Nekromanti Stridskonstsmoment (?)

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Satt just och lekte lite med en av mina rollpersoner, testade lite kombinationer av anfall, undersökte hur pass ofta ett färdighetsslag lyckas osv.
Då jag testade en ny anfallsmanöver så tänkte jag: "Kan man inte ha vissa specialmanövrar i stridskonster"
Det skulle göra stridskonsterna ännu mer personliga då en hel del tränare har sina egna tankar om hur den perfekta manövern ser ut.

Jag hade tänkt mig att dessa manövrer är mycket komplicerade (Ob5T6 och uppåt), men tack vare att det är ett stridskonstmoment, eller specialmanöver så blir denna manöver en nivå enklare. För att ge ett exempel:
En specialmanöver av Henrik Saber, instruktör vid Turina Fäktskola.
Man påbörjar ett lågt anfall mot motståndarens lår eller lägre för att få denne att parera anfallet, detta ska ske så snabbt som möjligt att det sker av ren reflex från motståndarens sida.
När man ser att man lyckats med denna fint möter man upp svärdet och medelst en handledsrörelse så avväpnar man sin motståndare då han fortfarande har sitt svärd på väg neråt och man ger det en extra skjuts. Nu har man ett vasst föremål mindre att tänka på.
I rent regeltekniskt babbel: Avväpning är grundmanövern (Ob4T6), en fint (+Ob1T6) samt anfall mot vapen (+Ob1T6), summan blir alltså Ob6T6, en mycket svår, men mycket intressant manöver. Skulle denna nu få vara ett stridskonstmoment så sänks svårigheten till Ob5T6, vilket är fortfarande svårt, men en aning lättare ändå. Detta symboliserar att man tränat just denna manöver ganska intensivt.

Hoppas ni kommer med förslag och synpunkter...
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Är inte svårigheten för att sikta på den andres vapen redan inräknad i avväpna? Jag trode det var typ: slå bort skurkens vapen 4obT6, sikta på skurkens vapen för att det ska gå sönder 4obT6, sticka stål i levern 3obT6. Fast nu när jag tänker efter, vem skulle försöka banka sönder skurkens svärd när det är lika svårt att avväpna honnom?


Mvh en lömsk en
 

Fred

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
50
Location
Kunsbacka
Väldig bra ide tycker jag.. Tycker annars att strider känns lite stela även när man har stridskonster men detta kanske kan ge en extra dimension till striden. Skall nog ta och sätta mig och experimentera lite med detta själv tror jag..
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Avväpna används oftast som försvarsmanöver, alltså tillsammans med parera. Fast även då han parerar slipper man sikta, men det är inte ofta man då är ute efter att avväpna, då är det ett annat sätt att oskadliggöra motståndaren på.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Avväpna används oftast som försvarsmanöver, alltså tillsammans med parera."

Man kan faktiskt lika gärna använda Avväpna offensivt som defensivt. När man väl använder den defensivt så behöver man dessutom inte lyckas med en parad först, vilket är både skumt och osäkert. Jag och Arvid diskuterade om vi kanske skulle ändra så att en defensiv Avväpning först kräver en lyckad parad eller undvikning, d.v.s. ungefär som vid en Ripost. Hur som helst; om man går efter de officiella reglerna så innebär ett misslyckat slag (alltså att man slår över sitt färdighetsvärde - inte att man inte lyckades överinna moståndarens effekt, för det är en annan sak) för en defensiv Avväpning, som jag förstått det, att man blir träffad om motståndaren lyckades med tärningsslaget för sin attack oavsätt hur hans slag för att motstå avväpningen (ok, ett fummel borde kanske göra så att anfallet misslyckas). Om man dock lyckas med slaget för Avväpningen, men inte lyckades få högre effekt än motståndaren, så misslyckas endast själva Avväpningen - motståndarens attack har dock stoppats.

Dock så kan man fundera på om en fint verkligen är så lyckad i kombination med Avväpning: Båda personer får Ob1T6 svårare, alltså sänks båda spelares effekt genomsnittligt lika mycket. Som jag ser detta är det inte till någons fördel för 'avväpnaren'. Vidare så blir det ju även svårare att faktiskt lyckas med slaget för Avväpning, samt motståndarens motståndsslag. Det gör ju inte heller någon skillnad förutsatt att det är en offensiv Avväpning man gör.

