Stridssystem! Olika sätt att behandla strid i rollspel

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag sitter och skriver lite på Se och göra i Aliatra och skrev till lite stridsregler, och det fick mig att fundera på olika sätt man kan behandla strid i rollspel.

Strid som problemlösande för spelarna
Det här är ett ganska vanligt sätt att hantera strid i rollspel. Man har ett regelsystem för strid och i det kan spelarna ta olika typer av beslut som påverkar stridens utgång. Spelarna försöker att få sina rollpersoner att vinna striden (eller komma levande därifrån, eller vad det nu kan vara). Generellt innebär det någon sorts minispel med andra regler än resten av rollspelandet. Det som @krank brukar kalla att "Ta paus och rulla lite plast". :gremtongue: D&D (alla versioner), Mutant, Eon, etc. Massor av rollspel behandlar strid på det här sättet.

Strid behandlas inte alls
Det här är också ganska vanligt. Det finns inga regler för strid alls, helt enkelt. Generellt är detta för att det inte finns några konflikthanteringsregler överhuvudtaget. Blir det en fajt så beskriver man tillsammans vad som händer, helt enkelt. Montsegur 1244, Gastkammaren, Okult, Imagine, etc. Värt att nämna som ett speciellt undantag är Prosopopée, som har regler för konflikthantering/problemlösande, men inte har regler för strid. Det finns alltså ett regelsystem med egenskaper och tärningar och hela faderullan, men det kan inte användas för våld (det finns inga attribut för det), så vill man ha strider i spelet så får man friforma dem, helt enkelt.

Enslagskonflikter
Även detta är en ganska vanlig metod. Strid avgörs genom ett tärningsslag eller motsvarande, och så beskriver man utgången. Oftast är det precis samma system för strid som för andra konflikter, och spelet gör ingen skillnad mellan dem. Här hittar vi de flesta av mina spel, som Nerver av stål, Anatman och Det sjätte inseglet, men också till exempel Medan världen går under (har jag för mig. Länge sedan jag spelade det). En lite annorlunda variant här är Utpost, som har ett system med enslagskonflikter för strid, men som har ett mer komplicerat system för andra konflikter. Det är ganska ovanligt, tror jag.

Strid som gestaltande
Det är här jag lägger mig med Se och göra i Aliatra. Det finns ett specifikt och lite komplicerat regelsystem för strider, men det är inte till för att ta reda på vem som vinner, eller för att spelarna ska kunna påverka utgången av striden. Istället har reglerna att göra med hur striden ska beskrivas, hur den spelas ut. Här känner jag inte till så mycket annat som gjorts. Mist-Robed Gate nosar lite på detta där man har olika saker som ska vävas in i beskrivningarna, och pacing-systemet är byggt för att man fortsätter med beskrivningar tills spelarna känner sig nöjda med alla coola kung fu-moves, och då avgör man vem som vinner. En intressant grej med det spelet är också att strid inte är farligt. Det som är farligt är det sociala spelet; det kan ha ihjäl dig, men en fajt kan till och med användas för att deeskalera en konflikt. Evolutionens Barn vill jag minnas har lite samma tendenser, där man jobbar med beskrivningar medan man lägger fram sina tärningar, och så slår man på slutet för att se vem som vann.

Den sista typen av stridssystem skulle jag vilja se lite mer av. Spel där stridsreglerna inte handlar om vem som vinner, utan om hur striden gestaltas och vad som händer under fajten. Exakt noll procent av de ballaste stridsscener jag spelat har varit i spel som har turordning och vapenskada. Den sortens system är såklart bra på andra saker, som taktiska utmaningar och möjligheter till oväntade utfall, men de brukar vara ganska kassa på gestaltandebiten, eftersom all energin runt bordet går till initiativ, handlingar och hjälteförmågor. I min erfarenhet.

---

Ja, jag vet inte vad jag vill med den här tråden. Finns det fler sätt att behandla strid på i rollspel? Finns det några spel som gör strid på intressanta och annorlunda sätt?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Wushu är lite som sista typen men inte i att när det är ens tur beskriver man hela striden, inte bara ens egen karaktär, och att vinnaren sedan avgörs av tärningsslag där bättre (eller i alla fall mer detaljerade) beskrivningar ger fler tärningar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Var skulle du klassa in Drakar och bananer eller Inspectres?
Bra fråga! Det är ju system där spelarna försöker att vinna för sina rollpersoners räkning. D&B har ju rakt av en takisk utmaning, så det är ju huvudsakligen ett stridssystem som vilket som helst, och InSpectres är ju i grunden ett enslags-system. Sedan lägger de till en del kreativ utmaning, lite på samma sätt som Wushu som @God45 nämner. Det ändrar ju inte att de i grunden är system där spelarna försöker att vinna striden, men de breddar ju aktiviteten, såklart, och plockar in en del gestaltning också.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,293
Den sista typen av stridssystem skulle jag vilja se lite mer av. Spel där stridsreglerna inte handlar om vem som vinner, utan om hur striden gestaltas och vad som händer under fajten. Exakt noll procent av de ballaste stridsscener jag spelat har varit i spel som har turordning och vapenskada. Den sortens system är såklart bra på andra saker, som taktiska utmaningar och möjligheter till oväntade utfall, men de brukar vara ganska kassa på gestaltandebiten, eftersom all energin runt bordet går till initiativ, handlingar och hjälteförmågor. I min erfarenhet.

