Jag har en del tankar om hur mitt stridssystem skall se ut och vill gärna veta vad ni tycker.
Det jag har tänkt mig är följande:
Innan varje handling förklarar spelaren vad han vill göra, det kan vara allt från att boxa sin motståndare till att kasta honom genom gränden.
Olika handlingar är olika svåra att utföra, om spelaren hittar på en handling som inte finns bland standardhandlingarna så får spelledaren göra en snabb bedömning avsituationen och utifrån vissa snabba preferenser bestämma om spelaren skall få några modifikationer på sitt slag.
Sedan slår både anfallaren och målet sina tärningar, anfallaren grundar sitt slag i sin styrkepöl och målet grundar sitt i fysikpölen. Beroende på hur stor skillnaden mellan slagen är så kommer handlingen få olika resultat.
Om resultatet blir Skada så räknas differensen på en tabell som finns i kanten på rollformuäret, när markören har falligt tillräckligt lågt så kommer du till den första markeringen på tabellen, vilket gör att du får vissa modifikationer på kommande slag.
Alla modifikationer försvinner efter striden, dock tar det tid innan allvarligare skador läker.
Alternativt så får man välja mellan ett antal mål som finns i boken, ju fler man väljer desto svårare blir slaget.
Vad tror ni?
Det jag har tänkt mig är följande:
Innan varje handling förklarar spelaren vad han vill göra, det kan vara allt från att boxa sin motståndare till att kasta honom genom gränden.
Olika handlingar är olika svåra att utföra, om spelaren hittar på en handling som inte finns bland standardhandlingarna så får spelledaren göra en snabb bedömning avsituationen och utifrån vissa snabba preferenser bestämma om spelaren skall få några modifikationer på sitt slag.
Sedan slår både anfallaren och målet sina tärningar, anfallaren grundar sitt slag i sin styrkepöl och målet grundar sitt i fysikpölen. Beroende på hur stor skillnaden mellan slagen är så kommer handlingen få olika resultat.
Om resultatet blir Skada så räknas differensen på en tabell som finns i kanten på rollformuäret, när markören har falligt tillräckligt lågt så kommer du till den första markeringen på tabellen, vilket gör att du får vissa modifikationer på kommande slag.
Alla modifikationer försvinner efter striden, dock tar det tid innan allvarligare skador läker.
Alternativt så får man välja mellan ett antal mål som finns i boken, ju fler man väljer desto svårare blir slaget.
Vad tror ni?