Nekromanti Stridsregler

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Hej! Jag har försökt att hitta relevant info på forumet, ber om ursäkt om frågan besvarats innan. Jag ska spelleda symbarioum på lördag och köpte på boken i Söndags så jag har begränsad tid att djupdyka i reglerna så jag tänkte fråga lite här!

Den som får initativet, gör den båda sina handlingar först, eller gör hen så att säga en handling i taget? Om vi säger att RP flankerar en karaktär med sin första förflyttningshandling. Kan RP attackera direkt ur den flankerade positionen. Eller får SLP en möjlighet att flytta sig därifrån? (och då ta ett frislag). Jag skulle spontant utan att ha spelat Symbarioum föredra det. Det känns mer taktiskt och mer som en dans så att säga. Stridskombatanterna förflyttar sig omkring för att hitta luckor. Men hur är det tänkt?

Fråga två är om övertag: Vad ger ett övertag? Flankering? Vad mer? Gärna en liten lista på det!

Tack så mycket!
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Hej, kul att du ska spelleda Symbaroum!

Fråga 1: varje aktör gör alla sina handlingar klart innan nästa varelse i turordningen tar vid.
Fråga 2: En lista på situationer som ger övertag finns på sid 162. Kolla den och återkom om något upplevs som oklart.

Av ren nyfikenhet, vad tänker ni spela? Färdigt äventyr eller egenskapat, eller en hybrid?
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Tack för svaret. Det är säkert det mest balanserade och roligaste. Annars får vi väl husregla. Jag älskar hybrider om inte annat så blir det alltid unika historier när spelarna börjar härja. Men jag utgår från Kopparkronan. Jag har dock idéer på hur göra äventyren utefter mina spelares mål och göra vissa förändringar. Normalt så brukar jag göra om äventyren rätt rejält, men av två anledningar så gör jag inte det nu, för det första är de riktigt bra (Det förlovade landet är alldeles för rälsat för min smak men det är ju tydligt att det är ett medvetet val från er sida så inga problem med det) och för det andra så har jag inte mer tid till det. Är ju ändå 350 sidor på en vecka, där vissa delar ska kunnas i detalj :)
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Följdfråga Rp är flankerad och flyttar sig för att inte vara det (får två frislag mot sig). Vad hindrar SLP från att helt sonika använda sin förflyttning för att återigen flankera RP och göra RP:s förflyttning helt meningslös?
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Ingenting. I ett sånt läge får man försöka hitta någon fördel i miljön runt sig för att komma undan övertaget, eller en vän som kan hjälpa till så man inte är övermannad längre.
 
Top