Nekromanti Stridssystem med taktik

Hellmer

Veteran
Joined
20 Jan 2013
Messages
55
Hej allihop!
Jag har funderat lite på det här med att använda taktik i strid de senaste månaderna och jag tycker att inom vissa system har lättare att tänka taktiskt. Inom många spel jag har spelat har det mest blivit att man går fram till motståndaren, slår tills någon dör eller flyr och sen tar man nästa.

Vad har vi för bra system som uppmuntrar taktiska val?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
OSR D&D, går du in i en ärlig fight kommer du med stor sannolikhet dö. Så det är tactics or die :gremsmile:
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,016
Location
Smålands golvbrunn
... fast det är ju systemlös taktik ...

DnD 3 och 4 har ganska avancerade spelsystem för taktik. Får allt annat jag sett att blekna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Skarpskytten said:
... fast det är ju systemlös taktik ...

DnD 3 och 4 har ganska avancerade spelsystem för taktik. Får allt annat jag sett att blekna.
Sant. Speciellt 4ed får en att känna sig som en mini general.

Od&d får en att känna sig som killen som tände fyr på grisar för att skrämma Hannibals elefanter :gremwink:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Om du pratar med Han kan du säkert få kolla på Thrice, IMO ett riktigt bra exempel på ett system som lyckas vara taktiskt utan att använda positionering i rummet som det centrala verktyget.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Savage worlds kampanjen jag är en spelare i just nu har visat att det systemet är utmärkt för taktik rörande strider med upp till 50 motståndare, hantlangare, fällor och hundar.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Drakar och Demoner med handlingssystem kan vara väldigt taktiskt. Det är micro-management med handlingarna. Säg att du har fem handlingar och möter tre fiender som har tre vardera. Hur ska du göra för att ta dem? Ponera att du vinner initativet.

Stridstekniker som svepande hugg och dubbelhugg är extremt bra i det här läget. Du kan börja med härskri i hopp om att dina motståndare ska tappa sin första handling, följ upp med ett svepande hugg. Du vill behålla initiativet, för så fort dina motståndare får möjlighet att agera så kommer du vara tvungen att välja vem du helst vill parera och vem du vill låta träffa dig. Tyvärr saknar systemet möjlighet att påverka var striden tar plats, du kan inte enligt regelmekanik försöka leda striden till ett ställe där du har fördel, typ en dörröppning eller liknande, men det är påverkbart med beskrivningen av dina handlingar eftersom viss förflyttning kan ske genom att du backar medan du försvarar dig. Eftersom mekaniken använder sig av CL-modifikationer (Chans att Lyckas) kan du beskriva att du cirkulerar eller förflyttar dig på ett sätt som gör det svårare för tre motståndare att slåss mot dig samtidigt, "jag parerar och förflyttar mig sidledes så att fienden till höger har svårare att nå mig". Jag gillar DoD för att det är så taktiskt och för nostalgin, själva systemet är ohyggligt tradigt och måste i princip husreglas för att balanseras.

Jag skulle tycka om ifall det var möjligt att påverka skada genom beskrivningarna, men systemet saknar sådana möjligheter. Om du beskriver att du förflyttar dig sidledes och SL ger motståndaren till höger minus 7 i CL men denne ändå lyckas träffa dig så gör denne sin fulla skada som vanligt i alla fall.
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Mitt eget hemmagjorda system. Vi använder 12 olika grundegenskaper där två stycken kombineras för att avbilda situationen. varje grund egenskap har en typ av tärning. Den som slår högst vinner.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Måns Bredelius said:
Mitt eget hemmagjorda system. Vi använder 12 olika grundegenskaper där två stycken kombineras för att avbilda situationen. varje grund egenskap har en typ av tärning. Den som slår högst vinner.
Hur är det gär taktiskt? Det låter inte ett dugg taktiskt förutom "välj atribut" och det har nästan alla rollspel. Så vad gör det systemet så bra på taktiker? :gremsmile:
 

