Nekromanti Stridskonster

Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Jag har aldrig använt mig av stridskonster när jag spelar. Så nu undrar jag hur mycket långsammare det går med dessa? Normalt så kör jag bara med de grundläggande stridsreglerna + flera manövrer, upprepade försvarsmanövrer och instinktiv försvarsmanöver.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Bogmoll

Veteran
Joined
11 Dec 2000
Messages
18
Personligen tycker jag att stridskonster sätter en helt annan prägel på spelet.
Striderna kan gå lite långsammare i början men det går snabbt över. så länge alla spelare har full koll på sina stridskonster så blir det inga problem.
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Så värst långsammare går det inte bara spelarna har koll på sina egna tekniker. Enda nackdelen som jag ser det är att man måste balansera upp rollpersonernas stridskonster genom att ge spelledarpersonerna stridskonster. Annars kan det lätt bli obalans om spelarna har för många stridskonster. Men det går alltid att skrämma vettet ur dem med armborst.

//Jonas
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
En fråga!

Är det inte så att man väljer en skola som man har gått på och därigenom får ett antal stridskonster. Det står ju vilka dom är. Eller ska man välja ut ett antal som man kan? Kan någon förklara hur det går till då man får stridskonster? Vår grupp är just påväg att börja med det så det kunde vara kul at veta. Det är ju lättare att får det förklarat.

//Punger

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: En fråga!

Är det inte så att man väljer en skola som man har gått på och därigenom får ett antal stridskonster. Det står ju vilka dom är. Eller ska man välja ut ett antal som man kan? Kan någon förklara hur det går till då man får stridskonster? Vår grupp är just påväg att börja med det så det kunde vara kul at veta. Det är ju lättare att får det förklarat.

Man väljer en skola/lärare som lär ut EN stridskonst. Stridskonsten består dels av moment som är de vapen som används inom stridskonsten och dels av tekniker (jag antar att det var dessa du blandade ihop med stridskonster) som är olika sätt att använda sitt vapen (tex ripost, två vapen mm). Vad gäller att lära sig stridskonster har jag fattat det så här (vid skapandet av rollperson):
Man väljer en lämplig stridskonst (om yrket tillåter det) sm man sedan köper som en vanlig färdighet. Då lär man sig slåss med alla stridsknstens vapen och tekniker. Man får samma FV i att använda vapnen som man har i stridskonsten. Skillnaden mot att köpa vanliga vapenfärdigheter är att stridskonster inte harnågon grundchans.

Hoppas att du blev lite klokare

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Betyder det att...

...man tjänar som bara satan om man köper en stridskonst stället för att köpa färdighteten för vapnet? Man får ju en massa tekninker för samma kostnad som färdigheten. Så när som på grundchansen. För man lär sig väl alla tekniker som står i stridskonsten. Eller måste man höja i alla tekniker var och en för sig? Det är lite luddigt.

Hur blir det om man ska lära sig i ett äventyr. Då får man ju betala för det men om man lär sig en först och sedan en annan, får man då samma FV i den andra som i den första. Det låter ju skummt.

Det enklaste kanske vore om någon förklarade med ett exempel. Jag litar på er och jag vet att ni vet.

//Punger

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Re: Betyder det att...

Personligen så har jag i varje fall ingen erfarenhet av stridskonster, tyvärr. Jag kommer egentligen bara med fler frågor, som antagligen kommer ligga här till Big Man Krille återvänder. Nåja;

Hur avgör man skadeverkan i en stridskonst? Komplexiteten? Hur många tärningar krävs i anfallet? Hur skapar man egna?
Hur vanliga är de? Motsvarande dagens kampsporter? Hur svårt är det att precisera mot olika kroppsdelar när man använder dem? HUr många slag ska göras?
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
värre

det är värre än så
man köper mycket riktigt stridskonsten som om den vore en normal färdighet
man får då en vapenfärdighet med ett trevligt namn vars färdighetsvärde
man använder för alla vapen som ingår i stridskonsten.

sen köper man de av dom tekniker som ingår i stridskonsten som man vill ha
oftast alla
dessa kostar 1 poäng styck.


