Nekromanti Stridssnurror suger stridskoordinater rular?

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Under diskussionen om stridssnurror fick jag en ny idé om hur man kan utforma ett stridsystem. Jag hade tänkt att kombinera snurran med ett värde på kombattanternas inbördes avstånd. Rising föreslog att i stället för att använda stridssnurran så skulle man ha ett värde på kombattanternas inbördes förhållande mött i övertag och underläge. OK, om man kombinerar dem får man ett två-dimensionellt koordinatsystem över var striden befinner sig för tillfället. Det här kunde man kanske göra något av tänkte jag. Men vad ska man mäta på de olika axlarna? Efter en stunds funderande kom jag fram till att testa med avstånd och tempo. Då får vi ett koordinatsystem som ser ut så här om man presenterar det som en tabell

<table border=1><tr><td>Mycket långt</td><td> -</td><td> -</td><td> -</td><td> -</td><td> -</td></tr><tr><td>Långt</td><td> -</td><td> -</td><td> -</td><td> -</td><td> -</td></tr><tr><td>Medel</td><td> -</td><td> -</td><td> -</td><td> -</td><td> -</td></tr><tr><td>Kort</td><td> -</td><td> -</td><td> -</td><td> -</td><td> -</td></tr><tr><td>Nära</td><td> -</td><td> -</td><td> -</td><td> -</td><td> -</td></tr><tr><td> </td><td> Extremt Lugnt tempo</td><td> Lugnt tempo</td><td> Normalt tempo</td><td> Hetsigt tempo</td><td> Extremt hetsigt tempo</td></tr></table>




När striden börjar sätter man en markör i mitten av tabellen. Sedan slår de inblandande för initiativ och om man vinner initiativet får man antingen välja att flytta markören ett steg höger eller vänster eller upp eller ner, alternativt får man anfalla.

På detta lägger man att de inblandande har olika sorters attacker som enbart kan användas när markören är i vissa områden. Exempelvis ett troll vill ha ett lugn strid på långt avstånd för att kunna labba in sina kraftiga smällar, en smidig tjuv vill ha snabb strid på kort avstånd och alvädlingen med sitt långa svärd vill ha snabba strider på långt avstånd.

Naturligtvis finns det antagligen mycket bättre värden på de två axlarna än räckvidd och tempo men det lämnar jag som en övning åt er :gremlaugh:

Är väl medveten om att stridskoordinaterna löser ett helt annat problem än snurrorna. Koordinaterna är snarare till för att ge spelarna en känsla av att de måste anpassa striden till ett tempo och räckvidd som passar dem, det taktiska valet är tämligen uppenbart, medan snurrorna är mer till för att ge spelarna något klurigt att lura på.

Antagligen kommer jag inte göra något vettigt med detta heller men tänkte att någon kan säkert ha nytta av det så jag kan lika gärna skriva ner det.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Är inte riktigt nöjd med Tempo heller men i brist på bättre så tog jag den för att presentera idén. Du får gärna komma med andra förslag.

Sen ska du inte se det som en tabell utan som ett tvådimensionellt koordinatsystem, valde att presentera det som en tabell för lättöverskådlighetens skull.
 
Top