Nekromanti stridssystem

Najl

Veteran
Joined
17 Dec 2003
Messages
45
Location
Göteborg
Nu vill jag ha lösning på en sak, eller så vill jag veta hur ni gör.
Tänk er en ganska bra krigare, och, en superbra krigare.
1:a rundan tar båda upp vapen (alt. någon drar snabbt+anfaller)
2:a (vi säger att den ganska bra krigaren blev anfallare). anfallaren slår alltså. Den ena parerar. Han slår igen. Den ena parerar. Och igen. Och parering lyckades. MEN: nu e det så att den superbra krigaren är ambidextaritiös, och har två 1H vapen. Det kommer inte att bli så mkt svårare om han gör tre motanfall. Så, han gör det. Tre (3) motanfall gör han. Den ena skrev inte att han parerade, om nu anfallare kan göra det (vilket dom kan på ett sätt va?) Så, vi påstår att han lyckades alla motanfall. Den ena har inte chans att göra något.
Egentligen är det inget som är fel. Men, liksom...Att man kan vara så äkligt bra, att man gör så många motanfall. Den ena hade, om den visste iaf försökt parera. Min fråga har med att göra om det finns en max gräns handlingar att göra per runda. Jag har svårt för att formulera min fråga exakt. Hoppas ni klurar ut den, men det fixar sig, om ni skriver hur ni gör, tror/hoppas jag...
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Om anfallaren får ett motanfall mot sig har han möjligheten att göra en instinktiv försvarsmanöver, detta resulterar visserligen i att han automatiskt blir försvarare nästa runda, men det är bättre än att bli träffad.

Själv tycker jag inte att det behövs en gräns för antalet handlingar, svårigheten ökar ganska snabbt och gör man många handligar så får man också mer utmattning.
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
öhm, jag kanske missförstår dig, slå mig isf

när man är ambi får man en(1) extra handling..

Det ger, parering 0b3t6, parering 0b3t6, parering 0b4t6, motanfall 5ob6, motanfall 6ob6, motanfall 7ob6...

Eller kort och gott apsvårt.. om man kör helt enligt reglerna ger dessutom varje extra manöver en extra svårighetsgrad: alltså, både parera och motanfall används:Det ger, parering 0b4t6, parering 0b4t6, parering 0b5t6, motanfall ob6t6, motanfall ob7t6, motanfall ob8t6...

så: nej

Rygar, som äger din pappas pension
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
ökar man med +1ObT6 varje handling. Gör man sju handlingar har jag alltid trott man har Ob7T6 i svårighet under alla handlingar?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Nu ska vi se här...

G = Den Ganska Bra Krigaren (Svärd och Sköld)
S = Den Superbra Krigaren (Ambidextriös, två enhandsvapen)

Runda 2: G anfaller S. G väljer att hugga tre gånger (enligt texten) men gör sig inte beredd att parera eventuella motanfall. S väljer att parera OCH göra 3 motanafall (detta måste alltså deklarerars i förväg).

Svårighetsgraderna är då: G gör två extra handlingar = +Ob2T6 på alla manövrar, alltså tre anfall med Ob5T6 per styck. S gör tre extra handlingar = +Ob3T6 MEN är ambidextriös, så den första är "gratis" = +Ob2T6 på alla sina handlingar, alltså Ob5T6 han också.

Resultat: G hugger till tre gånger (Ob5T6, Ob5T6 och Ob5T6), S parerar första (Ob5T6) och slår tre motanfall (Ob5T6, Ob5T6 och Ob5T6). Sedan parerar S Gs två kvarvarande anfall (Ob6T6 och Ob7T6). Till sist försöker G instinktivt parera Ss tre motanfall med skölden (-Ob1T6 lättare) (Ob5T6, Ob6T6 och Ob7T6).

