Stridsregel BRP

tupelo

Veteran
Hej

Jag gillar att skapa hemmabyggen. Har jag funderat på en "förenklad/snabbare" version av BRP system för strid. (Barnen gillar Brp system så vill ligga hyfsat nära)

- Man har normalt 1 handling per SR.
- Blir man attackerad måste man försvara sig och förlorar därmed sin handling.
- Blir man attackerad men lyckades med sitt slag så halveras skadan.

1 alla slår för relevant färdighet
2 högst slag fast under fv agerar först på vem hen vill
3 näst högst agerar (om hen inte redan agerad mot)
4 osv till alla agerat eller blivit agerad mot.

Vad tror ni är det här snabbare/enklare men fortsatt BRP?

Jag läser det som att man vet hur allas slag gick direkt i första steget. Då har förstespelaren att välja mellan att attackera en annan spelare som kommer att lyckas och därmed förvägra dess handling men bara göra halv skada, eller att anfalla nån som inget kommer göra men dela ut full skada?

Om alla slagen är öppna blir det ett väldigt meta-spelande där det gäller att slå ut någon som slog bra men är efter dig så att handlingen neutraliseras. Det kommer också att göra BRP-syndromet att stora och starka men inte så skickliga fiender är svaga ännu värre - en Tyrannosaurus eller en jätte lär aldrig få agera mot fem rollpersoner och blir därmed helt ofarlig.

Dessutom: hur fungerar FV 20+? Eller multipla attacker (att få slå två gånger är ogudaaktigt mäktigt här)?

Last edited:
I was going to add to what Nano said, that the timing becomes very important. That can be super cool, but if the goal is to be as simple as possible, that might add a moment of decision paralysis.

Jag läser det som att man vet hur allas slag gick direkt i första steget. Då har förstespelaren att välja mellan att attackera en annan spelare som kommer att lyckas och därmed förvägra dess handling men bara göra halv skada, eller att anfalla nån som inget kommer göra men dela ut full skada?
Precis så tänker jag.

Om alla slagen är öppna blir det ett väldigt meta-spelande där det gäller att slå ut någon som slog bra men är efter dig så att handlingen neutraliseras. Det kommer också att göra BRP-syndromet att stora och starka men inte så skickliga fiender är svaga ännu värre - en Tyrannosaurus eller en jätte lär aldrig få agera mot fem rollpersoner och blir därmed helt ofarlig.

Dessutom: hur fungerar FV 20+?
Hm det är en mkt relevant invändning. Med oskickliga men starka. Frågan är hur jag ska lösa det.

Fv+ 20 tänker jag inte finns utan 18+ ger förmågor twx mer skada eller annat

Om du använder en T100 istället för T20 kan du göra som i Unknown Armies där närstridsvapen gör siffran ental +tiotal tärningarna i skada (plus max 9 beroende på om vapnet är tungt, vasst och nått annat). Skjutvapen gör värdet du slog på tärningen upp till ett begränsande maxvärde för just det vapnet)

Back