Stridskonster har ju avhandlats av och till, men jag
har en fundering runt momenten som jag gärna vill ha
tankar på.
Det som i grunden avgör hur avancerad och "bra" en
stridskonst är är hur många tekniker som ingår. Även
om en stridskonst innehåller femtio moment så kan en
humanoid varelse bara använda två samtidigt, en i varje
hand.
Det jag funderar på att göra är att ta bort kostnaden för
moment (eller kalla det begränsning, dvs det som gör att man kan ha ett moment i en vanlig, tre i en unik och köpa fler för teknikpoäng) då man skapar en stridskonst. Jag vill däremot inte ta bort kostnaden att köpa momentet då man skapar en rollperson.
Gör man så så skulle man kunna skapa lite mer varierade
stridskonster som ändå inte blir ett dugg mer effektiva. Exempelvis skulle man kunna lägga till exempelvis tornerlans, stålklubba och bredyxa till riddarträning, eller låta en soldat köpa två-tre olika svärd till sin drill, eller addera sköld till exempelvis militär spjutdrill eller vanlig drill. Detta kostar spelaren i det att han måste betala enheter för varje moment och är alltså inte gratis.
Så länge spelledaren har koll och inte tillåter för "konstiga" tillägg till en stridskonst (vilket han redan måste eftersom att man med de befintliga reglerna kan göra en stridskonst med ishani, khirin och binderakkhammare om han inte gör det) så tror jag att den lilla ändringen bara kommer att nyansera lite mer.
Dessutom skulle man inte behöva köra med "tekniker i vapenfärdigheter" eller "vapengrupper" som är andra förslag på lösning till samma problem.
Jag anser att den här metoden också är bra därför att den behåller det unika med att man kan de vapen man faktiskt tränat, vilket inte exempelvis "vapengrupper" gör.
Tankar?
har en fundering runt momenten som jag gärna vill ha
tankar på.
Det som i grunden avgör hur avancerad och "bra" en
stridskonst är är hur många tekniker som ingår. Även
om en stridskonst innehåller femtio moment så kan en
humanoid varelse bara använda två samtidigt, en i varje
hand.
Det jag funderar på att göra är att ta bort kostnaden för
moment (eller kalla det begränsning, dvs det som gör att man kan ha ett moment i en vanlig, tre i en unik och köpa fler för teknikpoäng) då man skapar en stridskonst. Jag vill däremot inte ta bort kostnaden att köpa momentet då man skapar en rollperson.
Gör man så så skulle man kunna skapa lite mer varierade
stridskonster som ändå inte blir ett dugg mer effektiva. Exempelvis skulle man kunna lägga till exempelvis tornerlans, stålklubba och bredyxa till riddarträning, eller låta en soldat köpa två-tre olika svärd till sin drill, eller addera sköld till exempelvis militär spjutdrill eller vanlig drill. Detta kostar spelaren i det att han måste betala enheter för varje moment och är alltså inte gratis.
Så länge spelledaren har koll och inte tillåter för "konstiga" tillägg till en stridskonst (vilket han redan måste eftersom att man med de befintliga reglerna kan göra en stridskonst med ishani, khirin och binderakkhammare om han inte gör det) så tror jag att den lilla ändringen bara kommer att nyansera lite mer.
Dessutom skulle man inte behöva köra med "tekniker i vapenfärdigheter" eller "vapengrupper" som är andra förslag på lösning till samma problem.
Jag anser att den här metoden också är bra därför att den behåller det unika med att man kan de vapen man faktiskt tränat, vilket inte exempelvis "vapengrupper" gör.
Tankar?