Nekromanti stridsplan...

jenzm

Veteran
Joined
2 Jun 2001
Messages
3
ja kom på en liiiten ide som ja tror blir bra (men ja tror ett par andra rollspel åsså har det) ... en spelplan till strider! funkar som en sl-skärm fast hela skiten e täckt med rutor... (och lite snygg dessign förstoss) på baksidan står det en massa info om strider och om stridsplattan...
inte så nödvändigt men praktickt och lätt åsså slipper man alla rutiga papper...
vad tyx?
e den bra: /images/icons/laugh.gif | [] eller dålig /images/icons/mad.gif
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Tja, Rolemaster har redan något liknande.
Deras stridsplan består av ett fält med hexagoner. Jäkligt bra eftersom det är lätt att bestämma vilka som får flankerings bonus och hur stridsplanen ser ut. Jag tror till och med att någon släppte ett ritprogram till PC för att göra 3D-stridsplaner till Rolemaster.
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
ja kom på en liiiten ide som ja tror blir bra (men ja tror ett par andra rollspel åsså har det) ... en spelplan till strider! funkar som en sl-skärm fast hela skiten e täckt med rutor... (och lite snygg dessign förstoss) på baksidan står det en massa info om strider och om stridsplattan...


Tja, nej idéen med en spelplan för strider är inte direkt ny. I till exempel DoD (varianterna i låda) fick man två spelplaner samt ett ark med "äventyrare" och orcher att klippa ut och använda som pjäser på nyss nämda spelplaner. Vi använde sällan dessa spelplaner, men i reglerna anges alla avstånd och förflyttningar i enheten Rutor istället för Meter, varför det var klart avsett att användas. En ruta var fö 1,5m och varför en ruta inte kunde vara 1 meter är det nog ingen som begriper.
Den enda gången jag kommer igåh då vi verkligen var tvugna att använda spelplan var när vårt lilla gäng mötte 32 orcher, men detta var i AD&D så då användes linjal för att flytta runt figurerna.
Värt att nämna är kanske också att samtliga 32 orcher nedkämpades utan större svårigheter, det hela tog bara en förbannat tid. Uppåt en timme tror jag, i tid i spelet, betydligt mer IRL.

Men hade du tänkt dig att man skulle ha spelplanen som en SL-skärm? Det låter krångligt för spelledaren, om striden sker på spelarnas sida av skärmen, eller spelarna om striden sker på spelledarens sida.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
En ruta var fö 1,5m och varför en ruta inte kunde vara 1 meter är det nog ingen som begriper.

Antagligen en rest från engelska spel, det behändiga talet fem tillsammans med det mindre behändiga men ack så engelska avståndet fot ger ganska exakt 1,5 meter. /images/icons/sick.gif
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Finns nog en god chans för att det skall lyckas...kruxet när det gäller flygande farkoster är de olika höjderna...men det går säkert att lösa på ett simpelt sätt. t.ex. penna och papper.

Och spelplaner har jag märkt är mycket bra att ha...speciellt i futuristiska spel där eldstrider sker ganska ofta.../images/icons/devil.gif

Kan vara lättare att hålla reda på saker då...
 
Top