Nekromanti Stridskonster

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Skulle vilja veta vad som gör Neotechs stridskonster så bra. Ibland verkar ju Neogames system hypeas så mkt att man skulle starta ett ObT6 forum för lovebombing. :O). Please enlight me.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Ibland verkar ju Neogames system hypeas så mkt att man skulle starta ett ObT6 forum för lovebombing."

Vad hade du förväntat dej när du frågar på forum tillägade deras spel? De flesta av de som hänger där gör det just för att de tycker att spelet är bra, och svaren kan då lätt bli subjektiva.

"Skulle vilja veta vad som gör Neotechs stridskonster så bra."

Det som är bäst med dem enligt mej är att teknikerna, som varje enskild stridskonst består av, är generella. T.ex så är slaget i karate i grund samma teknik samma som slaget i boxning. Skillnaden är nivån som gör dem olika effektiv. Således finns inte några mer eller mindre löjliga tekniker som "Power punch", "Mega slam" eller "Soopah kick", utan det är bara slag eller sparkar med olika nivåer som eventuellt kan ha kombinerats med någon annan teknik, som kanske kraftfokusering, för att få önskat resultat.

Föresten, ännu bättre är kanske att de dessutom inte gör de gamla reglerna utdaterade eller överflödiga då man fortfarande använder samma gamla regler för att göra slag. Ska man göra flera slag så ökar svårigheten som normalt, och det finns inte någon löjlig viverlvindsattack som bryter mot grundreglerna. Dessutom så är teknikerna rätt balanserade; en person som har lika mycket erfarenhet i en stridskonst som en annan person med slagsmål har ett klart överläge. Vidare så är de gjorda för att göra både obeväpnade och beväpnade stridskonster och därmed slipper man att onödigt många nya koncept införs.

Varje enskild teknik är enkelt beskriven med text och tabeller och följer oftast grundprincipen med svårighet Ob3T6 som grund med ObT6:or hit eller dit beroende på nivå (både för svårighet och eventuell skada eller liknande), även om det kan vara svårt att komma ihåg exakt vad de gör. Då har man de överskådliga tabellerna i slutet av Neotech Offensiv till sitt förfogande, även om det helt klart är en grotesk nackdel att behöva börja bläddra där mitt i en saftig strid. Men i en sådan situation är det enkelt att som SL istället bara dra till med något om man känner grundkonceptet väl, vilket jag själv oftast gör.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Hade väl inte direkt förväntat mig något alls egentligen vad gäller ObT6 forumet.

OK. Det låter förnuftigt och självklart. Tack för infon.Jag är lite nyfiken av mig. :O)
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Hade väl inte direkt förväntat mig något alls egentligen vad gäller ObT6 forumet."

Det jag menade var att om du kommer till ett forum som handlar om ett visst rollspel och frågar frågor om just det rollspelet så lär du få väldigt subjektiva svar. Ett ObT6-forum kan jag nämligen inte se något nytta i då de två största av de rollspel som baseras på det redan har forum varsitt forum.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
*skratt* Äsch det va ett skämt juh... jag tyckte det va ltie kul iaf... :gremlaugh:
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Som jag ser det är det också ett tecken på systemets förtjänster att man lyckas göra skillnad på till exempel judo och aikido, kampkonster som ofta generaliseras till att vara väldigt lika. Antagligen hade det legat nära till hands att göra dem likadana, men även om de fortfarande har stora likheter har det nu faktiskt en viss betydelse vilken man väljer. Det är ingen dålig bedrift...
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Ska man göra flera slag så ökar svårigheten som normalt, och det finns inte någon löjlig viverlvindsattack som bryter mot grundreglerna.
Vilket är synd. Såsom Wing Tsun-utövare (jaja, jag har inte tränat på skitlänge, jag vet) känner jag att kedjeslaget inte riktigt kan simuleras med hjälp av den vanliga Slag-tekniken. Men överhuvudtaget kan WT och många andra kampkonster vara svårt att simulera i något rollspel som försöker gå in på tekniker. Till exempel sparkblockeringen som bland annat WT använder, som i samma rörelse fångar upp en spark och sätter en fot i skrevet eller på sparkarens andra knä. Sådana tekniker är ju varken en blockering eller en spark, utan både och.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Ta de bådas FV (eller hur nu det funkar i NT) dela med 2 och inför tekniken! Alt inför inte tekniken och dra av lite i mod för att det är lite svårare än gängse rörelse och kör en schysst WT move. :gremlaugh:

Niklas som spräckte ljumskarna i Tae-kwon do då han var på väg att bli riktigt bra (började lira gitarr istället o det var också kul!)
 

Eltoro

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
18
Hej på dej David :gremsmile:

Med risk för att dra igång samma debatt igen.. ang Wing Tsuns kedjeslag och andra mer specialiserade tekniker så kan man ju som sagt använda nånting liknande eons stridskonsttekniker för att simulera detta (eventuellt kvickt anfall eller två vapen, dvs en bonusattack, är en möjlighet. Slag är trots snabbare att slå i följd än tex sparkar.)

Å andra sidan.. personligen tycker jag wt:ns sparkblockeringar och kedjeslag är lite blaj. För att effektivt blocka med benet behöver du koncentrera dej mer på det än att kunna göra skada samtidigt, isf skulle skadan vara så liten att den inte spelar roll. Kedjeslagen är inte några uber-slag direkt.. en variant hade kanske varit att ge bonusattack men att halvera skadan eller nåt. Saken är som vanligt att det är svårt att träffa en motståndare som rör sej jämfört med vanlig träning..

(vilket är varför jag anser kraftfokusering kräva visst ändrande, om man inte vill ha cineastiska regler förstås. Tex att det tar 1-2 rundors koncentration att fokusera, vilket gör det meningslöst att använda i en strid.)

Självklart är mycket beroende på vad man har för åsikter om vad som egentligen är realistiskt. Jag tror inte alla delar mina åsikter om att cirkus 80% av dagens kampsporter är fantasiskapelser..
 
Top