Nekromanti Stridskonster

TheStoryteller

Veteran
Joined
2 Oct 2000
Messages
62
Tänkte starta en ny kampanj och nu ska stridskonsterna med. Någon som har en kommentar på spelbarheten med dessa? Något man bör tänka på? O.s.v.

Tänkte att spelarna bara får välja Vanliga och kanske någon Ovanlig Stridskonst när karaktärerna skapas. Unika stridkonster tänkte jag att de skulle få rollspela sig till. Kan leda till många olilka äventyr innan man hittar läraren som kan tänkas lära ut den.

Ytterligare en liten fråga. Om man t.ex. har sköld och svärd i sin stridskonst och vill hugga och parera. Räknas det handlingar som vanligt när man använder Stridskonsten? Svårighetsökning o.s.v Automatiska tekniker ökar väl inte svårigheten iaf va?

God Jul alla Mundanabor...Onda som Goda...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om du bara har sköld och svärd som moment i stridskonsten får du svårighetsökning som vanligt - var glad nog att du får två färdigheter till priset av en (iofs lite smalare, men ändå). För att kunna hugga och parera utan svårighetsökning behövs tekniken Två vapen.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Tänkte starta en ny kampanj och nu ska stridskonsterna med. Någon som har en kommentar på spelbarheten med dessa? Något man bör tänka på? O.s.v.

Låt stridskonsterna ersätta de vanliga färdigheterna i så stor utsträckning som möjligt. En tränad krigare bör alltid ha stridskonster, antingen vanliga eller ovanliga. Vanliga stridsfärdigheter ska bara var för sådana vapen som rollpersonen själv har tränat sig till kunskap med.

Tänkte att spelarna bara får välja Vanliga och kanske någon Ovanlig Stridskonst när karaktärerna skapas. Unika stridkonster tänkte jag att de skulle få rollspela sig till. Kan leda till många olilka äventyr innan man hittar läraren som kan tänkas lära ut den.

Skippa helt unika, tycker jag. Det blir lite fånigt om reser land och rike runt efter en lärare till enunik stridskonst, speciellt om man redan har kunskaper med vapen.

Låt i så fall de hellre utveckla stridskonsterna själva. Det var inte länge sedan som jag hade en spelare som fick 18 i sin stridskonst (han hade 15 vid spelets början...).

Ytterligare en liten fråga. Om man t.ex. har sköld och svärd i sin stridskonst och vill hugga och parera. Räknas det handlingar som vanligt när man använder Stridskonsten? Svårighetsökning o.s.v Automatiska tekniker ökar väl inte svårigheten iaf va?

Vill bara påpeka en sak. Parera gör man med vapen, blockera med sköld. Skillnaden är viktig eftersom pareringar görs med Ob3T6 och gör skada på båda vapnen, medan blockerar görs med Ob2T6 fast skada appliceras bara på skölden...

Och ja, när du slåss med din stridskonst fungerar dessa som vilka andra handlingar som helst. Automatiska tekniker är alltid automatiska - de tar ingen handling. Övriga tekniker står det på om det är en handling.

/Emil

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 
Top