Så skulle i alla fall JAG uttolka den här intressanta situationen. Min kommentar till detta är att det alltid är dumt att ta i för mycket i början, man vet ju aldrig vad fienden hittar på. Ett smart drag här skulle vara för den skickligare krigaren (S) att helt enkelt byta slag mot slag utan att överdriva. I det långa loppet kommer han att få in fler träffar om hans FV är högre.

Svaret på frågan är att det INTE finns en maxgräns för hur många handlingar man kan göra på en runda. Däremot kan man ju snabbt se när det inte längre finns en vettig chans att klara av handlingen (exempelvis om antalet tärningar är fler än man har i FV).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Nu ska vi se här...

Resultat: G hugger till tre gånger (Ob5T6, Ob5T6 och Ob5T6), S parerar första (Ob5T6) och slår tre motanfall (Ob5T6, Ob5T6 och Ob5T6). Sedan parerar S Gs två kvarvarande anfall (Ob6T6 och Ob7T6). Till sist försöker G instinktivt parera Ss tre motanfall med skölden (-Ob1T6 lättare) (Ob5T6, Ob6T6 och Ob7T6).
Njae - om man utläser reglerna så sker motanfall alltid efter anfallarens alla anfall.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Ok, ny version då...

Det borde i så fall bli så här:
Resultat: G hugger till tre gånger (Ob5T6, Ob5T6 och Ob5T6), S parerar dessa (Ob5T6, Ob6T6 och Ob7T6). Därefter gör S sina tre motanfall (Ob5T6, Ob5T6 och Ob5T6). Till sist försöker G instinktivt parera Ss motanfall med skölden (-Ob1T6 lättare) (Ob5T6, Ob6T6 och Ob7T6).

Detta därför att jag uttolkar det som så att de redan deklarerade manövrarna har sin svårighetsgradd satt i förväg. Motanfallen är därför på Ob5T6 trots att S tvingats göra fler än sina deklarerade handlingar innan han kommer till skott. Man skulle kunna göra detta hårdare och säga att motanfallen istället ligger på Ob7T6 (två handlingar fler än beräknat).

Däremot måste slutsatsen bli densamma - det lönar sig i längden att göra få handlingar.
 

Najl

Veteran
Joined
17 Dec 2003
Messages
45
Location
Göteborg
överdirvet...
från början. jag menar inte vad det blir för svårighet. jag kanske skrev fel, men det vet jag/vill inte ha hjälp med.

A. Den bra krigaren (ambi). Har två svärd.

B. Den sämre (eller det spelar ingen roll egentligen vem som är bäst =p). Har ett svärd.

B vinner initiativet. (Båda har dragna vapen)

B gör följande:
1. Anfaller
2. Anfaller
3. Instinktiv försvarsmanöver (kom jag på nu...)

A gör följande (samma ordning):
1. a. Parerar b. Parerar (en handling, ett kryss i UK)
2. a. Motanfall b. Motanfall (en handling, ett kryss i UK) (ökar svårigheten på båda till Ob4T6)

(Om vi säger att han inte parerar med samma vapen, alltså inte regler för 'upprepade försvarsmanövrer', så tjänar han någon tärning på det. Eftersom han är ambi kan han simpelt parera två gånger med vardera hand, regler för 'två vapen'. I detta fall slår han endast Ob3T6 för båda slagen. Men om han nu väljer att göra två motanfall efteråt, så ökar svårigheten till Ob4T6 (tänk att regler för 'två vapen' fortf. gäller där med)

B har i detta fall inte en chans att parera det andra motanfallet. Eftersom han inte valt det. Det är kruxet. Om båda bara e tillräckligt bra så gäller det att man bara gör en mer handling. Den ena får ingen chans att Parera. T.ex.

B. anfaller en gång (+'nstikntiv försarsmanöver) .
A. parerar, motanfaller, motanfaller.

Eller gäller regeln 'instikntiv försarsmanöver' så att den tar båda motanfallen?
Har jag forfarade fel vad gäller svårighetrs graderna?

(btw; hur byter man namn på forumet?)

