Nekromanti Stridskonster

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Följande fråga ställer jag:

Är det någon som har förslag på stridkonster till DoD6 som inte är orientaliska? Jag menar, rundspark och hoppspark i alla ära, men det är väl inte bara asiater som kan slåss ordentligt? Och är det inte lite väl tilltaget i de gamla versionernas vidvinkel syn att man ser 270 grader? 180 kan man väl förstå...

Och även, vilken skada blir lagom att ge? Hur mycket FP per stridskonst?

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Fundering

Var det inte så att någon gjorde några stridkonster, eller var iaf på väga att göra några, till DoD6. Jag tror att vi pratade skallning och allmänt "manliga" stridkonster. Du kan ju testa att söka i arkivet efter det.

Eller så kanske denne man avslöjar sig.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Som sagt var...

Detta har det snackats om.
Själv tyckler jag skallning, rundspark, hoppspark osv osv går under slagsmål. Vill man skalla är det väl bara att slå på slagsmål, vill man kan ju SL även modifiera slaget.

Jaja, det är ju min åsikt.


"Look here Motherfucker, i don´t play Basketball. My name is Snoop Dogg i play Bitches"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det någon som har förslag på stridkonster till DoD6 som inte är orientaliska?"

De orientaliska stridskonsterna har sitt ursprung i ett helt annan religionsfilosofiskt synsätt. För dem är det mer naturligt att ett intensivt religiöst liv också innebär en mer intensiv fysisk träning. Titta bara på yoga, till exempel. Genom att pressa kroppen mer och längre kan man komma till ett stadium av självförnekelse vilket i sin tur för själen närmare till det gudomliga. När en sådan kultur genomsyrar även krigarkulturen är det ganska naturligt att man får en krigarkultur i stil med den orientaliska. Krig och religionsutövande ligger ganska nära varandra.

Den europeiska krigskonsten har alltid varit mer pragmatisk. Till och med tempelriddarna separerade kriget från religionen. Man slogs visserligen för Gud, men det är en helt annan sak. Krig går ut på att ha ihjäl fienden. När man har en religion som säger "Du skall icke döda" och har ett utövande som mest sysslar med bön och fasta, men inte fysisk träning, så är det en enorm skillnad på krig och religion. Krig blir därmed en pragmatisk handling, och det är helt enkelt enklare att skaffa ett större svärd än att lära sig slåss obeväpnad.

Tro dock inte att europeerna inte hade balla stridskonster. Det hade de, fast de var antingen alltid beväpnade eller avsedda som sport. Den grekiska pankration, grunden till fribrottning idag, var en sport, och vikingarna brottades gärna. Det var också en god träning för strid (de ursprungliga olympiska grenarna var alla krigsdiscipliner), men det var inte så extrema rörelser som de orientaliska obeväpnade stridskonsterna, helt enkelt för att de inte behövdes och för att ett vanligt vapen gör samma sak med mindre träning. En rundspark i plytet gör måhända ont, men en stav gör precis lika ont och ett tvåhandssvärd gär ännu mer ont. Båda kräver dessutom bra mycket mindre träning...

Med allt detta sagt, det finns en del europeiska stridskonster. La savate, till exempel, eller capoeira. Båda är dock kraftigt inspirerade av asiatiska stridskonster och tämligen moderna. De enda verkligt europeiska obeväpnade stridskonsterna är nog pankration och de former av brottning som kommer därifrån. Däremot hade européerna väldigt många skojjiga beväpnade stridskonster, om vilka du kan läsa en del om på följande adress:

<A HREF="http://www.algonet.se/~enda/swords.htm" target="_new">http://www.algonet.se/~enda/swords.htm</A> (klicka på Om Svärdsfäktning).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Ett väl dugligt svar.
Tackar...

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Det kan jag bekräfta att det har... [nt]

Ni som tryckte för att läsa detta meddelande har inget liv...

"In God they believe, but in Metal we trust"
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Inget Liv???

För att jag läste ett NT medelande.
Har man inget liv så är man död, och är man död så sitter man inte framför en dator och "Ugglar" runt på DoD forumet.

Ett NT inlägg läser jag alltid, annars blir man inte av med den där "röda lack plumpen" på inlägget.

Kom in i matchen nu för i helvete Maggan...

"Look here Motherfucker, i don´t play Basketball. My name is Snoop Dogg i play Bitches"
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
OK, Sorry!

Tänkte inte på den lilla röda grejen... Jag bara skrev något fult eftersom man inte kan lägga in ett tomt meddelande...

Sorry! Mitt fel!

/Magnus

"In God they believe, but in Metal we trust"
 

draenor

Veteran
Joined
28 Feb 2001
Messages
31
Location
JKPG
Det är ju alltid lite svårt att benämna stridskonsterna rätt. Det blir ju nästan alltid definitionsfel, speciellt om man tittar på skaderegler osv.

Sen kan man ju alltid tycka att hela stridssystemet är lite snett i vissa avseenden. Det gör det också ganska svårt att bestämma exact natur av en ny stridskonst~

<FONT COLOR="gold">
<hr size=3 color="gold" WIDTH="30%"><I>
A Castle Camelot division
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Själv tycker jag att svartfolkens tekniker passade mer till "europeisk medeltidsfantasy". Näsgrepp, armbågsslag, knäspark, skallning o.dyl. Fast som Nostradamus sa. "<EM>Vill man skalla är det väl bara att slå på slagsmål...</EM>"

/[color:green]Han</font color=green> som tycker det borde finnas en stridskonst till varje vapengrupp (stångvapen, enhandssvärd, slagsmål etc)
 
Top