Nekromanti Stridspapper

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Några här kanske vet att jag håller på att göra att formulär för Eon i bokform (som är nästan klart föresten, mer om det senare).

Till detta behöver jag ett papper för att räkna skada, utmattning och VINIT.

Här kommer mitt utkast på det, tar gärna emot kommentarer. Observera att det är lite fel på grafiken (suddiga ikoner, för grådassig färg på rutorna) på några ställen då exporten till pdf failade lite, men det rättar jag till senare.

Detta skall skrivas ut på ett A4,och sedan lamineras så man kan skriva på det med en tex en whiteboardpenna och sedan sudda.

Stridspapper

Jag vill gärna ha feedback på:
* Layouten
* Ikonerna

Då frågorna säkert kommer kan jag lika gärna poängtera några bitar.
* Drivkraftstärningar är ett eget påfund för våra spelmöten. En karaktär kan få ett antal tärningar som han kan "dra av" från sina färdigheter om han är extremt motiverad av något. Denna är bara för att hålla koll på dessa.
* Ikonerna är: Gravsten = dödsslag, blixt = chockslag, måltavla = svårighet.
* Jag är inte nöjd med utmattningsbilden.
* Rundorna är till för att man ska fylla i cirkeln med siffran i den runda man är, sedan kan man anteckna i rutan om något skall hända tex om 15 rundor (en magiskt effekt som upphör tex)
* VINIT-blomman är lite speciell. Tanken är att man ska rita en pil på strecket mellan gubben och cirkel för att visa om man är anfallare eller försvare mot denna fiende. I cirkeln markerar man vem det är. Tex rövare 1 blir R1. I den lilla fyrkantiga rutan sätter man en markering om man har en seperat fördel mot denna fiende på vinit, tex INSIKT eller lyckad FINT.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Ikonerna blev iallafall på min dator lite pixliga när man tog verklig storlek. Det hoprullade liggunderlaget t.ex.

I övrigt gillar jag det, jag har själv lekt med tanken att ha ett liknande blad, fast för SLP's. Där man har smärta, blödning, utmattning, trauma för dessa och bara prickar in med whiteboardpenna, så det blir lättare att återanvända.

"Dödsslag / Chockslag / Svårighet"-kolumnerna, vad är svårighetskolumnen tänkt att användas till? Ikonen under svårighetskolumnen, vad är det för något?

VINIT-rutan, där är det tänkt att man ska kunna markera fiender i rutorna runt?
Vad är "Rundor"-rutan tänkt till?
Drivkraftstärningar är en husregel som ni kör med antar jag?

Ser bra ut, jag kommer säkert sno din idé och ditt blad när det är klart.

Det största problemen som jag ser det är just ikonernas upplösning. En version med vit bakgrund hade också kunnat vara en idé att fixa. :gremsmile:

Annars, super.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Nu kanske det här beror på någon husregel ni använder, men om inte: tänk på att Blodförlust inte ökar svårigheten för döds- och chockslag förrän man är inne på sin tredje rad. Annars tycker jag att det ser bra ut.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
k7e9 said:
Ikonerna blev iallafall på min dator lite pixliga när man tog verklig storlek. Det hoprullade liggunderlaget t.ex.
Yes, jag vet. Blev dåligt exporterat till pdf. Det är bara tillfälligt pixligt.