Tearlach: som har en dyr en./images/icons/smile.gif
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: värre

det är värre än så
man köper mycket riktigt stridskonsten som om den vore en normal färdighet
man får då en vapenfärdighet med ett trevligt namn vars färdighetsvärde
man använder för alla vapen som ingår i stridskonsten.

sen köper man de av dom tekniker som ingår i stridskonsten som man vill ha
oftast alla
dessa kostar 1 poäng styck.


Var står detta någonstans? Jag har letat men inte hittat det.

Willie




"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: värre

Det enda jag kan hitta som indikerar att man måste "köpa" teknikerna är att det står att teknikerna fungerar ungefär som specialiseringar. Förmodligen innebär väl det att man mycket riktigt måste betala 1 poäng per teknik. Men jag tycker att man kunde skrivit det på ett lite klarare sätt.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
jomenvist

japp

dom är dyra men dom är värda det

dom i vår grupp som har stridskonster har ovanliga (2) eller unika (1).
en dag körde vi ett par övnings dueller för att kolla vår regelförståelse.
vi körde ca 6 dueller, en av dessa varade i tre rundor innan någon var död.
resten varierade mellan en och två rundor.

dom avancerade stridskonsterna är mycket dödliga.
men även en vanlig stridskonst är mycket bätre än en vapenfärdighet.

Tearlach: gillar den ökade flexibiliteten som en stridskonst ger./images/icons/cool.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Betyder det att...

"...man tjänar som bara satan om man köper en stridskonst stället för att köpa färdighteten för vapnet?"

Det beror på hur du menar. Stridskonsten omfattar bara ett fåtal vapen men är effektiv med dessa. Färdigheten Svärd omfattar ungefär alla svärd som finns, men är inte lika effektiv. Så det är bara att välja: bredd och flexibilitet, eller djup och effektivitet.

"För man lär sig väl alla tekniker som står i stridskonsten. Eller måste man höja i alla tekniker var och en för sig? Det är lite luddigt."

Tekniker fungerar som specialiseringar när det gäller att köpa dem. Du kan dem eller inte (precis som specialiseringar). Du är tvungen att köpa teknikerna till stridskonsten - fram till dess att du köpt dem så kan du dem inte. Då kan du bara grundformen i stridskonsten. Först när du köpt eller lärt dig en teknik kan du använda den.

Exempel: Dvärgen Gukko lär sig stridskonsten Zur-khan till FV 12 när han skapas. Det kostar honom 11 enheter. För det får han ingenting annat än grunden i att hantera krell-kharz och en liten rundsköld. Vill han lära sig tekniken Hugg kostar det en enhet till. Vill han lära sig Stå Kvar kostar det ännu en enhet. Efter att ha spenderat 13 enheter kan Gukko grunden i Zur-Khan samt teknikerna Hugg och Stå Kvar. Teknikerna Momentspecialisering, Precisionsanfall, Utspel, Krigslist, Uppföljning, Snabbdragning, Dödande Anfall samt Skrämma/hota kan han inte använda. Efter en kasse äventyrande har Gukko fått ett kryss i Zur-Khan. Han väljer att lägga detta på att skaffa en teknik till. Så göres, och Gukko har nu utökat sin tekniklista till Hugg, Stå kvar och Momentspecialisering (den teknik han valde att skaffa).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Betyder det att...

"Hur avgör man skadeverkan i en stridskonst?"

Som vanligt. Vapnets skadeverkan fungerar precis som vanligt, men kan eventuellt modifierat av teknikerna Hugg, Kross, Stick eller Hög Spark (oftast Ob1T6 extra, men inget mer).

"Komplexiteten?"

Efter spelledarens vilda goja... ehrm, goda vilja. Vill spelledaren att du ska få göra en unik stridskonst så är den unik.