dawnrazor

Veteran
Joined
15 Jul 2011
Messages
197
Location
Staffanstorp
RuneQuest 6 (Moon Design) eller dess föregångare Legend/Mongoose RuneQuest 2 (Mongoose). I grunden BRP-system, fast med bra taktisk strid.
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
God45 said:
Måns Bredelius said:
Mitt eget hemmagjorda system. Vi använder 12 olika grundegenskaper där två stycken kombineras för att avbilda situationen. varje grund egenskap har en typ av tärning. Den som slår högst vinner.
Hur är det gär taktiskt? Det låter inte ett dugg taktiskt förutom "välj atribut" och det har nästan alla rollspel. Så vad gör det systemet så bra på taktiker? :gremsmile:
I hur atributerna väljs.

Vet du. Jag funderade vilka andra spel som också är taktiska. En fråga till alla här ute. Är inte alla rollspel taktiska? bara man som spelare och grupp är taktisk.

Detta är bara vad jag tror.

Men att få in taktik ligger inte i spelet utan kanske mer spelaren och framför allt hur gruppen spelar. Kanske mer gruppen än spelaren.
systemet ska bara vara där och tända taktiken i spelarna.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Måns Bredelius said:
Vet du. Jag funderade vilka andra spel som också är taktiska. En fråga till alla här ute. Är inte alla rollspel taktiska? bara man som spelare och grupp är taktisk.
Då är det väl inte spelet som är taktiskt, utan spelarna som är det för att spelledaren låter dem vara det?

---

För att ett spel ska vara taktiskt krävs (i alla fall enligt min åaikt) att det har en ändlig resurs och att det ska finnas ett val i hur resursen används.

Om resursen finns men inte valet så har man inte taktik, då har man en klocka som tickar ner. Om valet finns men det inte har något med resursern att göra så har man heller inte taktik, eftersom valet inte spelar någon roll.

I tämligen många spel finns i alla fall någon form av resurs, nämligen hit points. Det är en ganska passiv resurs eftersom det inte är så mycket man kan göra med dem utom att låta bli att dö. Det gör att det inte blir mycket taktik i dessa.

Det kan finnas skenval, som någon sten-sax-påse-mekanism. Dessa är egentligen inte taktiska, utan är egentligen mer av en slumpmekanism som kräver spelarnas deltagande. Det gör återigen att det inte blir så mycket taktik i dessa.

Det kan finnas mer aktiva resurser också, som feats och powers i D&D som bara kan användas ett fåtal gånger. Dessa är ändliga och de tar slut. Därmed blir det ett taktiskt val att använda dem.

---

Vilket gör att om gruppen är taktisk i något av den första sortens system (exempelvis ett med hit points men inga praktiska val) så är det inte spelet som är taktisk. Gruppen är taktisk för att spelledaren låter dem vara det och låter spelarnas handlingsbeskrivningar gå utanför de val som systemet inte ger dem.

Och det är en hejjans skillnad jämfört med att rollspelet är taktiskt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,645
Location
Rissne
Kraetyz said:
D&D 4E. Köp, spela, ha roligt.
Seconded.

Även om jag nog skulle rekommendera Essentials istället pga lägre ingångströskel =)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Min högst personliga definition:

Ett spel med utmaningar som kan bemötas med flera distinkt olika och meningsfulla strategier som inte starkt begränsas av statiska element hos de inblandade karaktärerna (ofta definierade under karaktärsgenerering och 'level ups').
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
RasmusL said:
Min högst personliga definition:

Ett spel med utmaningar som kan bemötas med flera distinkt olika och meningsfulla strategier som inte starkt begränsas av statiska element hos de inblandade karaktärerna (ofta definierade under karaktärsgenerering och 'level ups').
Seconded.

Exempelvis är World of Darkness taktiskt i sin approach eftersom man kan göra väldigt mycket olika grejer beroende på vad man tror är bäst för situationen. Ska jag slå mig fram, smyga eller försöka övertala? Hur gör jag dessa saker etc.
De flesta rollspel som är vettiga, eller ja, de flesta spelledare som är vettiga har ju detta tankesätt i hanterandet av konflikter (annars är det ju inte bra, punkt).

