Nekromanti Stridsreglerna

Sum_3

Veteran
Joined
12 Oct 2004
Messages
33
Location
Åtvidaberg (35km söder om Linköping)
Jag fattar inte stridsreglerna ordentligt, jag ska spelleda Slaget vid Röda Floden under veckan, och fattar inte riktigt hur stridsreglerna funkar. Här är nog det viktigaste jag undrar över

Väljer man om man ska använda ett vapens hugg/kross/stickskada i närstrid eller slår man fram det?

Funkar det här med närstridsreglerna, att först väljer försvararen handlingar, t ex 2 pareringar, och efter det väljer anfallaren, t ex 2 snabba attacker som han siktar högt med? Blir inte risken stor att försvararen väljer helknäppa handlingar jämfört med det anfallaren sen väljer? Kan man ändra lite på reglerna så att först väljer anfallaren, t ex 2 normala attacker, och efter det väljer försvararen, t ex parera de anfallen, och möjligtvis göra ett motanfall osv. Hur gör ni? Funkar reglerna som de är? :gremconfused:

Om man gör ett ”vanligt” fummel med avståndsvapen, alltså slår 2 st 6:or, vad händer då? Om man slår 3 st 6:or slår man på fummeltabellen, men vad händer med ett avståndsvapen?

Är en runda på ca 4 sekunder? :gremconfused:

Skriv gärna ett långt exempel om ni orkar, med allt från vapenvärden och skador och dödsslag inblandat, kort sagt, skriv om en strid ( gärna med alla tärningsslag och sånt) tills nån dör! Ta gärna med alla frivilliga regler som ni brukar använda i strid, och skriv om läkning och liknande om ni har lust...

Förutom det här vill jag berömma alla som gjort Eon för ett välgjort Rp skapar system :gremwink:…mycket bättre än DoD 6 som jag spelat tidigare, eftersom nu får alla kläder, elddon, en filt osv, och oftast vapen och andra tillägg (B,C och D-val) från början. Och yrken och färdigheter är också de välgjord…det enda konstiga är att man kan ta en dolk t ex, och döda vadsomhelst med ett slag, även fast det är väldigt osannolikt! Ob omslag kan ibland kännas ganska knäppa tycker jag…
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Stridsregelsvar

Väljer man om man ska använda ett vapens hugg/kross/stickskada i närstrid eller slår man fram det?
Säg att du har ett svärd. Väljer du att hugga med eggen ger du huggskada, väljer du att sticka med spetsen ger du stickskada, väljer du att slå med flatsidan ger du krosskada.

Funkar det här med närstridsreglerna, att först väljer försvararen handlingar, t ex 2 pareringar, och efter det väljer anfallaren, t ex 2 snabba attacker som han siktar högt med? Blir inte risken stor att försvararen väljer helknäppa handlingar jämfört med det anfallaren sen väljer? Kan man ändra lite på reglerna så att först väljer anfallaren, t ex 2 normala attacker, och efter det väljer försvararen, t ex parera de anfallen, och möjligtvis göra ett motanfall osv. Hur gör ni? Funkar reglerna som de är?
Jag låter alltid anfallaren välja först. Eftersom jag inte längre använder alternativa undvika, som till exempel sidosteg och ducka, så säger jag till en anfallen rollpersons spelare "han sticker mot dig" eller liknande varpå spelaren kanske svarar "jag blockerar". Om rollpersonen är anfallare så blir det givetvis tvärt om.

Om man gör ett ”vanligt” fummel med avståndsvapen, alltså slår 2 st 6:or, vad händer då? Om man slår 3 st 6:or slår man på fummeltabellen, men vad händer med ett avståndsvapen?
Om någon fumlar med lite marginal brukar jag bara inte låta dem skjuta men det får inga allvarliga konsekvenser (tex. armborstet hakar upp sig). Om de fumlar lite grövre tar de tid innan de kan skjuta igen (tex. bågsträng går av). Om de fumlar riktigt grovt får det allvarliga konsekvenser (tex. skjuta en vän som befinner sig i skottlinjen).

