att ta <mellanskillnaden mellan anfallarens och försvararens slag+vapnets skada-försvararens rustning> och läser av följande mycket enkla tabell:

4+ Lindrigt sår (-1 på alla slag tills såret läkts)
8+ Hindrande sår (-2 på alla slag)
12+ Allvarligt sår (-3 på alla slag)
16+ Dödligt sår (slå fram en ny rollperson)

Ett skadevärde lägre än fyra innebär en skråma som inte har någon spelteknisk effekt. Skadorna är inte kumulativa, men däremot är de negativa modifikationerna det. Slutligen måste den skadade göra slå över skadevärdet med <ObT10+Styrka+Psyke> för att inte bli medvetslös.

En sak som jag har haft svårt att förstå i många andra system är att skadorna blir mindre allvarliga för att en person har hög Fysik/Styrka/Psyke/Whatever, och detta är något jag försökt simulera i mitt system. I detta system kan en uthållig person lättare hålla sig vid medvetande om han är skadad, men en kniv i njuren är en kniv i njuren oavsett om rollpersonen är skapad med Arnold Schwarzenegger eller mig själv som förebild.

Jag har inte hunnit provspela särskilt mycket, men att döma av det jag gjort är det både snabbt och dödligt. Om någon har några kommentarer eller förslag på förbättringar är jag tacksam.

Ridijeck
amatörrollspelskonstruktör
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En sak som jag har haft svårt att förstå i många andra system är att skadorna blir mindre allvarliga för att en person har hög Fysik/Styrka/Psyke/Whatever, och detta är något jag försökt simulera i mitt system. I detta system kan en uthållig person lättare hålla sig vid medvetande om han är skadad, men en kniv i njuren är en kniv i njuren oavsett om rollpersonen är skapad med Arnold Schwarzenegger eller mig själv som förebild.

Hur hanterar du varelser som faktiskt _är_ tåligare än vanliga människor då (jättar, troll, zombies m.fl.)... Det känns även en aning konstigt att lilla Lisa 8 år är lika svår att ge ett dödligt sår som Hugo, 150kg seg barbar (om man bortser från anfall/försvar). Någon slags inverkan av kroppstorlek i.a.f. kanske vore bra?

I övrigt ser det bra ut... Jag förstod inte riktigt hur olika vapen hanteras dock.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Errata

Egentligen ska följande stå i inlägget:

systemet baseras på 1T10+grundegenskap+färdighet där det gäller att slå över en viss svårighetsgrad

och

Skador beräknas genom att man får ett skadevärde genom att ta skillnad mellan anfallarens och försvararens slag+vapnets skadevärde-försvararens rustningsvärde och läser sedan av följande mycket enkla tabell:

och

Slutligen måste den skadade göra ett chockslag: slå 1T10+Styrka+Psyke över skadevärdet med för att inte bli medvetslös.


Hoppas jag inte har missat några fel nu. Var nog en aning borta när jag gjorde inlägget...

Ridijeck
Felskrivare
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Hur hanterar du varelser som faktiskt _är_ tåligare än vanliga människor då (jättar, troll, zombies m.fl.)...

De skadegränser jag presenterade ovan var alla multiplar med fyra. (Lindrig Skada=4+, Allvarlig Skada=12+ osv) Tanken var att varelser större eller mindre än människor får andra multiplar, en häst t.ex. skulle kunna få fem: Lindrig skada=5+, Hindrande=10+, Allvarlig=15+ och Dödlig=20+. Man måste visserligen justera chockslagen för större/mindre varelser, men det borde inte bli några större problem.

Jag förstod inte riktigt hur olika vapen hanteras dock.

Jag är rädd att jag inte helt förstår frågan. Mitt tips är att du läser mitt errata-inlägg och om du fortfarande inte förstår ställ om frågan lite mer utförligt.

Ridijeck
Amatörrollspelsmakare
 
Top