Nekromanti Stridsregler någon?

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Jag tänkte göra ett Soul Calibur-liknande äventyr (egentligen ett japanskt medeltida fighting-spel), men när jag tittade på olika stridssystem så var reglerna bara typ "Slå under ditt färdighetsvärde för att träffa, motståndaren ska slå under sitt f.värde för att blockera, slå sedan hur mycket det skadar osv..." eller "Slå ett slag, lägg till ditt f.värde, låt motståndaren göra likadant för att inte bli träffad blahablaha..." FINNS DET INGET BÄTTRE?!?!?!

Jag skulle vilja ha ett system där en novis enkelt skulle kunna döda en som aldrig sett ett vapen förut, ett med många olika slagkombinationer med för-och nackdelar, och där en dolk eller kaststjärna kan vara lika dödlig som ett tvåhandssvärd... Ja, ni förstår vad jag menar va... ett genuint stridssystem, helt enkelt. Nån som har något i fickan? (taget från publicerat system eller själv-komponerat spelar ingen roll)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag skulle vilja ha ett system där en novis enkelt skulle kunna döda en som aldrig sett ett vapen förut, ett med många olika slagkombinationer med för-och nackdelar, och där en dolk eller kaststjärna kan vara lika dödlig som ett tvåhandssvärd... Ja, ni förstår vad jag menar va... ett genuint stridssystem, helt enkelt. Nån som har något i fickan?"

Varsågod!
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Tack

Tack för det! Inte exakt vad jag hade tänkt mig, men mycket bra. Men du...var är fakta om landet, världen och historien? Fattar knappt något... Men kul system, det där med korten! Är det du som har gjort det?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tack

"Tack för det! Inte exakt vad jag hade tänkt mig, men mycket bra."

Det är alltid svårt att få exakt vad man är ute efter. När det gäller just den sorts stridskonst som du var ute efter så har jag funnit att en hel kasse med tekniker inte ger önskat resultat. Det blir mest sifferbollande av det, så därför skalades allt ner till systemet med korten.

"Men du...var är fakta om landet, världen och historien? Fattar knappt något..."

Jag trodde det bara var ett regelsystem som du var ute efter, så därför lade jag inte upp länken till resten av spelet. Resten av Skymningshem finns här.

"Men kul system, det där med korten! Är det du som har gjort det?"

Kraftigt inspirerat av Usagi Yojimbo RPG, men ja.
 
Top