Är en runda på ca 4 sekunder?
Det sägs så men jag har alltid tänkt på det som så lång tid det tar att göra en stridsmanöver.

Skriv gärna ett långt exempel om ni orkar, med allt från vapenvärden och skador och dödsslag inblandat, kort sagt, skriv om en strid ( gärna med alla tärningsslag och sånt) tills nån dör! Ta gärna med alla frivilliga regler som ni brukar använda i strid, och skriv om läkning och liknande om ni har lust...
Jag kan skriva ett kort.

Kalle och Josef börjar slåss. Kalle har ett stridssvärd (SnabhetsIndex 3/3) och en rundsköld. Josef har ett spjut (SI 4/2).

+ Båda slår intiativslag. Kalle har 9 plus 3 för snabbhetsindex. Josef har 9 plus 4 för snabbhetsindex. Kalle slår 14 vilket ger effekt -2 (12-14=-2). Josef slår 9, alltså effekt 4.

+ Josef blir anfallare och sticker mot Kalle som vill blockera. Josef har 12 i spjutfärdighet och slår 9 alltså effekt 3. Kalle har 10 i sköldfärdighet (bara Ob2T6) och slår 5 alltså effekt 5. Kalle blockerar och Josef slår stickskada (grundskada Ob1T6 + vapenskada Ob3T6). Skadan blir 14 och eftersom sköldens brytvärde är 16 påverkas den inte.

+ Försvararen Kalle slår vinit (9 plus tre för snabbhetsindex) och får 7 vilket ger effekt fem. Josef måste då slå vinit (9 + 2 för snabbhetsindex i involverat läge) för att behålla anfallarpositionen. Han slår 10 (effekt 1) och blir då försvarare.

+ Kalle väljer att hugga kraftfullt och högt (Svärdsfärdighet 12). Josef väljer att undvika som han har 12 i. Kalle slår 6 och får effekt 6. Josef slår 7 och får alltså effekt fem. Kalle slår träffområde och får 93 alltså bröstkorgen.

+ Kalles skada blir Ob4T6+1 (Grundskada hugg Ob1T6 + vapenskada Ob2T6+1 + Ob1T6 för kraftfullt hugg). Kalle slår 16 och eftersom Josef saknar rustning får han en extraskada. Kalle slår 5 som extraskada och ger då trauma 16 (16x1) smärta 8 (16/2) och blödningstakt 1 (16/10).

+ Josef har chockvärde 11, slår dödsslag med Ob2T6 och får 8. Sedan slår han chockslag med Ob3T6 (Ob2T6 trauma + Ob1T6 smärta) han slår precis 11 och håller sig vid medvetande. Josef staplar bakåt och släpper sitt spjut innan han flyr in mot byn igen. Kalle tar upp spjutet som belöning till sig själv utöver den ära han fått som stridens vinnare för att sedan resa vidare.

det enda konstiga är att man kan ta en dolk t ex, och döda vadsomhelst med ett slag, även fast det är väldigt osannolikt!
Med folk dör ju av dolkstick varje dag, det är väl inte osannolikt?

/Ceram, vars spelledarpersoner är rädda om sitt liv och inte dödas på löpandeband.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Några svar och tips

Väljer man om man ska använda ett vapens hugg/kross/stickskada i närstrid eller slår man fram det?

Självklart väljer du.

Är en runda på ca 4 sekunder?

Ja.

Funkar det här med närstridsreglerna, att först väljer försvararen handlingar, t ex 2 pareringar, och efter det väljer anfallaren, t ex 2 snabba attacker som han siktar högt med?

Det stämmer. Försvararen väljer sina handlingar först. Notera dock att det ska ske i hemlighet. Samtidigt måste ju SL få veta vad spelarna planerar för handlingar, så ni får helt enkelt förlita er på att SL inte sedan väljer anfallsmanövrar specifikt för att kontra spelarens val av försvarshandlingar.

