Nekromanti Stridskonster/Patricier

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Är det nån som har spånat på filosofiska och ideologiska tankar runt de termaliska stridskonsterna?
Innehar de någon av den "andlighet" som finns hos Cu och flara kampsporter i vår värld eller är det mer som västerländska stridskonster, riktade mot efektivitet och prestation? Lär sig ynlingarna det på heltid under en visss period eller tränar man på "fritiden"?
Vad tror ni?
Jag har kollat på så mycket wuza filmer nu så jag måste skriva ett äventyr om konkurerande skolor. Men jag vill inte förlägga det i en asiatisk kapanj miljö utan ansåg att Gondica vore perfekt. termaliska hetssporrar som springer omkring i trånga städer och har gängslagsmål. Mordhistorier och stöld av tekniker är bara början. Patricier tar ju inte lätt på det där med att tappa ansiktet och släkten är ju till för att hjälpa en n'är man har problem. Man vet aldrig vilka som kan bli indragna?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Innehar de någon av den "andlighet" som finns hos Cu och flara kampsporter i vår värld eller är det mer som västerländska stridskonster, riktade mot efektivitet och prestation?

<hr></blockquote>


Det kan´mycket väl vara bägge två. De flesta "andliga" stridskonster var ursprungligen ytterst pragmatiska historier. Obeväpnade växterländska stridskonster har varit ganska få, men de väpnade kunde vara nog så filosofiska när de hunnit bli tillräckligt "världsfrämmande". Den spanska fäktningsstilen La Destreza Verdadera (ungf. Den Sanna Färdigheten/konsten) krävde av sina utövare träning i geometri och hermetisk filosofi , t.ex.

Själv tycker jag att det är ganska mystiskt att det finns regler för att "bygga" obeväpnade stridskonster, men inget motsvarande för fäktkonst-skolor/mästare. De senare funkade rent i historiskt i västerlandet på ett sätt som är misstänkt likt hur kung fu-dojos brukar funka i filmer med Bruce, Jet, Jackie och gänget.

Vad gäller de obeväpnade tekniker som finns i Vidonia, kan dessa enligt regelboken dels läras ut av stridskonstmästare till de som kan betala för att lära sig "the noble art of self-defense", dels kan det finnas enstaka mästare som lär ut konsterna, men som bor i slummen eller i vildmarken. Även mystagoger utövar (defensiva) stridskonster, så det kan mycket väl finnas ett andligt moment med som inte nödvändigtvis har dan-shi över sig. (I en riktigt flippad stridskonstkampanj kan förstås ALLA någon stridskonst, inklusive bönder...)

Nightowl
 
Top