Själva stridssystemet i WoD är dock ganska begränsat, åtminstone såsom jag spelar det (och jag är ju spelledaren i min grupp). Om man vill köra rollspel med fokus på taktik i strid så bör man köra ett rollspel som har hack-n-slash-tema, typ DnD 4e (inte för att jag spelat det men jag vet ju hur DnD fungerar och folk har ju tipsat om det i tråden).

Vidare så känns det som att jag personligen måste underkänna Måns Bredelius exempel på taktiskt rollspel här. Åtminstone beskrivningen känns inte alls speciellt taktisk; "välj två attributer och rulla dem". Hade resolutionen varit beroende av taktiskt byte av resurser på något vis, dvs, din fiende gör en effekt av 3 (på en skala mellan 1-5 och där 3 har en signifikans, dvs spelaren kan välja vad 3an symboliserar - t.ex. kan trean vara en mild skada och någonting mer som sammanlagt ger ett värde av 3 för fortsatt strid eller någonting annat, och att detta påverkar beskrivningen av vad som sker) då kanske vi kan tala om nån form av taktik där resultatet av ens val påverkar spelets flöde i en spelmekanisk mening.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kraetyz said:
D&D 4E. Köp, spela, ha roligt.
Det är taktiskt ja. Men vill man ha någotsånär "verklig" taktik/strid så är det upp åt väggarna. 4an känns mer som att spela ett boardgame med egen logik frikopplad från verkligheten. Men är det de man vill ha så, visst..
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Måns Bredelius said:
Vet du. Jag funderade vilka andra spel som också är taktiska. En fråga till alla här ute. Är inte alla rollspel taktiska? bara man som spelare och grupp är taktisk.
Krille said:
Då är det väl inte spelet som är taktiskt, utan spelarna som är det för att spelledaren låter dem vara det?
Ja. Precis. Spelledaren och gruppens sätt att spela på.

Sen håller jag med om resurs grejen du pratade om Krille. Men jag tycker man kan spela taktisk även utan resurser. Typ jag vet att is jätten är svag mot eld. Så jag eldar honom. För mig är också det taktiskt.

(Känns som att det är en smak sak).

Jag har spelat DnD 4E och finner inte det mer taktiskt än World of Darkness eller något speciellt annat rollspel. Vi spelade Mause Guard och använde sten, sax och påse och satte upp taktiker inom gruppen hur vi skulle kriga. Pratade ihop oss och kom fram till att hälften skulle genskjuta ekorren i jakten.

Han said:
Om någon säger "Jag kan inte spela det här för jag har ingen fantasi", så är det spelets fel, eftersom det då uppenbarligen saknar en struktur som hjälper folk att frigöra deras fantasi.
Bra sagt i en tråd om att vara kreativ. Det kan väl gälla taktik också?

Så spel ni känner är taktiska kanske ni blir triggade av att vara taktiska i. Systemet i spelet sätter igång tankar att så här kan vi göra med systemet för att vara taktiska.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Måns Bredelius said:
Sen håller jag med om resurs grejen du pratade om Krille. Men jag tycker man kan spela taktisk även utan resurser. Typ jag vet att is jätten är svag mot eld. Så jag eldar honom. För mig är också det taktiskt.
Jag har lite svårt att se vari taktik kommer in där. Det är lite som att säga att det är taktiskt att skjuta kryptonitkulor mot Stålmannen. Det är smartare än att inte göra det, men det är inte taktiskt.
 

Funkmeyer

Veteran
Joined
12 Jun 2012
Messages
17
Location
Mölnlycke
GURPS 4th über alles. Med tilläggsböckerna "Tactical Shooting" och "Martial Arts" finns det mycket taktiska val som spelarna kan göra för att övermanna en mäktig fiende. GURPS bygger dock mycket på realism, så för att kunna faktiskt utnyttja bra taktik i spelet gäller det att tillämpa taktiker som fungerar i verkligheten (till viss mån). En i vår spelgrupp jobbar i försvaret som gruppchef och får ofta samma roll i vår grupp :gremlaugh:
 
Top