"Hur många tärningar krävs i anfallet?"

Lika många som vanligt.

"Hur skapar man egna?"

Se Krigarens Väg s 66-67.

"Hur vanliga är de? Motsvarande dagens kampsporter?"

Det beror på vilka stridskonster du menar. Vanliga stridskonster drillas i varenda armé. Ovanliga stridskonster lärs ut på ett fåtal akademier. Unika stridskonster lärs ut av ett fåtal lärare.

"Hur svårt är det att precisera mot olika kroppsdelar när man använder dem?"

Se Precisionsanfall, Krigarens Väg s 51eller Eon2 s 293.

"HUr många slag ska göras?"

Ungefär lika många som tidigare, ibland ett extra slag per handling.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Big Man Krille!

Tack och åter tack, Krille. Du rockar, du har svar på allt och det är gott. Vissa saker kan vara lite oklara om man bara har läst i boken. Men nu fattar jag hur det ligger till. Då är det bara att vänta till helgen och börja köra med lite coola stridskonster. Det är så kungligt! Jag kommer att rocka röven av högen med mina stridskonster. Eller så kommer min självsäkerhet att leda till mitt fall.

//Punger

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Betyder det att...

"Exempel: Dvärgen Gukko lär sig stridskonsten Zur-khan till FV 12 när han skapas. Det kostar honom 11 enheter. För det får han ingenting annat än grunden i att hantera krell-kharz och en liten rundsköld. Vill han lära sig tekniken Hugg kostar det en enhet till. Vill han lära sig Stå Kvar kostar det ännu en enhet. Efter att ha spenderat 13 enheter kan Gukko grunden i Zur-Khan samt teknikerna Hugg och Stå Kvar. Teknikerna Momentspecialisering, Precisionsanfall, Utspel, Krigslist, Uppföljning, Snabbdragning, Dödande Anfall samt Skrämma/hota kan han inte använda. Efter en kasse äventyrande har Gukko fått ett kryss i Zur-Khan. Han väljer att lägga detta på att skaffa en teknik till. Så göres, och Gukko har nu utökat sin tekniklista till Hugg, Stå kvar och Momentspecialisering (den teknik han valde att skaffa)."

Nu känner jag mig förvirrad. Är det inte så att Gukko bara kan använda sitt kryss till ett förbättringsslag? Och om han fortfarande känner att något saknas så måste han antingen utveckla en ny teknik eller hitta en lärare som kan hjälpa honom. Med tanke på hans FV 12 så är en lärare det enda realistiska alternativet (Krigarens Väg sidan 67). Eller har jag bara missuppfattat det? (Stor chans med tanke på vem som skrev modulen)



Bela
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Re: Stridskonster egna erfarenheter

Min spelgrupp började köra med stridskonster när Krigarens Väg kom ut. I början vart det lite svårare och ibland kan lite lustiga situationer uppstå.

Men nu har alla grepp om vad som är upp och ner och striderna i EON tar nu inte längre tid än vad dom tog i D&D eller AD&D.
Stridskonster har gett en ny dimension till striderna och har gjort dom till något helt annat en bara hugg och kötta.
Det är kul att se olika taktiker och hur dom funkar ...
;]
Vissa kör på kraft andra på snabbhet (skicka på dina stackars spelare en relativt hyfsad svärdskämpe vars teknik bygger på snabbhet och du får se frustration när spelarna inte lyckas vinna tillbaka VINIT på 5-6 rundor ;])

Så personligen tycker jag att stridskonsterna är förbannat bra och roliga. helt plötsligt kan munken med staven hålla borta de elaka stråtrövarna.


MvH
Kullendorff
*Bernhardt för President*
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
Re: Betyder det att...

så vad är skilnaden på attanvända ett kryss och en lärare för att få tekniken,
jämnfört med att bara ha en lärare och inget kryss?


Tearlach: förvirrad./images/icons/crazy.gif
 
Top