Om inte SL är väldigt disciplinerad innebär detta dock rent praktiskt att han (i hemlighet) får bestämma sig för vad hans SLP ska göra innan han får veta vad en spelare som är försvarare väljer för handlingar. Dvs att turordningen i praktiken blir den omvända mot den officiella.

Andra alternativ är att SL slumpar fram SLPs handlingar eller att försvararen (om denne är en spelare) skriver ner sina handlingar på en papperslapp och inte visar den för SL förrän han blir anfallen. Det kan dock göra striderna mer tunggrodda.

Blir inte risken stor att försvararen väljer helknäppa handlingar jämfört med det anfallaren sen väljer?

Inte särskilt. Som försvarare har du inte egentligen så många alternativ, givet att du tänker hålla dig kvar i striden - Blockera, Undvika eller Motanfall. Skippar man dumheter som Försvarsnivåer och varianterna på Undvika så blir det också lättare att vara försvarare. Att behålla Anfallsnivåerna är dock en bra idé - det kan fortfarande vara intressant för anfallaren att sikta på sämre rustade områden, t ex.

Tanken är ju dock att försvararen inte är den som driver striden - han kan mest reagera. Vill man alltså undvika att bli spetsad i längden så gäller det att blockera och hoppas att anfallaren gör ett misstag så att man kan ta tillbaks initiativet. Att göra en Blockering och ett Motanfall kan underlätta detta. Visar det sig sen att man gjort ett knasigt val så får man förlita sig till instinktiva försvarsmanövrar...

Kan man ändra lite på reglerna så att först väljer anfallaren, t ex 2 normala attacker, och efter det väljer försvararen, t ex parera de anfallen, och möjligtvis göra ett motanfall osv. Hur gör ni? Funkar reglerna som de är?

Att vända på Redogörelsefasen på det sättet ger ju å andra sidan fördelen helt till försvararen, inte sant? :gremwink: Denne kan nu i godan ro förbereda det optimala försvaret på varje anfall och veta om han ska våga sig på ett motanfall också.

Att låta försvararen besluta om sina handlingar först ger övertaget till anfallaren, vilket stämmer väl överens med att det är han som för striden och har initiativet. Om han inte förbereder en parad så kommer han ju dock att tvingas till en instinktiv försvarsmanöver om försvararen väljer att lägga in ett motanfall, och då förlorar anfallaren automatiskt initiativet i nästa runda!

Vår spelgrupp har inte ändrat på Redogörelsefasen och överlag funkar det bra.

Om man gör ett ”vanligt” fummel med avståndsvapen, alltså slår 2 st 6:or, vad händer då? Om man slår 3 st 6:or slår man på fummeltabellen, men vad händer med ett avståndsvapen?

Här förstår jag inte riktigt frågan? Enligt stridsreglerna i Eon II (s. 121) så gäller iaf följande:

"En manöver är fumlad om två eller fler tärningar utfaller med 6 med en gång (innan eventuella Ob-omslag) samt summan av det kompletta Ob-slaget är högre än färdighetschansen... Om den negativa effekten av det fumlade slaget är -4 eller lägre så måste man slå på någon av de fyra fummeltabeller som finns för strid."

Skriv gärna ett långt exempel om ni orkar, med allt från vapenvärden och skador och dödsslag inblandat, kort sagt, skriv om en strid ( gärna med alla tärningsslag och sånt) tills nån dör!

I Eon II finns sådana stridsexempel längst bak i regelboken på s. 307 och 308. Vet ej om något liknande existerar i Eon III.

Ta gärna med alla frivilliga regler som ni brukar använda i strid, och skriv om läkning och liknande om ni har lust...

