Nekromanti Stridskonster

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
När jag köpte Vapenmästaren så blev jag lite besviken på stridskonsterna, jag hade hoppats på att dom skulle ha fått samma upplägg som i N2.

Så jag tänkte bara undra vad ni andra här på forumet tycker, är N2 eller Eon2 bäst på stridskonsterna?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,330
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bäst på olika saker.

Hallå.

Jag anser nog att båda systemen har sina godbitar. Innan du kom med inlägget så hade jag inte reflekterat över frågan. Det känns ändå som om Eon får guldpriset. Varför? Har ingen direkt slående förklaring till varför... Eons system tycks aningen smidigare kanske.

Tzimisce
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Re: Bäst på olika saker.

Själv gillande jag sättet på hur N2 hade olika nivåer på t.ex. slag och spark osv. Tyckte det var väldigt bra, men det är ju självklart en smaksak det där :gremsmirk:.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,330
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
N2 också bra!

Hallå!

Jo jag gillade också nivåerna i N2. Dock känns nivåer på något sätt mer anpassat för just modernare spelvärldar. Har inget argument för varför jag tycker som jag gör men det känns på något sätt rätt.

Tzimisce
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Re: N2 också bra!

Eon stridskonster känns inte lika realistiska tycker jag, hela Eon verkar i mitt tyckte på väg bort från realism och mot mera hack n slash, vilket jag inte diggar så där jätte mycket.

N2 känns mer rätt, fast dom kanske förstör fantasy känslan efter som känns mer moderna som du nämnde.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,330
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: N2 också bra!

Jag måste säga att vissa moment ur Eons stridskonster känns lite absurda. Tex perfektionism och olika sorters fokus... Annars diggar jag Eon enormt mycket på de flesta sätt.


Tzimisce
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Så jag tänkte bara undra vad ni andra här på forumet tycker, är N2 eller Eon2 bäst på stridskonsterna?"

Min åsikt är att Eon2 slår NeoTech2 rejält på fingrarna vad gäller stridskonster, om man bara sållar lite grann bland det förstnämnda spelets mer osannolika moment.

Att slag och spark finns i olika nivåer känns rätt omotiverat i mitt tycke - du kan träna slag tills du blir blå, men stor skillnad blir det inte i hur mycket ont du levererar om du inte byggt muskler på kuppen. NeoTechs stridssystem (som jag i och för sig har dålig koll på, men vafaen) förefaller dessutom långt mer fokuserat på avståndsstrid än på närkamp, vilket jag anser märks.

Mitt största problem är nog att jag helt enkelt inte kan relatera till NeoTechs stridskonstregler. Inte det minsta. Det är antingen för finkornigt eller för grovt, och överlag har ganska dålig representation av vad de olika kampsporterna har att erbjuda. Att sedan en kampsport bara är en generisk kampsport om man inte köpt specialtekniker är beklagligt. Eon2 må ha samma grund, men stridsformerna har långt större karaktär där, vill jag hävda.

--Björn, av Montezuma drabbad
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Jag vet inte så mycket om stridskonstsystemet i Neotech, men personligen tycker jag om Vapenmästarens system.
Det är bra och trevligt, och knappast så att man kan lära sig alla dessa osanolika tekniker vid spelets början.
Det är ju faktiskt bra att dem finns med, det finns ju även i vår värld individer som kan göra ganska udda grejer.
 

Xèrion

Veteran
Joined
21 Aug 2003
Messages
72
Location
Älvsbyn, Norrbotten, Sverige
Jag anser att eon2 piskar neo2 med en käpp över fingrarna...men för att vara ärlig kan det oxå bero på att jag alldrig gillat neo2 systemet i sin helhet och på det sätt det används.
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Men du tycker inte att perfektionism, kraftfokus och drakdödar teknikerna känns en smula överdrivna. Fast det kanske en fråga hur realistiskt system man vill ha, men jag vill ha ganska mycket realism och Eons verkar falla mer och mer bort från det.
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
de måste ju skapa något som skulle kunna förklara dagens mästare förflyttade till mundana...

Drakdödar tekniken är där för att de vill visa att man kan ha målpunkter på andra än människor
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Nu har jag itne läst det nämnda systemet men ett realistiskt system är ju att man ökar sina kunskaper ju längre man når i en stridsteknik. Att ha 5 eller 15 i stridskonst innebär ju inte att man är 10 steg bättre på den med 5, utan snarare att man kanske är 10 steg bättre än den med 5, fast även så har man massor fler manövrar att röra sig med eftersom man som mer kapabel klarar dessa mer avancerade manövrarna
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Drakdödartekniken hör ju trots allt till Dräparna, och dem vet vi ju vilka de är.
Det är väll egentlgien ganska resonabelt att de utvecklat tekniker på att döda drakar.

Nu kan vi ju säga vad man tycker elelr inte tycker om dräparna, men det är en annan sak....
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Ja gillar eon2 bättre än n2 när det gäller stridskonster för att det känns som man får mer ut av stridskonsterna i eon2 än vad man får i n2.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
du kan träna slag tills du blir blå, men stor skillnad blir det inte i hur mycket ont du levererar om du inte byggt muskler på kuppen.
Fel.

Just därför har man olika nivåer på slag, men det är inte bara kraft utan olika tekniker i nivåerna antar jag.
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
men kampsporterna är inte alls bra skrivna..

Ja gillar n2 för att man kan spela det väääääääääldigt oseriöst och väääääääääldigt seriöst. Det är ett bra rollspel men med närstridsdelen så har dom misslyckats..

men eon2 ligger närmare i mitt hjärta..
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Fel."

Nei, jag har rätt. Tyvärr. Det finns helt enkelt inte befog för så stora skillnader i skada.

Visst, du kan lära dig genombrytningar. Du kan lära dig att träffa rätt. Men du kommer inte att konsekvent göra tredubbelt med skada + krossade ben, oavsett vad, med varje träff, bara för att han tränar shotokan och du tränar (insert übermystisk och jättehypad stridskonst).

--Björn, med viss erfarenhet
 
Top