Nekromanti Stridssystem

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Inlägg

Varför detta jobbiga inlägg?? det tar ju upp ens tid och inteneträkningen blir bara dyr...och alla lessnar på det./images/icons/smile.gif


Nej men seriöst, det finns sådana som föredrar snabba strider i DoD format, jag är ingen av dem. Stridssystemet tilltalar kanske andra än dig.

/WolmerX -inte speciellt pedagogisk
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Favorit

Jag tycker (om nån nu bryr sig) att stridssystemet är bra och DETALJERAT.

Första gången jag spelade rollspel var det ren improvisation av SL och han fick det att vara roligt men knappast seriöst...

Eon systemet är bra. Det är perfekt för de med tålamod och lust att rollspela.

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 

Cervantes

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
33
Location
Krokek
Jag föredrar Eon systemet för att man får en mycket bra överblick av striderna med alla extraskador etc. Plus att en realistisk strid aldrig skulle bli klar på typ 4 sek.
Du får tänka lite realistiskt.
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Lite hjälp!

Om du har en grafräknare alá TI-83 (funkar kanske till andra också) så var det någon som hade gjort ett program som snabbade upp striderna en aning. Det räknade ut skadorna och sånt tjafs. Om du söker i arkivet så finner du det säkert. Eller om någon som kommer ihåg bättre än mig skriver det här.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Lord Krooak

Veteran
Joined
23 Sep 2000
Messages
71
Location
K-holm
Strdsystemet är segt, men bra! I L5R, slår man bara om man träffar, och sen hur mycket skada man får...inte vart man träffar, blödning, inga extraskador eller liknande...snabbt men sugit..

//en liten groda som inte vill riskera livet för någon liten skatt...
 

bullen

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
152
Location
kaninland
Re: Inlägg

det är ganska tydligt att mannen som startade detta bara vill ha inlägg man borde låsa tråden!!!
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Re: Inlägg

Så grov var jag ju inte i inledningen.
Och jag fick ju min mening sagd efteråt.

/WolmerX -inte speciellt pedagogisk
 

Ashinara

Veteran
Joined
9 Feb 2001
Messages
9
Location
Arjeplog, Sverige
Re: Inlägg

hmmm nu när jag lästs allas åsikter så ska jag ladda ner det där programmet och kolla hur det funkar och om det är bra....visst jag kan ju inte klaga på att det e ett kasst system..men alla som jag har spelat eon med har klagat på tempot i striderna..men som sagt..alla har ju inte samma åsikter....det där programmet funkar det till n2 oxå eller finns det något annant för n2??
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Re: Inlägg

Finns det något annat system där hjälten blir sängliggande i dagar för att hans arm har blivit allvarligt skadad? nej jag tror inte det. Men det är sant, striderna är sega. Detta beror till 80% på skadesystemet. Själva reglerna är roliga med alla sina finter och sådant men inte skadesystemet. De som inte gillar det lite för detaljerade skadesystemet kan köpa antingen krigarens väg eller monsterboken till EON (jag föredrar den senare). Där finns ett system där man snabbt bara lägger på En viss Trauma, smärta och blodförlust beroende på den totala mängd skadeverkan man gör och det utan att kolla vare sig om träffen gick i armen eller om den träffade en benpipa.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Bah.

I L5R, slår man bara om man träffar, och sen hur mycket skada man får...inte vart man träffar, blödning, inga extraskador eller liknande...snabbt men sugit..

Var träffen tog, om det blöder en massa och om något gått sönder (till den grad att man kan veta sådant mitt i en strid) är rätt lätt att hitta på om man nu vet hur farlig och hindrande skadan är.
En liten skada är sannolikt i en lem eller en skråma i någon viktigare kroppsdel... En stor skada kanske kapar/obrukliggör en arm eller träffar något viktigt. o.s.v... Det kräver kanske en (liten liten) aning fantasi från spelledarens sida och ett (litet litet) minimum av förtroende från spelarna men det borde väl inte vara ett hinder?
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Ett par tips som snabbar upp det hela. Vår grupp kör så här och har funnit att det blir betydligt roligare. Testa om det låter vettigt, annars ignorera/images/icons/wink.gif

