Nekromanti Stridskonster(igen)

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Jag undrar över ett par saker rörande stridskonster, nämligen:
1. Grundläggande fråga: Behöver man ha t.ex. färdigheten "svärd" för att sedan dessutom kunna ha en stridskonst med ett speciellt slags svärd?
2. Jobbigare fråga: Vid skapandet av en egen stridskonst får man, beroende på om den är vanlig/ovanlig/unik, ett antal poäng att köpa tekniker för. Är detta sas inbakat i priset för stridskonsten, t.ex. att det kostar 17 enheter att höja en stridskonst till FV15? Och då får jag alltså, om det nu är en unik stridskonst välja tekniker för 22 enheter (tror jag det var) utan att dra ifrån dessa enheter från dem jag fick från början med min karaktär, eller?


Melius frangi quam flecti
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
1: Du behöver inte kunna någon vaperfärdighet förutom stridskonsten för att kunna använda vapnen som ingår (momenten).
2: När du skapar rollpersonen måste du betala en enhet för varje teknik du vill kunna FÖRUTOM kostnaden att höja FV:t.
Exempel: Stridskonsten "Kronkels skall´dunk" innehåller bla Hugg och Momentspecialisering: Stridssvärd. För att Höja färdigheten till 12 behövs 11 enheter. Detta förutsätter att du inte vill kunna teknikerna. Om du vill ha t.ex. Hugg så kostar det en enhet, och Momentspecialisering: Stridssvärd kostar en till.

/Niklas

"Det där går inte fort, gamla russin!"
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
OK, då har jag svaret på fråga 1 klart för mig. Tackar och bockar!
Men angående fråga 2: Vad gör då de där 22 (eller vad det nu var) enheterna som man enligt KV får för att köpa tekniker till sin unika stridskonst för nytta egentligen? *imiterar ett frågetecken*

Melius frangi quam flecti
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Det du jiddrar om är enheterna men använder för att SKAPA en helt ny stridskonst. Om du t. ex. vill lära dig Kafer-Thon vilken redan finns så kan du bara strunta i sid 66 och 67 (tills du blir så pass bra att du vill förbättra stridskonsten själv). Att lära sig en stridskonst från början är precis som att lära sig en vanlig färdighet, där teknikerna som ingår kan ses som specialiseringar. Hoppas du fick ut nått vettigt av det där /images/icons/wink.gif

/Niklas

"Det där går inte fort, gamla russin!"
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Med risk att verka dum(mare)

Det börjar klarna så sakteliga. Jag tror att jag är med på hur man skapar en stridskonst nu, bortsett från en liten petitess (Ja, jag är trögfattad ibland:), nämligen: Vad menas då med att man får ett visst antal enheter att köpa tekniker till sin stridskonst för (om man skapar en ny)? Poängen jag syftar på står i tabell KV-15 på sidan 66 i KV. Jag fattar det som att man, om man skapar ex. en unik stridskonst får betala säg 17 poäng för att höja den till FV 15 och sedan, får komponera ihop stridskonsten av de nämnda 22 poängen, men att dessa poäng är helt fristående från de "vanliga" poängen som man bl.a. köper FV:t i stridskonsten med. Om jag nu fattat rätt skulle detta att man får ett gäng "gratis" tekniker vara den stora fördelen med stridskonster medan nackdelen är att man bara kan använda dessa tekniker med det/de vapen som finns med som moment i stridskonsten. Är jag helt ute och seglar här?

Melius frangi quam flecti
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Med risk att verka dum(mare)

Det finns två sorters poäng. De poäng som används för att _skapa_ stridskonsten. När du köpt upp _dessa_ poäng, kan man helt glömma dem. Bränn pappret med poängräkningen på, och besök en hypnotisör för att få det ur huvudet :) Sedan, har du en färdig stridskonst. När man som karaktär köper den låtsas man först att det är en helt vanlig färdighet. "Jag vill ha 15 i FV" säger Bengt, och betalar 17 enheter, den andra sortens poäng, som man får vid yrkena. Typ 140 för vapenmästare om man är framgångsrik. När du sedan köpt FV:n så kan du bara använda de vapnen som står under "Moment" på stridskonsten. Bara just dessa vapenmodeller, inget annat. För att du sedan skall lära dig teknikerna i din stridskonst så betalar du en enhet, av samma sort som du köpte FV:n, för varje teknik. Dvs 1 enhet per teknik. Du väljer vilka tekniker du vill köpa. När du är nöjd, så är det klart!

/RipperDoc - förstår du inte nu så... =)

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Mirakel sker, prisa den stora Osten därovan:)

Till sist fattar även jag. Undrens tid är ännu icke förbi:-D
Det som strulade till sig i min lilla hjärna var att man på sätt och vis köper teknikerna två gånger, åtminstone som jag tänker det. Nu har jag dock skådat ljuset och kan i glatt mod sätta mig och pyssla med min vapenmästare på allvar. Tack så mycket för hjälpen!

Melius frangi quam flecti
 
Top