Förslagsvis undviker ni verkligen alla frivilliga stridsregler tills grunderna sitter. Seriously. :gremsmile:

det enda konstiga är att man kan ta en dolk t ex, och döda vadsomhelst med ett slag, även fast det är väldigt osannolikt!

Du har själv svarat på det här - det är osannolikt, inte omöjligt.

Så långt mina tips och tankar.


/Rax
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Stridsregelsvar

+Försvararen Kalle slår vinit (9 plus tre för snabbhetsindex) och får sju vilket ger effekt fem. Josef måste då slå vinit (9 + 2 för snabbhetsindex i involverat läge) för att behålla anfallarpositionen. Han slår 10 (effekt 1) och blir då försvarare.
Har jag missat nåt? Jag hade (har) för mig att om en försvarare vinner initiativet så vinner han initiativet - den tidigare anfallaren blir automatiskt försvarare och får inte chansen att 'behålla anfallarpositionen'. Så har iaf jag tolkat det. Har jag fel? :gremsuck:

-Hjalle, tror sig kunna stridsreglerna men blir fundersam här...
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
"Ceram har alltid rätt"

Har jag missat nåt? Jag hade (har) för mig att om en försvarare vinner initiativet så vinner han initiativet - den tidigare anfallaren blir automatiskt försvarare och får inte chansen att 'behålla anfallarpositionen'.
Jag har bestämt att anfallaren ska få försvara in åtråvärda anfallartitel för att det ska bli svårare att ta tillbaka den. Annars anfaller två kombatanter beväpnade med vapen med högt SI bara varannan gång likt något gammalt turnbaseddataspel.

Så har iaf jag tolkat det. Har jag fel?
Jag är spelledare jag har alltid rätt :gremwink:

/Ceram, har rätt som sagt eftesom trådskaparen inte uttryckligen frågade om det "officiella svaret"
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: "Ceram har alltid rätt"

Mjaha... :gremtongue:

Nåväl, det är iallafall ganska realistiskt att man anfaller nästan varannan gång - efter ett anfall så öppnar man upp sig såpass att försvararen kan kontra och anfalla och när denne har anfallit får försvararen tillfälle att utnyttja de luckor som han öppnar... Typ. Dessutom är det inte alltid som det blir så öht - efter ett snabbt anfall är det ganska svårt att vinna initiativet, likaså om man är skadad eller utmattad. Säg att en rollperson som spelar krigare har RÖR 13 i medel och Stridsvana 12 (2T6+4 enheter). Han hare då VINIT 9... Den vanligaste beväpninghen kanske är stridssvärd, med SI (3/3). Sålunda måste man slå under 12. Ett sådant slag misslyckas ungefär 30 % gångerna. Tillräckligt ofta. Tycker jag. Ett slag på Ob4T6 missyckas ca 65 % av gångerna, vilket är hyfsat. Mjaja.

Sedan vill jag bara påpeka att jag frågade Har jag fel?... Vilket jag inte har. :gremsmile:

-Hjalle
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
slå varannan gång.

Jag antar att det här ett effektivt sätt att bli dissad av folk som verkligen vet vad de pratar om men ändå :gremsmirk:.

Jag antar att du har lekt vassfäktning eller nåt liknande som liten. Har du ett långt vasstrå. Har man ett långt vasstrå står man och petar utan att vara hotad enda tills den andra slår bort det långa vasstråt, då är man körd men oftast han man träffa innan dess. Om båda har ungefär lika långa vapen går den ena till angrepp och slår kanske sju slag innan rollerna byts. Det var roligt ungefär samtidigt som jag började med rollspel så vi annalyserade det hel en del efteråt :gremtongue:

Sedan vill jag bara påpeka att jag frågade Har jag fel?... Vilket jag inte har.
Ok du kar inte fel men jag har mer rätt :gremwink:

/Ceram, tror inte på att slå varannan gång.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: S/I?

Det här med att addera SI till vinit, är nytt för Eon III?
Förut var det väl så att den med högst siffra fick en tärning lättare?
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: S/I?

