Nekromanti Stridsregler (långt)

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
För ett par månader sedan lade jag upp ett utkast på ett stridssystem här på forumet. Efter det låg hela projektet på is, men nu har jag plockat fram, dammat av och putsat på det, och skulle gärna vilja höra folks åsikter om denna senaste inkarnation. Samtliga termer som står med fet stil är speltermer som jag eventuellt kan komma att döpa om (åsikter om namnen uppskattas).

Några grundtankar
Systemet är ett försök att göra någonting någorlunda snabbt, någorlunda realistiskt och som samtidigt skiljer sig från det traditionella "slå för initiativ - slå för att anfalla - slå för att parera". Färdighetssystemet går ut på att man ska slå (en variant av) 2T10+Färdighet och komma över en svårighetsgrad. Jag hade tänkt att låna Skymningshem-Västmarks system med delstrider där kombattanterna vanligen paras ihop två och två.

Stridsslaget
Grunden i systemet är stridsslaget. I detta inbegrips både initiativ, manövrar, anfall och parader - man slår alltså inte separat för varje anfall. Stridsslaget görs som ett vanligt slag för stridsfärdigheten och jämförs sedan med motståndarens stridsslag. Om slagen blir lika lyckas ingen av kombattanterna få övertaget. Om en kombattants stridsslag överträffar motståndarens med mellan 1 och 4 har han tagit initiativet. Om han vinner med mellan 5 och 9 har han fått en öppning, och om han vinner med 10 eller har han funnit en allvarlig blotta i motståndarens försvar. Efter stridsslaget får vinnaren nu välja hur han ska utnyttja sitt övertag.

Anfall
Det rakaste är förstås att anfalla. Om anfallaren har funnit en öppning träffar han automatiskt - slå ett skadeslag. Om anfallaren funnit en allvarlig blotta träffar han automatiskt, och får dessutom en bonus på skadeslaget. Om han bara vunnit initiativet har dock motståndaren en chans att parera eller rent av göra ett motanfall.

Parerslaget görs som ytterligare ett slag för stridsfärdighet, där anfallaren måste övervinna försvararen för att göra skada. Om försvararen försöker göra ett motanfall får han -2 på sitt slag, men om han ändå vinner träffar han anfallaren och får slå skada.

Förbättra övertag
Istället för att anfalla kan vinnaren av stridsslaget försöka förbättra övertaget. Detta gör att han inte får slå skada, men i gengäld får han bonus på nästa stridsslag. Storleksordningen tänker jag mig är typ +2 för initiativ och +4 för öppning, men om systemet kommer till speltest kan det ju ändras. Övertag är kumulativt, så gör man detta flera rundor i rad kan man samla ihop till en saftig bonus. Om man anfaller eller förlorar stridsslaget går dock bonusen förlorad.

Särskilda manövrar
Alla dessa specialmanövrar som finns i andra rollspel är också möjliga: siktade attacker, avväpning, fällning o dyl. Dessa kräver vanligen ett färdighetsslag av något slag, samt att man får en öppning eller bättre på striddslaget. Vissa riktigt komplicerade manövrar kan kräva en allvarlig blotta innan man kan genomföra dem.

Stridstaktiker
Man kan, innan man slår stridsslaget, försöka vara offensiv eller defensiv. En offensiv taktik ger en +2 (eller nåt) på stridsslaget, men skulle man förlora räknas motståndarens övertag som ett snäpp bättre - initiativ blir öppning, öppning blir allvarlig blotta. En defensiv taktik ger också +2 på stridsslaget, men man kan inte göra något om man vinner (alternativt, ens övertag blir ett snäpp sämre).


Den blev rätt lång. Några tankar?

Ridijeck
rätt nöjd med resultatet
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag gillar det!

Mmmm det är sådär smoooth.. Målsättningen med mitt system också.. (Vill du höra? /images/icons/smile.gif)

Grundtanken funkar, du får gärna beskriva olika manövrar och så.. Jag vet inte riktigt hur det är med att man träffar automatiskt, det låter lite tråkigt.. Jag gillar möjligheten att "trixa" och så, så om det finns någon möjlighet att till exempel anstränga sig för att förbättra iniativet -och förtjäna en automatisk träff- så blir jag glad!

Skador, hur ser dom ut? Utmattning/blödning, finns det?
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Jag gillar det!

Mmmm det är sådär smoooth.. Målsättningen med mitt system också.. (Vill du höra? /images/icons/smile.gif )

Grundtanken funkar, du får gärna beskriva olika manövrar och så..


Trevligt att höra att du gillar det. Det här är ett ganska tidigt utkast, så beskrivining av manövrar lär ligga en bit in i framtiden.

Vad gäller att höra om ditt system: jag är alltid nyfiken på olika rollspelssystem. Däremot är jag inte lika bra som du på att komma med kommentarer.

Jag vet inte riktigt hur det är med att man träffar automatiskt, det låter lite tråkigt..

Joo, jag har också tänkt på det, men i sådana fall blir stridsslaget inte mer än ett glorifierat initiativslag. Tanken är ju att om man vinner stridsslaget med tillräckligt mycket har motståndaren blottat sig så att man kan dänga på hur mycket man vill.

En variant vore kanske att försvararen får en chans att parera även när anfallaren får en öppning, men har ingen chans att göra motanfall.

Jag gillar möjligheten att "trixa" och så, så om det finns någon möjlighet att till exempel anstränga sig för att förbättra iniativet -och förtjäna en automatisk träff- så blir jag glad!

Nu hänger jag inte med helt - vad menar du med att "förbättra initiativet"? Man kan som sagt få bonus på stridsslaget genom att manövern "utnyttja övertag", och tanken med detta vore att man kan samla på sig så mycket bonus att man kan hitta den där öppningen eller allvarliga blottan i motståndarens försvar.