1. Dela upp stridsuppgifterna. Låt spelarna spelleda varandras motståndare, som du lämpligen delar ut data om på lappar. Det fungerar om spelarna är hyfsat ärliga, vilket med lite övertalning de nog är. Låt lämpligen vapenmästare o.dyl. sköta varandras fiender då dessa tenderar att kunna stridskonster o.dyl. bättre och således kan utnyttja dem även mot varandra. Dessutom förutsätter användande av striskonster att den som spelar motståndarna vet vad som egentligen händer när tärningarna rullar. den stora fördelen med det här är att alla gör något hela tiden och att du som SL kan hålla ett övervakande öga på både spelare och den övergripande stridssituationen.

2. Kopiera upp träfftabeller, skadetabeller och fummeltabeller i lämpligt antal ex. Plasta in och dela ut.

3. Slå endast en gång för extraskada och säg att alla extraskador är av denna typ. Lite mindre detaljerat men det går mkt snabbare. Om du t.ex. får en skada på 25 (två extraskador) och slår fram att det är en artärblödning så tittar du i adekvat kolumn, samt dubblar skadeeffekterna. Underlättar lite iaf.

4. Se till att alla lär sig åtminstone det viktigaste av systemet.

Det var nog det jag hade att säga om stridssystemet, i det här sammanhanget åtminstone. Som sagt, pröva om ni vill; det har faktiskt gjort våra spelmöten betydligt roligare.

Melius frangi quam flecti
 

Radin

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
144
Location
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Inte klar på 4 sekunder?

Då ska du möta en av vapenmästarna i vår grupp. Den ene besegrade den bäste läraren på Mason an Turinas vapenakademi. Han mötte inte hertigen då denne inte var där, hertigar har viktigare uppgifter än att lära ut stridskonster. Men han mötte den bäste som fanns på plats med träningsvärd och det hela var över på 8 sekunder. He's good.

Radin
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Stridssystem med turbo

Gör följande åtgärder för att få upp farten i Eons strider:

1) Lär dig grundsystemet (dvs slå under ett värde med ObXT6). Var beredd att improvisera svårighetsmodifikationer upp och ner. Lär dig även att slå Ob-slag snabbt.

2) Använd enbart det grundläggande stridssystemet. Riv ut och bränn de avancerade stridsreglerna om nödvändigt.

3) Plocka in frivilliga regler en och en och endast om de verkligen behövs. Var säker på att du kan regeln innan du använder dem.

4) Använd något av de enklare/snabbare skadesystemet. Skadesystemet i Eon2/Krigarens Väg är snabbare än vanilj-Eon, och det finns ett ännu snabbare i Krigarens Väg/Monster&Varelser. Räcker inte det, kör med följande (mer dödliga) system:

4.1) Stoppa in skadeverkan direkt på Trauma, Smärta och Blödningstakt.
4.2) Om skadan är Kross, öka Smärta med en halv skadeverkan. Om skadan är Hugg, öka Trauma med en halv skadeverkan. Om skadan är Stick, öka Blödningstakt med en halv skadeverkan.

Du har nu plockat bort segheten i Eons system. Och en stor del av poängen med det.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Varför inte bara ha ett system där man slår fram kroppsdelen som har några modifikationer och så hittar man på extraskador. Den snabbaste strid jag någonsin spelat som gick "rätt" till var mot en orm och det tog ändå tio minuter i verkligheten.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
mera tips

Släng ut Obt6 helt och använd 2T10 i stället. Modifikationer av +obXT6 översätts till +3X. I stället för att slå ob5T6 under 15 så slår man alltså 2T10+6 under 15.
Lika viktigt är nog att slänga ut uppdelningen av skador i tre kategorier men det kräver litet mer arbete.

I slutänden är det kanske enklast att helt enkelt slänga ut Eons regler och bara använda Mundana tillsammans med något annat system. Det kan vara arbetsbesparande jämfört med att bygga om Eon från grunden.
 
Top