k7e9 said:
I övrigt gillar jag det, jag har själv lekt med tanken att ha ett liknande blad, fast för SLP's. Där man har smärta, blödning, utmattning, trauma för dessa och bara prickar in med whiteboardpenna, så det blir lättare att återanvända.
Vi betatestade förra spelmötet, reaktionen var "fan va skönt att slippa sudda sönder pappret!". Om man faktiskt ANVÄNDER eons regler blir det en jäkla massa suddande och skrivande. Däremot behöver vi tunnare pennor.
k7e9 said:
"Dödsslag / Chockslag / Svårighet"-kolumnerna, vad är svårighetskolumnen tänkt att användas till? Ikonen under svårighetskolumnen, vad är det för något?
Den är så klart till för att hålla koll på hur mkt svårighetsökning man fått. Ikonen är en liten måltavla som någon kastat en yxa i. (jag vet... konstig ikon, men hur fan representerar man svårighet?)
k7e9 said:
VINIT-rutan, där är det tänkt att man ska kunna markera fiender i rutorna runt?
Ja. Och strecken mellan cirkel och gubbe är för att göra till en pil om man är anfallare eller försvarare. Behövs egentligen bara om det är många. I one on one har man det i huvudet.
k7e9 said:
Vad är "Rundor"-rutan tänkt till?
Räkna rundor och effekter som är tidsbaserade. "Runda tolv kommer kavaleriet" eller "Effekten skärpa slutar gälla runda 17". Samt se till att alla spelare är i samma runda. Vi märkte också att spelare blev mer medvetna om sina taktiker.
k7e9 said:
Drivkraftstärningar är en husregel som ni kör med antar jag?
Ja. Jag har varit inne lite på det tidigare. Det är en starkt moddad och rippad version av Pendragons system för "passions". Jag ville ha något som kunde ge spelare och fiender en "edge" men samtidigt skapa bra rollspel. Jag valde det. Lång historia, men kort kan man säga att en spelare kan välja att slå för en drivkraft, tex "Lojalitet: Kungen" om han är involverad i en strid som handlar om att försvara kungens liv. Det finns dock rätt saftiga nackdelar med att framförallt botcha det slaget, så de får fundera om de verkligen vill. Funkar bra, har märkt att det får mina spelare att aktivt tänka på VARFÖR dom slåss eller vad dom gör. Men nu hamnade jag lite OT...
k7e9 said:
Ser bra ut, jag kommer säkert sno din idé och ditt blad när det är klart.
^_^
k7e9 said:
Det största problemen som jag ser det är just ikonernas upplösning. En version med vit bakgrund hade också kunnat vara en idé att fixa. :gremsmile:
Ikoner fixas automagiskt. Vit bakgrund, visst, om andra är intresserade.
k7e9 said:
Annars, super.
Woho!
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
LordTengel said:
Nu kanske det här beror på någon husregel ni använder, men om inte: tänk på att Blodförlust inte ökar svårigheten för döds- och chockslag förrän man är inne på sin tredje rad. Annars tycker jag att det ser bra ut.
Good point. Hade jag inte ens tänkt på. När jag tänkte på det har vi nog till och med kört fel i spel... :/

Får fundera på hur jag ska göra. Tack för reminder.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Ichabod said:
k7e9 said:
"Dödsslag / Chockslag / Svårighet"-kolumnerna, vad är svårighetskolumnen tänkt att användas till? Ikonen under svårighetskolumnen, vad är det för något?
Den är så klart till för att hålla koll på hur mkt svårighetsökning man fått. Ikonen är en liten måltavla som någon kastat en yxa i. (jag vet... konstig ikon, men hur fan representerar man svårighet?)
Men svårighetsökningen man får (från smärta), skiljer den sig från chockslagssvårigheten på något sätt? För trauma/blödningstakt ger väl inte svårare på handlingar, eller?

EDIT: Utmattning såklart, dumt av mig. :gremtongue:

Annars ser det väldigt sjysst ut. Det blir utskrift och inplastning i helgen tror jag. Inför massa nya hjälpmedel inför nästa speltillfälle, stridskort, stridspaper. Ja här ser vi utveckling.

Snyggt jobb!
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
k7e9 said:
Men svårighetsökningen man får (från smärta), skiljer den sig från chockslagssvårigheten på något sätt? För trauma/blödningstakt ger väl inte svårare på handlingar, eller?