Jodu, åtminstone jag har för mig det. Jag blev rejält förvånad då jag läste det och blev tvungen att kolla upp det i Eon III där det visade sig att det gjort om mer än vad jag först upptäckt.

Jaggernaut som faktiskt gillar det nya S/I systemet bättre innan han ens hunnit testa det än.
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Svar: Ja en runda är cirka fyra sekunder..
Resten får du anpassa själv så du själv känner att det är seriöst....

läs reglerna igen och disskutera det med någon medlem i gruppen..

enda tips jag har :gremtongue:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: S/I?

Jo, jag kan säga att det är tusen gånger bättre än det tidigare systemet... Dels för att man förut aldrig ens kom i närheten av att lyckas med ett VINIT-slag, och dels för att det är så mycket enklare att bara slå mpt VINIT+SI istället för att hålla på med en nivå enklare och annat bajs. En klockren förbättring, som kan sägas vara en av de sakerna i just stridssystemet (förutom den klara överblick man får i Eon lll) som är allra bäst... Bravo Marco! (hans idé väl...?)

-Hjalle t'un Roghan.
 

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
Tja det är faktiskt ganska enkelt.

Du väljer först om du vill göra snabbt eller tungt anfall (inan vinit) välj snabb får man 1T6 lättare dock blir skadan mindre.

Sedan väljer den som blev anfallare(den som vann viniten) om han vill hugga eller sticka sin fiende/ eventuelt kross med hammare etc.

Första slaget har svårigheten Ob3T6 nästa 4 sen 5 osv.
Detta slås mot hans fördighet i vapnet.
Vi antar att han klarar 2 slag.

Försvararen väljer om han vill undvika parera eller använda sköld. Undvika kan göras på många sätt men när vi spelar undviker vi alltid men ob3t6 på första slaget och 4 på nästa osv.
Väljer man att parera med sitt vapen slås är svårigheten på första slaget ob3t6 och 4 på andra. Parerar man med sköld blir det 1t6 lättare. Parering med vapen görs mot vapen färdigheten.

Låt os säga att försvararen väljer att undvika båda slagen och lyckas med ett dock misslyckas det andra som slogs med ob4t6 mot undvika.

Vet inte vilken skade tabel ni kör med men antar att ni har kriggarens väg.(skadorna där e bäst enligt min mening)
Man kollar på tabelen för hugg och kross vapen och slår därefter en T100 och T10. tärningarna visar 19 och då tar slaget i halsen. Sedan slås skadan som är vapnets hugg skada+grundskadan i hugg. Vi säger att det är ob5t6 totalt och slaget blir 27. Försararen har hjälv som skyddar hals och den har skydd 15 i hugg. 27-15=12
12 räcker för en extraskada en T10 slås och visar 2 och det ger skadan strupe och försvararens strupe blir snittad.

Hoppas detta hjälper gör det så lätt som möjligt i början och gå sedan vidare steg för steg. T.ex räcker det att man bara undviker i början och anfallaren siktar inte sina hugg heller.
Har du mer frågor skriv gärna.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Liten korrigering

Naturligtvis får Mumfie köra med vilka regler han vill, men de officiella rglerna säger följande om anfall:
(Förutsatt att jag inte gjort bort mig och detta ändrats i det där förbaskade Eon III)
Om man vill göra mer än ett anfall måste man säga det I FÖRVÄG. Svårigheten ökar sen beroende på hur många anfall man gör, för ALLA slag.
Alltså:
ett anfall: Ob3T6 på det.
två anfall: Ob4T6 på BÅDA.
tre anfall: Ob5T6 på ALLA TRE.
Osv.
/Nordan
 

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
Re: Liten korrigering

Nordan har helt rätt detta är en regel vi kör med för att man ska kunna gör a lite fler anfall per runda och att slagen ska gå lite snabbare. ( Borde ha sagt det när jag förklarade innan)
/mumfie
 
Top