Ja, lika bra att lägga upp denna första version av stridskonster till Eon IV. Fire away! Vad håller inte, vad kan bli bättre - osv. osv.
Jag tar tacksamt emot kritik
Husregler
Jag tar tacksamt emot kritik
Husregler
- För att träffa ett särskilt träffområde före ett anfall minskar Färdighetsslaget med -2T6 vid närstrid, vid avståndsstrid ökar svårigheten med +8
- En försvarare som blir överraskad av ett anfall har -2T6 Färdighetstärningar vid sitt försvar
- För stridskonster köps Färdighetsvärdet i stridskonst på samma sätt som övriga färdigheter. Tekniker köps sedan enligt poängen i fältet Teknikkostnad. Poängen fås från att växla enheter i Stridsfärdigheter mot poäng enlig; 1 Enhet=4 teknikpoäng. Moment, dvs vilka vapen som ingår i stridskonsten , köps för två (2) teknikpoäng vardera. Stridskonster som får väljas är enligt respektive yrkesbeskrivning i Vapenmästaren (ex Tempelriddare kräver arketyp Krigare med bakgrund Lärosäte, Vapenmästare arketyp Krigare med bakgrund Lärosäte eller Hov osv).
- Kunskapskostnaden summeras och får inte överstiga Färdighetsvärdet i Stridskonsten enligt Formeln Antal T6x4+modifikation. Ex Stridskonstfärdighet 3T6+2 ger 14 Kunskapspoäng.
- För att lära sig moment (vapen) i en ny stridskonst spenderas fyra (4) veckor per moment som skall ingå i stridskonsten. Efter detta får utövaren 2T6 i färdighetstärningar. Därefter måste färdigheten övas upp enligt träning nedan.
- För att lära sig tekniker under spelets gång anger kunskapskostnaden antal veckor (40h per vecka) det tar att lära sig tekniken. Värdet efter snedstrecket anger svårigheten man skall slå mot med sina färdighetstärningar i stridskonst för att lära sig tekniken och kunna lägga till den till sin stridskonst. Misslyckas slaget måste man spendera en ny inlärningsperiod. Tekniker är alltså mer eller mindre svåra att lära sig beroende på hur skicklig utövaren är i grunderna för sin stridskonst.
- Träning. För att höja en färdighet spenderas en (1) vecka (40h) på att träna färdigheten. Denna veckas träning ger ett (1) erfarenhetspoäng. Erfarenhetspoäng spenderas sedan enligt reglerna på sid 108. SL avgör om det går att studera/träna själv eller om det krävs en lärare.
- För att lära sig ett nytt moment i en befintlig stridskonst spenderas fem (5) veckor med träning. Efter detta slås ett färdighetsslag i stridskonsten mot svårighet 14. Lyckas slaget ingår momentet nu i stridskonsten, annars måste yterliggare en period om tre (3) veckor spenderas tills slaget lyckas.
- Vid anfall kan en person Finta genom att ta bort Färdighetstärningar från sitt slag, därmed måste också försvararen ta bort samma mängd tärningar. Detta gäller enbart vid Standard eller Snabbt anfall.
- Rustningar kan också ha Egenskaper. Tex har en metallhelrustning Egenskapen Heltäckande 2 (vilket ökar svårigheten för övertaget Rustningsglipa med 2)
- För att lyckas applicera gift från ett vapen krävs endast att skadan överstiger pansar, inte grundrustning.
- * (stjärnmarkering) visar att tekniken är ständigt aktiv.