---

Ja, jag vet inte vad jag vill med den här tråden. Finns det fler sätt att behandla strid på i rollspel? Finns det några spel som gör strid på intressanta och annorlunda sätt?
Jag har funderat på exakt samma sak! Jag har iofs haft otroligt minnesvärda upplevelser vid bordet med initiativ och hjälteförmågor. Men jag har ändå tänkt om det går att få till något som mer fokuserar på gestaltning av våldet. Kanske korta ögonblicksbilder av när du skadade någon, blev skadad, kände triumf, hopplöshet, rädsla, äckel, osv. Men jag kommer inte på något bra exempel på något som gör det här, så jag följer den här tråden.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag har funderat på exakt samma sak! Jag har iofs haft otroligt minnesvärda upplevelser vid bordet med initiativ och hjälteförmågor. Men jag har ändå tänkt om det går att få till något som mer fokuserar på gestaltning av våldet. Kanske korta ögonblicksbilder av när du skadade någon, blev skadad, kände triumf, hopplöshet, rädsla, äckel, osv. Men jag kommer inte på något bra exempel på något som gör det här, så jag följer den här tråden.
Stridssystemet jag skrev till Aliatra ser just nu ut såhär (inte speltestat):

Om du hamnat i slagsmål eller, hemska tanke, något allvarligare, använd reglerna nedan för att spela ut det. Ni behöver:
1. En eller flera som spelar den/de rollpersoner som slåss.
2. En person som avgör vinnaren (vi kallar denna person »domaren«).
3. En eller flera som spelar resten av kombattanterna och omgivningen (vi kallar dessa »omgivningen«). Om ni har flera spelare som kan ta sig an den här rollen, låt vissa fokusera mer på själva motståndarna, medan andra kan fokusera på saker som känslor, smärta, det fysiska rummet, adrenalinet, och liknande.
Domaren kan med fördel även spela omgivningen. Om alla spelare behövs för att spela rollpersoner, låt domaren vara en av rollpersonerna.

Scenen kommer att gå till på följande sätt:
1. Domaren avgör i hemlighet vem som kommer att vinna fajten. Om inget annat sagts innan görs detta genom att slå upp slumpmässigt uppslag och se på symbol 24 för att avgöra hur det går.  så vinner rollpersonen,  så får hen sig en omgång, och  så behöver hen åka till sjukhus. Notera sidan <$p>, »Sjukhus« och sätt din nästa scen därifrån. Är det rollpersoner på båda sidor, använd istället symbol 7, som har en tumme upp eller ned. Avgör innan du tittar vilken sida som vinner baserat på resultatet. Resultatet tillkännages inte öppet. Om det står något annat i instruktionerna som ledde er hit (om det finns andra sätt som fajten kan avslutas på), använd dessa instruktioner istället.

2. Fajten börjar. Det finns ingen turordning, ingen organisation, ingen »min tur att tala«. En strid är kaotisk. Börja gärna lugnt, men eskalera när fajten sätter igång. Tala i mun på varandra, låt situationen bli oöverskådlig, kaotisk, till och med självmotsägande. Beskriv rörelser som sparkar och slag, men också hjärtats explosiva bultande, ljuset som skiner i ögonen, svetten och blodet som rinner, känslan av skräck (eller upprymdhet?), hur kombattanterna rör sig genom rummet, hur människor i omgivningen ropar och skriker, hur det ringer i öronen och värker i käken. Lyssna såklart på varandra och svara så gott det går, bygg på varandras bidrag, men vänta inte på att andra pratat klart, utan avbryt, tala över dem, viska och skrik.

3. När domaren känner att det är tillräckligt håller hen upp handen i en signal som visar att striden är slut. Då tystnar alla andra, och domaren beskriver hur fajten avslutas, med resultatet som slumpades fram i steg 1 ovan.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Strid behandlas inte alls
Det här är också ganska vanligt. Det finns inga regler för strid alls, helt enkelt. Generellt är detta för att det inte finns några konflikthanteringsregler överhuvudtaget. Blir det en fajt så beskriver man tillsammans vad som händer, helt enkelt. Montsegur 1244, Gastkammaren, Okult, Imagine, etc. Värt att nämna som ett speciellt undantag är Prosopopée, som har regler för konflikthantering/problemlösande, men inte har regler för strid. Det finns alltså ett regelsystem med egenskaper och tärningar och hela faderullan, men det kan inte användas för våld (det finns inga attribut för det), så vill man ha strider i spelet så får man friforma dem, helt enkelt.
En rätt vanlig underversion av detta är att strid inte är något särskilt, utan bara en del av det generella konfliktlösningssystemet. Exempel är FATE, HeroWars/HeroQuest/QuestWorlds, och (väl?) ofta PBtA.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
I Amber Diceless vinner den kämpe som är mest stridsskicklig per automatik. Det gäller istället att göra en cool och meningsfull scen av dusten.
 
Top