Nekromanti Stridsmanövrar

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Hur använder ni färdigheten Stridsmanövrar i Saga?

Får man + och - på andra färdigheter, är den bara cool att använda och påverkar inte någonting av det regeltekniska?

Jag har några idéer.

Stridsmanöver: Två vapen
Rollpersonen har läst sig att gå i strid med två vapen, ett i varje hand. Om rollpersonen går in i strid med två vapen och har tänkt att anfall med båda så ska han först slå ett färdighetsslag för Stridsmanövrar: Två vapen. Lyckas det så får han anfalla med båda vapnen men med -2 på färdigheten Närstrid. Misslyckas det så får han endast anfall med det vapen som han har i sin vapenhand och får -2 i färdigheten Närstrid. (Ett lite straff alltså). Vill rollpersonen använda sitt andra vapen defensivt så kan slå ett slag för färdigheten Stridsmanövrar: Två vapen. Lyckas det så får han samma plus i Försvar som för en liten sköld, alltså +1 (oavsett vapentyp). Misslyckas han så får han ingen bonus.
Om rollpersonen har fördelen Ambidextriös så får han inga negativa effekter av färdigheten. Alltså inte -2 i Närstrid.

Stridsmanövrar: Fint
Din rollperson vill finta motståndaren och slår då ett slag för färdigheten Stridsmanövrar: Fint. Lyckas han så får motståndaren -1 i Försvar. Misslyckas han så får han inte anfalla denna stridsrunda, endast försvara sig.

Kan det vara något?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hej, välkommen till forumet!

Från början var Stridsmanöver tänkt som en färdighet för att göra specifika, ovanliga, handlingar i en strid (som när Zorro ristar in ett Z med värjan i motståndaren i filmerna, eller liknade) som INTE är en vanlig attack. En stridsmanöver brukar då ersätta den vanliga attacken den rundan.

Men det kan även användas på det sätt du skriver... jag har också börjat fundera i dom banorna...

Om en stridsmanöver ska ge + på en attack tycker jag det är bra att man gör som du skriver; att man får en nackdel om man misslyckas, så att man riskerar något om man gör nåt "fancy". Annars finns det risk att det blir en powergamer-regel.

Gillade dina exempel, lägger ut dom på SAGA-BLOGGEN om det är OK.

/ Tomas
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag tycker att just färdigheten Stridsmanövrar är en av de viktigare av de färdigheter i Saga. Anledningen till detta är att det är den som skiljer en krigare från annat folk med vapen.

Alla kan ju hålla i ett bredsvärd och svinga det till en viss nivå. I de äventyr som jag har spellett så har jägarna och köpmännen också varit beväpnade så klart och deltagit i striderna. Men det som då skiljer dessa jägare och köpmän från krigarna och riddarna är färdigheten Stridsmanövrar. De har tränats i strid och lärt sig att göra det där extra. De har en vana att slåss.

När jag spelar så specialiserar vi inte ens färdigeheten Stridsmanövrar, utan allt ingår. Fint, dra vapen, två vapen kasta svärd osv. Just för att den som har valt att spela en soldat, knekt, riddare eller tempelriddare ska vara bättre på strid och inte enbart genom att ha en hög nivå på färdigheten Närstrid (för det kan även en jägare med god motorik ha).

Det är helt okej att lägga ut mina tidigare exempel på Bloggen. :gremlaugh:
 
Top