Nekromanti Stridskonster / tekniker

Zypher

Veteran
Joined
1 May 2012
Messages
24
Location
Helsingborg
Höll på att göra en Gladiator med hjälp av boken vapen Mästaren.

fick många vapen färdigheter då jag fick familje näring - livvakt samt händelse skola - vapen skola så tänkte testa leka lite med stridskonster och tekniker.

vilket jag insåg att jag inte kan ett dyft om när jag började läsa, och blev lite osäker på hur jag skulle göra.

har en vapen färdighet som kan bytas mot en ovandlig stridskonst.

hur funkar det då?

samt fundera på att göra en egen stridskonst till Piska om möjligt men vet ej hur,
Tanken var att stridskonsten/tekniken ska funka som så att man kan slå piskan om en arm/ben/vapen. och dra omkull presonen eller dra vapnet ur handen på denne.


kan man då för ovandlig stridskonst få in den egengjorda strids konsten samt ett par andra roliga som t.ex Stridsvrål, Tränat anfall ----> avancerat anfall, avväpna och benbrytning.

någon som kan hjälpa mig reda ut denna röra :gremlaugh:
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Jag tolkar det såhär:
Stridskonster ersätter vapenfärdigheter när man slåss och använder någon av teknikerna som hör till stridskonsten. Teknikerna är antingen automatiska såsom tränat anfall osv eller en teknik du behöver slå för att använda.
Detta innebär att när du slår och har tränat anfall eller vad den heter så får du alltid bonusskada när du träffar medan en icke-automatisk teknik måste du använda aktivt genom att förklara vad du gör, har för mig avancerat kast och hoppspark är sådana tekniker. Sen slår man mot stridskonsten för den svårighet som anges under respektive teknik för den manöver du vill utföra.

Inga problem att skapa egen stridskonst, bestäm hur pass ovanlig den ska vara (avgör hur bra den blir men även hur svårtillgänglig den blir de de flesta yrken enbart får lära sig vanliga stridskonster eller på sin höjd ovanliga stridskonster inom yrket). Tycker SL det är ok så kan ju din karaktär få ha unika stridskonster ändå.

Sen får du lite poäng inom stridskonsten som används för att köpa tekniker, välj omsorgsfullt för de tar fort slut.
 

Zypher

Veteran
Joined
1 May 2012
Messages
24
Location
Helsingborg
det hjälpte lite, men vet fortfarande inte hur jag ska göra för att få in det på gubben så at det är korrekt.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Ok såhär:
För att använda stridstekniker måste du köpa den stridkonst du vill ha som en vanlig färdighet. Den saknar grundchans. När du ska slåss slår du under färdighetsvärdet i stridskonsten istället för det du har i vapnet. Vill du vara bra i stridskonsten och SL kör grundregler så kostar det 17 enheter från början minst och det ger dig färdighetsvärde 15. Ofta ersätter stridskonster vapenfärdigheter i yrken.
Utöver det måste man köpa de tekniker man vill använda eller lära sig med tiden, de kostar antalet enheter som den har i poängkostnad.

Ovanliga stridskonster ger 2 poäng till moment dvs två vapen kan ingå, vill man bara använda en vapengrupp får man växla poängen till två teknikpoäng. 8 teknikpoäng används för att köpa tekniker och alla kostar olika, hög spark kostar t.ex. 2 poäng så vill man ha den i en ovanlig stridskonst blir det bara 6 poäng kvar osv.

Kunskapskostnad är ett annat värde för teknikerna, det sammanlagda värdet för dessa är det värde man minst måste ha i FV, så har man bara 10 i FV får man bara lära sig tekniker till ett sammanlagd kunskapsvärde av 10.
 

Zypher

Veteran
Joined
1 May 2012
Messages
24
Location
Helsingborg
så stridstekniken spelar ingen större roll för jag kan välja tekniker relativt fritt ändå?

så jag tar en ovandlig stridskonst och väljer att den ska inne fatta 2 vapen - Piska och 1H svärd

Ovandlig stridskonst = 2 moment ---> 1h svärd och Piska.
gör egen variant.

8 tekniker:
*Avancerat anfall - kost: 2 (1 tränat och 1 avancerat)
*Stridsvråla - kost: 1
*Benbrytning - kost: 2
*egen. Piska (piska om arm/ben/hand/hals/vapen och drag om kull/avväpna) - kost: 1
*egen. piska + svärd ( piska om kropp/hals drag offret mot sig och stöt/utfallsstöt med svärdet/hug mot kropp/huvud - kost: 2

totalt: 8


------------------------------------------------------
(Piska + svärd kan kombineras med avancerat anfall, samt om tappat svärd med benbrytning i form av spark.)

övrigt piska där man drar om kull motståndaren om man får tag om ben/hals bör göra liten skada, annat fall ingen skada undantag av EON's regler på att falla/ramla till marken från stående.

vid avväpning bör vapnet flyga 1-2T6 meter kanske mer beror på storlek och vikt samt vilken kraft på ryck spelaren gör med piska.

gärna kommentarer på dessa 2 tekniker samt kombinations möjlighet och skada m.m

----------------------------------------------------


föresten någon skillnad på två vapen och ambidextriös?
någon mening och ha båda?
 

Scullicon

Veteran
Joined
27 Mar 2011
Messages
44
Location
Göteborg
Har du tekniken två vapen i stridskonsten så behöver du inte vara ambextriös.

Och angående piskan, vore de inte logiskt om man var tvungen att slå ett styrkeslag mot sin motståndare för att dra omkull denne?
 

Zypher

Veteran
Joined
1 May 2012
Messages
24
Location
Helsingborg
Raspar said:
Har du tekniken två vapen i stridskonsten så behöver du inte vara ambextriös.

Och angående piskan, vore de inte logiskt om man var tvungen att slå ett styrkeslag mot sin motståndare för att dra omkull denne?
ok.

hmm, låter logiskt :gremsmile:
samt eventuellt kanske styrke slag för att dra vapnet ur handen på motständaren.
 

Scullicon

Veteran
Joined
27 Mar 2011
Messages
44
Location
Göteborg
Om jag inte minns fel så finns de väl någon regel för lasso som går ut på att dra ner folk.
Tror den var i vapenmästarn men minns inte direkt, har den inte tillgänglig heller.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag skulle använt de existerande teknikerna för avväpning och fällning, med skillnaden att man gör dem med piskan.

Just de specifika manövern att rycka någon framåt med piskan på en svärdsstöt känns lite smal. Jag skulle behandlat det som en greppning med piskan följt av ett anfall med svärdet, och eventuellt gett en bonus på skadan i stället för lättare att träffa.

/Joel
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
någon som kan hjälpa mig reda ut denna röra
Du särskriver mycket. Det kommer att bli mycket mindre rörigt att läsa dina inlägg om du slutar med det.

I övrigt så står allt man behöver veta om stridskonster i Vapenmästaren - om du inte kan eller vet så föreslår jag att du läser en gång till.
 
Top