Nekromanti Stridssystem igen...

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Okej, mitt förra stridssystem blev ju ratat pga för få skicklighetsnivåer. Nu är problemet åtgärdat. Så här ser det ut nu.

Initiativ och så sköts av stridsklockan. Jag tänker inte förklara hur den funkar nu. I alla fall så gäller det fortfarande att slå lågt. en parad med resultatet 5 parerar ett anfall med resultatet 9 men inte ett med resultatet 3. Skilnaden är nu att man kan ha flera tärningar. En krigare kanske har 3T20 medan en annan har 1T6 och en tredje 1T8 och 1T12. Det lägsta resultatet räknas. Om man vill göra dubbelanfall så delar man upp tärningarna redan innan anfallen. Detta betyder att flera tärningar representerar snabbhet medan låga tärningar representerar kraft.
Nu är frågan: vilken av de tre krigarna är bäst? You tell me...
 

Eriol

Veteran
Joined
20 Jun 2001
Messages
74
Location
Zinkgruvan, en byhåla i Närke
vänta jag tror inte jag förstått.... har iof. varit uppe sen 6 i morse och gick i går natt och la mig vid 03,00.....
men om man ska få så lågt som möjligt måste väl den med bara 1T6 vara bäst.... men om en har 3T20 är det större chans att han får högt men har har tre försök att få en etta....

Nej mannen med 1T6 måste nog vara bäst......
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Den 3:e krigaren. Har denne 2 olika tärningstyper i samma färdighet? I mina öron låter det som att det kan bli ett tärningsletande som segar ner. Särskilt när SL ofta har ett hav av tärningar.

/[color:448800]Han</font color=448800> som däremot vill "sno" stridsklockan till sina system
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Om SL har ett hav av tärningar så kan väl spelaren ha en T12 och en T8 för sig själv?

Har denne 2 olika tärningstyper i samma färdighet?
Nej, hon har två olika tärningstyper att använda när hon slåss. Det är ingen 'färdighet'. Färdigheter är en helt annan fråga.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Ja, jo... Lite bättre är hon, men inte mycket! En grov sannorlikhetskalkyl ger att 3T20-krigaren har tre chanser på 3/20 att få tre eller mindre, vilket borde bli ca 9/20 för att få tre eller under. T6-krigaren har 50%, alltså 10/20. Det är ganska jämnt. Om man räknar likadant med 8,12-krigaren så har hon faktiskt 5/8 chans, vilket är ännu bättre. Detta är nog inte matematiskr riktigt, dock.
 
Top