EDIT: Utmattning såklart, dumt av mig. :gremtongue:
Nej, blödning och trauma ger inte svårighetsökning, det gör den väl inte enligt mitt formulär heller, eller?

Jag vet inte om jag missförstår dig. (Förmodligen, jag är bra på sånt, men samtidigt visar det ju på att mitt formulär kanske inte är SÅ tydligt) :gremlaugh:

Utmattning ger givetvis att det blir svårare att göra saker och att man springer långsammare. Och om den skiljer sig? Well, förstår som sagt inte frågan. *dum*

k7e9 said:
Annars ser det väldigt sjysst ut. Det blir utskrift och inplastning i helgen tror jag.
Vänta på version 2. Den kommer förmodligen ikväll.

k7e9 said:
Snyggt jobb!
*myser i självbelåtenhet*

/Ichabod, som för övrigt undrar varför ingen annan tycker att bilden på räven är den bästa ikonen på formuläret.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Använder ni små pluppar och gem och grejer eller bara penna på papper? För det blir ju snäppet mer suddande nu, tycker jag, även om det blir på ett annat papper(och man snabbt kan skriva ut ett nytt). Dock är det ett väldigt bra arbete och känns väl genomtänkt. Kan komma att stjäla den nästa gång jag spelleder EON och om vi ska hamna i lite fler strider.

EDIT: När jag kollade på den igen insåg jag att bilderna, dom flesta iaf, är bra och att stilen passar bra med EON-papprena i allmänhet (utom dom nyaste som är bruna).
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Petter42 said:
Använder ni små pluppar och gem och grejer eller bara penna på papper? För det blir ju snäppet mer suddande nu, tycker jag, även om det blir på ett annat papper(och man snabbt kan skriva ut ett nytt). Dock är det ett väldigt bra arbete och känns väl genomtänkt. Kan komma att stjäla den nästa gång jag spelleder EON och om vi ska hamna i lite fler strider.

EDIT: När jag kollade på den igen insåg jag att bilderna, dom flesta iaf, är bra och att stilen passar bra med EON-papprena i allmänhet (utom dom nyaste som är bruna).
Vi har lekt med tanken på pluppar, små magneter och en metallskiva i bakgrunden. Faktum är att jag har experimenterat med detta innan. Det funkade sådär, men det kanske går att försöka igen. Dom flyttar lätt runt sig.

Vi kör idag med whiteboardpennor som går att sudda. Det sparar mkt på papper och är rätt lätt att sudda jämfört med blyerts på ett A4.

Det blir också tydligt med ett stort papper som ligger framför alla i strid. Lättare för SL att se att spelarna fyller i utmattning, skador och liknande. (rätt lätt att glömma i EON)

Ang. bilder tar jag gärna förslag.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Ichabod said:
k7e9 said:
Men svårighetsökningen man får (från smärta), skiljer den sig från chockslagssvårigheten på något sätt? För trauma/blödningstakt ger väl inte svårare på handlingar, eller?

EDIT: Utmattning såklart, dumt av mig. :gremtongue:
Nej, blödning och trauma ger inte svårighetsökning, det gör den väl inte enligt mitt formulär heller, eller?

Jag vet inte om jag missförstår dig. (Förmodligen, jag är bra på sånt, men samtidigt visar det ju på att mitt formulär kanske inte är SÅ tydligt) :gremlaugh:

Utmattning ger givetvis att det blir svårare att göra saker och att man springer långsammare. Och om den skiljer sig? Well, förstår som sagt inte frågan. *dum*
Det var bara jag som glömt att svårighetsökning = smärta + utmattning.
Så, mitt fel att det blev förvirring där. Allt är i sin ordning när jag kollade

Ichabod said:
k7e9 said:
Annars ser det väldigt sjysst ut. Det blir utskrift och inplastning i helgen tror jag.
Vänta på version 2. Den kommer förmodligen ikväll.
Då väntar jag med utskrift tills v2 har kommit ut.
 
Top