Skador, hur ser dom ut? Utmattning/blödning, finns det?

Denna del ligger fortfarande på ritbordet.Jag har dock tänkt mig ett skadesystem i stil med det i Västmark - individuella skador (i motsats till hit points eller wound levels) och inte alltför detaljerat.

Regler för utmattning och/eller blödning har jag inte funderat på än, men tar jag med det kan det nog bli något i stil med Ars Magicas system, där kombattanterna måste slå ett utmattningsslag i slutet av varje runda.

Ridijeck
som har mycket jobb kvar innan det ens kommer till speltest
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Trevligt system, påminner en hel del om mitt eget hemmabygge. En liten fråga angående blottor bara...Får man något slags bonus på stridsslaget om man bär tung rustning, eftersom det ju är svårare att hitta blottor att utnyttja hos en motståndare som är väl bepansrad?

-R
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Påminner en del om ett system som jag håller på att arbeta fram åt min fantasy värld Atlantica.

Själv skulle jag nog föreslå att en "öppning" inte ger en automatisk träff utan att motståndaren dels inte kan motanfalla och dels så får du +2 på rond på nästa rond på grund av hans försvar har kommit ur rytm tack vare din brilljanta slagkombination.

Det skulle också göra att ens "Förbättra övertaget"-regeln blir lättare. Bara lägg till +2 på ditt övertag som du redan har.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Själv skulle jag nog föreslå att en "öppning" inte ger en automatisk träff utan att motståndaren dels inte kan motanfalla och dels så får du +2 på rond på nästa rond på grund av hans försvar har kommit ur rytm tack vare din brilljanta slagkombination.

En mycket bra idé! Jag tar nog och adopterar den.

Ridijeck
alltid på jakt efter bra inspiration
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Får man något slags bonus på stridsslaget om man bär tung rustning, eftersom det ju är svårare att hitta blottor att utnyttja hos en motståndare som är väl bepansrad?

Inte som jag tänkt mig, men min kunskap om riktiga strider är ganska begränsad och systemet jag presenterat är ett utkast.

Å andra sidan är jag inte helt säker på att man måste ha med någon regel för detta - i den spelvärld jag för tillfället är mest inriktad på har inte helrustningen utvecklats ännu. (Jo, jag har flera idéer till spelvärldar och ännu inte bestämt mig för vilken jag ska satsa på.)

Ridijeck
som dock ska ha förslaget i åtanke
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Det var liksom bara en tanke /images/icons/clever.gif. Även om jag blottar hela bröstkorgen lär det ju knappast göra nytta för dig om jag är skyddad av stålplåt (om du inte har ett rejält vapen, då).

Sen är jag lite nyfiken på hur du tänkt dig att avståndsstrid skall fungera.

Keep up the good work!

-R
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Mycket bra

Det ser mycket lovande ut. Ser fram emot att få läsa det när det blir (mer) färdigt.

Jag tror det kommer att behövas mycket testning för att få det att bli balanserat. En grej att tänka på är att om båda kombatanterna ska slå 2d10+färdighet så får du en oerhörd spännvidd. Om dina färdighetsvärden inte är enormt höga så kommer variationen att vara för hög (jag höll tidigare på med ett liknande syste och testade). Om du har en för hög variation så får en oerfaren kombatant för stor chans mot en erfaren. Men detta beror som sagt på storleken på dina färdighetsvärden.

Du bör tänka på att det för en oerfaren kämpe är nära omöjligt att besegra än mycket erfaren. Om oerfaren har färdighet 0 och väldigt erfaren (hjältenivå) 10 så är skillnaden för liten om båda lägger till 2d10.

Det blir mycket slump om båda ska slå 2d10 (extrem 1, A slår 2, B slår 20. extrem 2, A slår 20, B slår 2). En variant är att bara den ena kombatanten slår tärningar och adderar sin färdighet och drar av motståndarens.

Som sagt det är mycket testning som krävs för att få det att fungera på ett bra och balanserat sätt.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,058
Location
Linköping
Re: Rustning

Kan man inte låta rustningen komma in vid skadeslaget, eventuellt med en modifikation på skadeslaget beroende på hur bra stridsslaget gick?
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Hmm

Jo, ditt system är faktiskt nyskapande. Vanligen innehåller rollspel bara "attackslag" blir lyckat, motståndaren slår "parera" eller "Undvika" och lyckas. Jaha, nästa runda.../images/icons/frown.gif

Nåväl, ditt system är som sagt fortfarande på utvecklingstadiet, men jag tror definitivt att det kan bli riktigt bra. Akta dig bara för att brodera ut ett helt lexicon från det här. Rollspelarna måste kunna alla sina alternativ i en strid, och det förutsätter att de inte är trehundra stycken/images/icons/hairy.gif.

Om man nu VILL ha ett sådant system, kan man lätt eliminera ett av tärningsslagen genom att låta undvika vara ett fast värde som varje karaktär har beroende på tur, smidighet, storlek, stridsvana eller vad man nu vill basera det på. Men i ditt fall kommer undvika endast att modifieras av stridsslaget.

Jag är också nyfiken på hur distansstrid och kastade vapen sker. Ett vanligt färdighetsslag vs ett undvika/parera?

Angående utmattning, låt karaktärerna få en utmattningspoäng eller så varje gång de slår ett stridsslag eller blir utmattade. Detta ger att långvariga strider blir extremt tröttande för de stridande. Låt även eventuella skador och blodförluster ha en inverkan på den stridandes förmåga.

Hoppas jag inte bara har snackat i nattmössan/images/icons/smile.gif, utan har hjälpt till lite.
 
Top