Däremot, om det är en defensiv Avväpning, så är nog finten bara till nackdel. Misslyckas man med sitt Avväpna slag så blir man ju träffad, för jag antar att det slag som motståndaren slår för att motstå Avväpningen inte har någon inverkan på det slag som slogs tidigare, alltså: Om anfallaren först lyckades med sin attack, men misslyckades med motståndsslaget mot Avväpningen samtidigt som 'avväpnaren' misslyckades med sitt ett slag för Avväpning, då borde ändå anfallarens attack lyckas, och eftersom 'avväpnaren' misslyckades med sitt Avväpna-slag så har han även misslyckats med sin defensiva handling, och slaget går in.

Det är just detta som gör att jag tycker att en lyckad parad eller undvikning är ett krav för att få utföra en defensiv Avväpning. Visserligen var det ju en offensiv Avväpning du talade om, men jag ville bara få detta sagt för att visa problemet med defensiva Avväpningar.

Vidare så har nog Xzarjo rätt med att man inte får någon ytterligare svårighet för att man siktar på vapnet. Således borde svårigheten hamna på Ob5T6 i grund, eller Ob4T6 om man använder sig av detta Stridskonstmoment.

En annan intressant sak med Stridskonstmoment skulle vara att en motståndare skulle kunna studera någons attack för att själv erhålla en -Ob1T6 modifikation på eventuella försvarsmanövrar vid strid mot just det Stridskonstmomentet eftersom han känner rörelsemönstret. Dock skulle detta kräva att man får se den användas ett par gånger samt ett eller flera slag mot lämpliga färdigheter eller attribut.

Och en sak till. Stridsmoment borde vara precis som en vanlig teknik som kostar sånna där enheter som man bygger stridskonster av. Självklart borde de även gå att lära sig under spelets gång, precis på samma sätt som övriga tekniker. Dessutom borde nog det minimala antalet handlingar vara minst två, fast jag skulle nog säga tre.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Finten är mest där för skojs skull, samt att den går bättre ihop med tanken bakom tekniken. Att tvinga moståndaren till ett smärre misstag som kostar honom vapnet.

Är en aning osäker på om det är så att man måste sikta mot vapnet i en offensiv avväpning, men sist jag försökte mig på en så var det en aning knepigt. Det var tvunget att siktas mot vapnet, plus att det var ett tvåhandsvapen som det var frågan om, vilket inte precis underlättar...
Tanken är ju precis den att skolor ska hålla sig underrättade om vad den andra skolan lär ut, för att kontra eller lära sig denna. En hel del fula knep lär användas.
Vidare så har Stridskonstmoment sina nackdelar, precis som denna. Om moståndaren har sköld så är det inte precis enkelt att genomföra alla moment, avväpna sköldar är knepigt.

När det gäller vad som kan ingå i Stridsmoment så kan en rad olika saker ingå. Det kan röra sig om riktigt listiga kombiantioner, som att avväpna eller liknande, till rena slagkombiantioner.
Även militärt, alltså som grunträning, kan dessa användas. För folk som skall röja pikformationer, eller har annan specialuppgift på slagfälten.
Jag får ta och prata igenom några av förslagen med Arvid, sen kanske man försöker sammanställa något matnyttigt efter ett tag.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Det här låter faktist grymt intressant. Som spelledare har jag (då främst under svärdsspelen) låtit spelledarpersoner använda vissa manövrar väldigt ofta (t ex Turinaskolans Henrik Sabers låga hugg). Detta ger som Baron Marak nämnde en betydligt mer "unik" stridsskola, då man kan ha något som likanr slagserier. en till intressant grej som DaKrilla nämnde är:

En annan intressant sak med Stridskonstmoment skulle vara att en motståndare skulle kunna studera någons attack för att själv erhålla en -Ob1T6 modifikation på eventuella försvarsmanövrar vid strid mot just det Stridskonstmomentet eftersom han känner rörelsemönstret. Dock skulle detta kräva att man får se den användas ett par gånger samt ett eller flera slag mot lämpliga färdigheter eller attribut.

Jag har faktist småanvänt något liknande förut under svärdsspelen men detta skulle ju vara ett väldigt bra sätt att "omfatta" det praktist. Nå, det här tåls absolut att tänkas över. Bara man ser till att det inte blir obalanserat så tror jag att det kan bli väldigt bra. ska fundera över det regeltekniska mer.
Bra förslag, Baron Marak och DaKrilla!
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Känns om en fungerande idé. Vi lägger ständigt till saker som gör stridskonster mer personliga, den största förändringen torde vara våra slagserier, en serie med slag man tränat in...om ni missat genomgången tidigare och är intresserade, fråga på.
 
Top