Nekromanti Stridssystem i Streetfight-spelet

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Jag har en del tankar om hur mitt stridssystem skall se ut och vill gärna veta vad ni tycker.

Det jag har tänkt mig är följande:

Innan varje handling förklarar spelaren vad han vill göra, det kan vara allt från att boxa sin motståndare till att kasta honom genom gränden.
Olika handlingar är olika svåra att utföra, om spelaren hittar på en handling som inte finns bland standardhandlingarna så får spelledaren göra en snabb bedömning avsituationen och utifrån vissa snabba preferenser bestämma om spelaren skall få några modifikationer på sitt slag.
Sedan slår både anfallaren och målet sina tärningar, anfallaren grundar sitt slag i sin styrkepöl och målet grundar sitt i fysikpölen. Beroende på hur stor skillnaden mellan slagen är så kommer handlingen få olika resultat.
Om resultatet blir Skada så räknas differensen på en tabell som finns i kanten på rollformuäret, när markören har falligt tillräckligt lågt så kommer du till den första markeringen på tabellen, vilket gör att du får vissa modifikationer på kommande slag.
Alla modifikationer försvinner efter striden, dock tar det tid innan allvarligare skador läker.
Alternativt så får man välja mellan ett antal mål som finns i boken, ju fler man väljer desto svårare blir slaget.

Vad tror ni?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Stridssystem ja. Fy fan vad jag jobbar på mitt eget. Jag börjar komma upp i Marcoklass som reviderat sitt örtio gåner för Agent (?).

1. Vilka andra resultat kan uppkomma och vad tillför de?
2. Som jag ser det så moddas spelarens kast två gånger, dels pga svårigheten och dels pga skadan vilket bara gör att man blir sämre och sämre och det blir svårare och svårare att lyckas vilket imho är aptrist irl som i spel. Vilka alternativ ges av mekaniken om man börjar få väldigt svårt att strida?
3. Är det här i grunden inte ett vanligt stridssystem där skador gör en sämre? Vad är det nya? Varför ska man använda det här?

Jag köper helt klart svaret att du tycker det är kul att göra spel eller att din grupp gillar det. Så resonerar jag också men jag ska kränga mitt spel så jag har andra mål.

Har inga länkar till trådar nu men det finns många om stridsystem. Streetfight låter ju som ett väldigt actionfyllt system. Jag rekommenderar den här tråden till exempel som ställer frågor kring vad du vill få ut av ett actionsystem vilket jag förutsätter att det är.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,534
Location
Helsingborg
Kul med ett streetfigherspel. Jag är nyfiken på hur du kommer lägga upp manövrar, för ärligt kan man bygga ett system som anpassar sig efter vad spelarna vill.

Typ om man har
Skada: 1T4; 1T6; 1T8
Förflyttning: 0 meter; 5 meter; 10 meter;
Snabbhet: 10 manöverpoäng: 5 manöverpoäng; 3 manöverpoäng
etc.

...och mer åt höger man går, desto mer får man minus, men desto mer kraftfull blir handlingen. Så om man vill slänga iväg någon kraftfullt i ett par tunnor kanske man väljer 1T8 i skada och 5 meters förflyttning för motståndaren.

Typ.

Anton P said:
Beroende på hur stor skillnaden mellan slagen är så kommer handlingen få olika resultat.
Om resultatet blir Skada så räknas differensen på en tabell som finns i kanten på rollformuäret, när markören har falligt tillräckligt lågt så kommer du till den första markeringen på tabellen, vilket gör att du får vissa modifikationer på kommande slag.
Alla modifikationer försvinner efter striden, dock tar det tid innan allvarligare skador läker.
Det här är lite dubbel bestraffning. Inte nog med att man är närmare döden, man blir dessutom sämre. Minus skapar, inte bara ett segare system som Niklas påpekar, utan även dödens spiral.

Ninjan slår mot mutanten och får in en träff. Mutanten blir sämre och har svårare att undvika. Det gör att ninjan får lättare att träffa nästa gång, vilket kommer att leda till mer minus för mutanten ... och så vidare. Mutanten har fastnat i spiralen.

Alternativt så får man välja mellan ett antal mål som finns i boken, ju fler man väljer desto svårare blir slaget.
Vad är det för mål du hade tänkt dig?

/Han som fick fundera ett tag på vad han skulle skriva
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Han said:
Alternativt så får man välja mellan ett antal mål som finns i boken, ju fler man väljer desto svårare blir slaget.
Vad är det för mål du hade tänkt dig?
Mål var en dålig formulering. Det jag tänker är att det finns en lista med olika saker som man vill uppnå med sin attack.
Til exempel:
Skada: 1 tärning, 2 tärningar, 3 tärningar
Förflyttning (motståndare): 1m, 2m, 3m
Förflyttning (spelare: 1m, 2m, 3m osv
Ju fler av dessa man väljer desto svårare blir attacken.

Jag ska fundera på det här med negativa modifikationer, kanske kan de också komma in på listan.
Till exempel:
Bedöva: 1 tärning 2 tärningar 3 tärningar

Eller så skiter jag helt i negativa modifikationer, men då försvinner en del av de taktiska valen i striderna.

//Anton, tackar för svaren.
 
Top