Nekromanti Stridskont + vapenfärdighet

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
En Rp med 15 i svärd får för sig att börja träna en stridskonst med svärd som moment. I stridskonsten finns teknikerna
<snabbdragning> < tränat anfall*> han har nivå 10 i denna stridskonst. Kan han använda tränat anfall med sitt svärd med nive 15 eller måste han använda sin färdighets chans på 10 för att kunna använda färdigheter med asterisk ( * ).

Och skulle det va möjligt för honom att använda snabbdragning och slå först då mot stridskonsten och sedan slås med sin vapenfärdighet med 15

Hur fungerar det med när man har båda vapenfärdighet och en stridskont med samma moment som VF
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Tränat anfall är en automatisk (*) teknink och du behöver därför inte slå mot den alls...

Hur det är med snabbdragning är jag inte säker på tyvär...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
En Rp med 15 i svärd får för sig att börja träna en stridskonst med svärd som moment. I stridskonsten finns teknikerna
< tränat anfall*> han har nivå 10 i denna stridskonst. Kan han använda tränat anfall med sitt svärd med nive 15 eller måste han använda sin färdighets chans på 10 för att kunna använda färdigheter med asterisk ( * ).
Det senare alternativet.

Och skulle det va möjligt för honom att använda snabbdragning och slå först då mot stridskonsten och sedan slås med sin vapenfärdighet med 15
Det låter fullt rimligt.

/Joel
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Som Pendragon sade, det senare alternativet.

Angående Snabbdragning så tycker jag personligen att det är helt okej att göra så, men har däremot också spelat enligt regeln att du bara får utnyttja en stridskonst per runda. Dvs, du kan inte slå för vapenfärdigheten och utnyttja tekniker ur stridskonsten i samma runda. Men du ska köra med vad du tycker verkar vettigt.
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Regel om max en stridskont per runda?

Den måste jag har missat när jag snabbläste igenom boken.. Vad bra, då har jag argument varför en av mina spelare inte får ta typ 100 t6 och alltid träffa :p
 
Top