Nekromanti Stridskonsttjat: Moment

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Stridskonster har ju avhandlats av och till, men jag
har en fundering runt momenten som jag gärna vill ha
tankar på.

Det som i grunden avgör hur avancerad och "bra" en
stridskonst är är hur många tekniker som ingår. Även
om en stridskonst innehåller femtio moment så kan en
humanoid varelse bara använda två samtidigt, en i varje
hand.

Det jag funderar på att göra är att ta bort kostnaden för
moment (eller kalla det begränsning, dvs det som gör att man kan ha ett moment i en vanlig, tre i en unik och köpa fler för teknikpoäng) då man skapar en stridskonst. Jag vill däremot inte ta bort kostnaden att köpa momentet då man skapar en rollperson.

Gör man så så skulle man kunna skapa lite mer varierade
stridskonster som ändå inte blir ett dugg mer effektiva. Exempelvis skulle man kunna lägga till exempelvis tornerlans, stålklubba och bredyxa till riddarträning, eller låta en soldat köpa två-tre olika svärd till sin drill, eller addera sköld till exempelvis militär spjutdrill eller vanlig drill. Detta kostar spelaren i det att han måste betala enheter för varje moment och är alltså inte gratis.

Så länge spelledaren har koll och inte tillåter för "konstiga" tillägg till en stridskonst (vilket han redan måste eftersom att man med de befintliga reglerna kan göra en stridskonst med ishani, khirin och binderakkhammare om han inte gör det) så tror jag att den lilla ändringen bara kommer att nyansera lite mer.

Dessutom skulle man inte behöva köra med "tekniker i vapenfärdigheter" eller "vapengrupper" som är andra förslag på lösning till samma problem.

Jag anser att den här metoden också är bra därför att den behåller det unika med att man kan de vapen man faktiskt tränat, vilket inte exempelvis "vapengrupper" gör.

Tankar?
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Förstår inte poängen du försöker göra.

Att byta ut och förändra Stridskonster är helt normalt i min grupp.

Att då börja ändra i poängsystemet känns tyvär rätt krånligt.
När det desutom finns beskrivning för hur du skapar din egen stridskonst så blir det ännu mindre vettigt att dumpa moment inköpet.
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Det som i grunden avgör hur avancerad och "bra" en
stridskonst är är hur många tekniker som ingår. Även
om en stridskonst innehåller femtio moment så kan en
humanoid varelse bara använda två samtidigt, en i varje
hand.
Fast att kunna använda många olika vapen beroende på situation (t ex: tillgänglighet på vapen) etc, med de tekniker som finns i stridskonsten är väl en klar fördel? (även om vapnen i EON är för många och för lika, i regeldelen åtminstonde, vilket jag tycker gör att det blir max ett väldigt fåtal som är intressanta, ur regelhänseende)

Däremot att göra som du skrev under:
Det jag funderar på att göra är att ta bort kostnaden för
moment (eller kalla det begränsning, dvs det som gör att man kan ha ett moment i en vanlig, tre i en unik och köpa fler för teknikpoäng) då man skapar en stridskonst. Jag vill däremot inte ta bort kostnaden att köpa momentet då man skapar en rollperson.
Det är väl egentligen ingen större skillnad på det och på att ge stridskonsterna 3, 6 resp 9 poäng (om jag minns momentkostnaden i vapenmästaren rätt) extra att spendera på tekniker? Eller har jag missat något?


Så här, utan att kanske tänkt efter nog, så tycker jag nog inte att det är direkt motiverat att ändra i reglerna, eftersom jag tycker att momenten är avgörande för hur bra en stridskonst är (både ur logisk och regeltekniskt synpunkt)...

Men om man nu skulle ändra, så skulle jag personligen (kanske för att jag jobbat för mycket med budgetar i mina dagar) ge stridskonsterna fler poäng, som dessutom "öronmärks" till just momentinköp, eftersom det känns bättre när man kan inkorperera nya ideer med befintliga system istället för att införa helt nya regler :gremsmile:

Fast jag fast jag skriver ioförsig också, osakligt nog, oftast hellre (x^2)^(1/2) än |x| Så man kanske inte ska lyssna på mig :gremsmile:
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Jag menar att jag helt vill ha bort momentköpandet, det vill säga: du får 4/8/12 (för vanlig/ovanlig/unik) poäng till tekniker. Förutom detta väljer du ett antal moment i samråd med spelledaren. Det jag vill uppnå är att lägga mindre vikt vid momenten och istället låta teknikerna avgöra nivån på stridskonsten. Detta därför att jag till exempel anser att militär spjutdrill med sex olika sorters spjut fortfarande är mycket "sämre" än en ovanlig stridskonst med motsvarande poäng i tekniker. Det färdiga systemet som finns i VM är det jag utgått från.
 

Ludwig

Veteran
Joined
29 May 2004
Messages
83
Location
Hultsfred/Uppsala
Moment/Stridskonst: Off Topic.

Måste först och främst klargöra att jag har glömt bort majoriteten utav stridskonster och momentspecialiseringar eftersom jag inte har spelat EON på över två och ett halvt år.
Det jag däremot minns är att det bara var en enda i min spelgrupp som fann ett nöje i att använda stridskonsterna som stod i "Krigarens Väg" och "EON: II Regelbok". Resten fan det för enkelt, man kunde med en lätthet bli på gränsen till för skicklig i en strid med hjälp utav stridskonster. De höll sig till sina vanliga färdigheter, eventuellt kombinerade de med en stridskonst och en momentspecialisering.
Det hela gav en ganska jämn balans och jag hyser faktiskt en stor fruktan emot stridskonster i allmänheten. Speciellt när man lägger dem i fingrarna på spelare som gärna vill få lite makt.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Moment/Stridskonst: Off Topic.

Den "nya" modulen vapenmästaren introducerar ett mer nyancerat och inte fullt så effektivt stridskonstsystem.

Jag ser stridskonster som ett sätt att nyansera de olika sätt på vilket krigare strider. Därför har jag valt att låta spelarna ha ganska bra tillgång till stridskonster om de vill lägga ner tiden eller kostnaden på att skaffa dem. Jag föredrar också själv att profilera mina stridande rollpersoner med hjälp av stridskonster.

För att då balansera detta mot världen så försöker jag hålla de SLP som utgör antagonister med stridskonster. Det handlar inte alltid om avancerade stridskonster utan jag försöker hålla ett stort antal vanliga stridskonster tillgängliga också.

Min inställning är att stridskonster kan vara ett sätt att bli "överlägsen", men bara om endast spelarna använder stridskonster och deras motståndare fortsätter att använda vanliga vapenfärdigheter och dessutom är ogenomtänkt beväpnade i förhållande till hur de strider, graden bepansring och så vidare.
 
Top