/Daniel, som INTE vet hur man byter namn på detta forum.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Användarnamn. (OT)

(btw, hur byter man namn på forumet?)


/Daniel, som INTE vet hur man byter namn detta forum.
Det du kan göra är att göra en ny användare. Eftersom du inte har tjottahejti så är det nog inte så väldigt 'svårt' att börja om från början. Fast jag tycker inte det är nåt fel på Najl... :gremconfused:

-Hjalle, motstod frestelsen att heta Fegulf den Obscene när han blev medlem. :gremsmirk:
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Var lite trött igår och insåg inte hur många handligar det var i den där rundan.. :gremwink:

De andra i den här tråden tar upp det, men så här tolkar jag reglerna:
B gör följande:
1. Anfaller
2. Anfaller
3. Instinktiv försvarsmanöver (kom jag på nu...)

A gör följande (samma ordning):
1. a. Parerar b. Parerar (en handling, ett kryss i UK)
2. a. Motanfall b. Motanfall (en handling, ett kryss i UK) (ökar svårigheten på båda till Ob4T6)
B väljer två anfall: Ob4T6 på varje

A är ambi och får EN extra handling, väljer parera, motanfall, motanfall: Ob4T6 på varje.

B anfaller (Ob4T6) - A parerar (Ob4T6)
B anfaller (Ob4T6) - A parerar (Ob5T6) (vilket också påverkar handlingar efter.
A gör motanfall (Ob5T6, pågrund av den andra pareringen) - B försvarar sig instingtivt (Ob5T6)
A gör motanfall igen (Ob5T6) - B utför upprepat instingtivt försvar (Ob6T6) (jag tolkar det som att detta är möjligt).

Tack vare att A är ambi så får han en liten fördel i sista anfallet, men B har en fördel i sitt andra anfall, så det är en ganska jämn strid.

Båda har utfört 4 handlingar och får 4 utmattninskryss (8 om de har utrustning som överstiger >BF, och ännu mer om den överstiger >BF*2)

/whale - som hoppas att det här blivit rätt
 

Najl

Veteran
Joined
17 Dec 2003
Messages
45
Location
Göteborg
Re: Användarnamn. (OT)

nja, men jag vill inte vara grisodlare igen. =p
inte fel med namnet ne, men jag har ändå bytt till ett annnat.
alltså, det går inte, synd...
och tack för hjälpen
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Användarnamn. (OT)

"nja, men jag vill inte vara grisodlare igen. =p
inte fel med namnet ne, men jag har ändå bytt till ett annnat.
alltså, det går inte, synd...
och tack för hjälpen"


Det går, men det är krångligt. Är du verkligen säker på att du absolut inte vil bli av med dina (ynkliga :gremtongue: :gremwink:) 41 xp så kan du störa våran webbchef, Gardener. Skriv ett Privat Meddelande till honom (en knapp längst ner i hans profil går att använda) där du skriver att du vill byta användarnamn, till vad och varför. Var noga med att motivera noga varför, för att övertyga honom att det är värt mödan.

Det enklaste vore trots allt att göra en ny profil, eller för den delen nöja sig med det fetgrymma "Najl".

Grisodlare är tuffa. Var stolt för ditt grisodlarskap, för det tyder på att du inte ännu blivit indoktrinerad i vårat insnöande tänkande här på siten. Fram för fler grisodlare!
 

Najl

Veteran
Joined
17 Dec 2003
Messages
45
Location
Göteborg
Re: Användarnamn. (OT)

Okej, okej, det räcker!
Jag VILL INTE vara grisodlare sa jag ju, usch, bort med dom! :gremtongue:

Jag sa, "okej, då har jag väl kvar namnet då", eller?

Namnet är kanske bra, men det är gammalt.
Jag kände mest för att bara heta mitt riktiga namn här på forumet.

Så bara så alla vet så heter jag Daniel :gremlaugh:

/Daniel, som går med på att heta 'Najl' så länge alla vet att han heter Daniel på riktigt.
 
Top