Nekromanti Stridskonster i DoD

Lachtezan

Veteran
Joined
2 Oct 2000
Messages
58
Är det någon annan än jag som tycker att stridskonster i DoD (om man använder komponentsystemet) är FÖR JÄ*LA DYRA!!! Visst tar det tid att bemästra en stridskonst men skillnaden i grundkostnad mellan en vanlig yrkesfärdighet och en komplett stridskonst är helt enkelt orealistisk. Om vi tar exemplen som finns i Krigarens handbok så har Judo, Kenpo och Karate en grundkostnad på 16, jämfört med 3 för en vanlig yrkesfärdighet. När man sedan började använda ett liknande system för vapentekniker så behöll man dom ursprungliga kostnaderna för flera av vapenteknikerna, vilket gör dom ännu dyrare. En halvering av kostnaderna vore inte alls orimligt. Någon som håller med? Det är väl försent att ta upp detta med Riotminds vid det här laget (om dom nu ska ha med stridskonster överhuvudtaget), en 'officiell' ändring skulle göra det lättare för mej att övertyga SL om det idiotiska i Target Games stridskonstregler...


[color:red]Odi profanum vulgus et arceo</font color=red>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Släng handboken

IMHO är det mesta i krigarens handbok rätt absurt. Stridskonsterna är inte så mycket bättre. Det enda som är det minsta användbart är vapenillustrationerna, trots att de är bitvis felaktiga (Naginatan är slipad på fel sida t.ex.).

En halvering är säkert rimlig. Det borde vara en viss kunskapsdelning mellan de olika manövrerna som gör skolan som helhet billigare än manövrerna en i taget.

Sedan är det väl inget som säger att man måste lära sig _alla_ tekniker i Karate för att kunna litet karate. Man kan snarare se det som en lista på vad som finns tillgängligt.

Du kan trösta dig med att det kunde varit värre... i EON är det lättare att lära sig en stridskonst ju mer "Unik" den är :)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Släng handboken

<I>IMHO är det mesta i krigarens handbok rätt absurt.</I>

Öh... Ah!
Tack och lov, jag fick <I>helt</I> andra associationer när jag läste brevtiteln. (-:

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
:)

Nej, den handboken skall man vårda med omsorg. Går den att köpa i någon vanlig fysisk affär (Stockholm) eller måste man krångla med postorder/internet?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: :)

<I>Går den att köpa i någon vanlig fysisk affär (Stockholm) eller måste man krångla med postorder/internet?</I>

Tror att alla spelbutiker i hufvudstaden ska ha den; Tradition, Absolut Spel och SF-bokhandeln hade den i alla fall inne sist jag tittade in hos dem.

--
Åke
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
stridskonster i Eon

<I>Du kan trösta dig med att det kunde varit värre... i EON är det lättare att lära sig en stridskonst ju mer "Unik" den är :)</I>

Är det? ...oops, fel forum blir det nu! kan inte ngn snäll redaktör flytta inlägget?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: stridskonster i Eon

Det går inte att flytta enskilda inlägg, det är hela tråden som flyttas. Och en tråd som heter "Stridskonster i DoD" lämpar sig inte i Eon-forumet. Ställ frågan i Eon-forumet själv istället.

/Azagthoth
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: Släng handboken

<EM>Sedan är det väl inget som säger att man måste lära sig _alla_ tekniker i Karate för att kunna litet karate.</EM>
Helt rätt. När jag sätter vill att en RP ska lära sig en stridskonst så får han välja. Slutsumman för färdigheten kostar inte mer är 3-4 EP. Max 5.

Det som är bra i "Krigarens handbok" är tillökningen av acceptabla yrken och vapen. Resten är faktiskt skräp förutom...

...vapenteknikerna som är rätt balla och jag har inte sett några regler om att köra de som stridskonster. Var har du sett det Lachtezan? (Antagligen i Chronopia)
DEt vore i sådana fall helt sanslöst. Men det är där som termen husregel är bra att tillämpa.

/Han som undrar vad tusan IMHO betyder
 
Top