Nekromanti Stridskonster från vapenfärdighet?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om man är väldigt duktig på ett vapen borde man då inte kunna utveckla en egen stridskonst med det vapnet som moment?"

Eftersom en vapenfärdighet, till exempel Svärd, täcker alla två- eller eneggade svärdsliknande föremål som finns, och en stridskonst täcker en eller ett fåtal av dessa, så blir det svårt. Iofs finns det inget som hindrar att du använder reglerna för att utveckla en stridskonst (Krigarens Väg s 67) med en vapenfärdighet som grund.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hmm...

Eftersom en vapenfärdighet, till exempel Svärd, täcker alla två- eller eneggade svärdsliknande föremål som finns

Litet mystiskt... det är inte så mycket gemensam teknik mellan en claymore och en florett. Om man tränar hela sin uppväxt på en romersk gladius blir man knappast så bra på att använda en katana?

Nåja, det löser sig säkert med specialiceringar eller något /images/icons/smile.gif
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Re: hmm...

Gäller inte +Ob1T6 för att använda vapen av främmande kultur? Det har jag för mig i alla fall, och det låter som en logisk lösning på det problemet.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
workaround

En kultur kan väl innefatta både tunga tvåhandssvärd och lättare enhandsvapen? Mycket annorlunda teknik, ingen svårighetsökning...
Dessutom kan man väl tänka sig att olika kulturer har snarlika vapen? Vad spelar det för roll om det är en polissabel från 1800talets storbritannien eller en kroksabel från indien om balans, vikt och funktion är snarlik?

Det är rätt lätt att fixa som SL naturligtvis... notervärt annorlunda +ob1t6, mycket annorlunda +ob2t6, extremt annorlunda +ob3t6.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2000-12-28 05:29.</EM></FONT></P>
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Re: workaround

Det jag skulle tippa att Neogames vill få fram med den regeln är att vapen från olika kulturer har olika balans. En person som har FC 15 i färdigheten svärd får +Ob1T6 för att använda ett lyfali, som är annorlunda balanserat. Vapen från samma kultur har sannolikt samma balans och man bör därför inte få någon större svårighetsökning, även om tekniken från tunga tvåhandssvärd och lättare enhandsvapen skiljer sig avsevärt.

Självklart kan olika kulturer ha snarlika vapen, då borde det självklart inte förekomma någon svårighetsökning.

Men vad vet jag, jag bara föreslår.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte <P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Mederian on 2000-12-28 05:33.</EM></FONT></P>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: hmm...

"Litet mystiskt... det är inte så mycket gemensam teknik mellan en claymore och en florett. Om man tränar hela sin uppväxt på en romersk gladius blir man knappast så bra på att använda en katana? "

Det finns två orsaker, en metaspelteknisk och en spelteknisk. Den metaspeltekniska är att Calle ville begränsa antalet färdigheter.

Den speltekniska är att vapenfärdigheter som Svärd simulerar amatörviftandet på bakgården som bonden Sune sysslar med innan han skickas in i hären. Så som han vevar spelar det ingen större bandy om han gör det med en florett, en claymore eller en katana. I och med att vapenfärdigheten inte använder vapnets alla finesser så kan färdigheten vara läbbans bred. Den formella vapenträningen simuleras med stridskonster. Det är där man får lära sig alla fula tricks och hur man utnyttjar sitt vapen till det yttersta. Å andra sidan blir man också begränsad av det - de tekniker man lär sig för sitt vapen fungerar inte nödvändigtvis alls eller bara i begränsad omfattning med andra vapen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
eh...?

Vapen från samma kultur har sannolikt samma balans och man bör därför inte få någon större svårighetsökning, även om tekniken från tunga tvåhandssvärd och lättare enhandsvapen skiljer sig avsevärt.

Skulle ett kort enhandsvapen ha samma balans som ett långt tvåhandsvapen bara för att det är från samma kultur? Det stämmer bara inte...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: hmm...

Det finns två orsaker, en metaspelteknisk och en spelteknisk. Den metaspeltekniska är att Calle ville begränsa antalet färdigheter.

Det är en förståndig orsak... bättre med ett fåtal relativt generella färdigheter + sunt förnuft modifikationer av SL än tre milljoner specifika färdigheter.

Den speltekniska är att vapenfärdigheter som Svärd simulerar amatörviftandet på bakgården som bonden Sune sysslar med innan han skickas in i hären. Så som han vevar spelar det ingen större bandy om han gör det med en florett, en claymore eller en katana. I och med att vapenfärdigheten inte använder vapnets alla finesser så kan färdigheten vara läbbans bred.

Det är dock mystiskt... oavsett vilket vapen man använder skulle man sålunda få en jämt träning i alla vapen? Om det var en färdighet för "närstrid" (som DoD6s "stridskapacitet") skulle man kunna se det som en grov förenkling för att hålla regelmängden nere... Nu blir däremot den skickliga florettanvändaren en mästare på tvåhandssvärd men en klåpare på yxa. (måhända blir han också en klåpare på dolk, trots att en dolk skulle kunna användas med rätt liknande teknik. Finns det en färdighet för Dolk?)

Sedan måste man fråga sig vad som händer när man tränat sig riktigt bra med svärd. När man är en verklig mästare med sitt vapen (eller, som det nu blir, alla vapen av samma godtyckliga typ från samma kultur) så borde man ha utvecklat tekniker, mer eller mindre informellt. Vilket för oss i en hel cirkel till där tråden startade /images/icons/smile.gif
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Re: workaround

Det där sista skulle jag kunna tänka mig vara vettigt..
Kanske inte så stora svårighetsökningar kanske.

/Anders
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: hmm...

Om det var en färdighet för "närstrid" (som DoD6s "stridskapacitet")

Det motsvaras i Eon av Stridsvana. Även om Stridsvana både är smalare och bredare än Stridskapacitet.

-Marco Behrmann
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: hmm...

Det motsvaras i Eon av Stridsvana. Även om Stridsvana både är smalare och bredare än Stridskapacitet.

M.a.o. en annan färdighet men med viss överlappning? /images/icons/smile.gif
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Ah...

Regeln hittades antagligen i Alver, där det nämns att eftersom alvvapen har en annan balans är de flesta människovapen får man +Ob1T6 om man inte är van.

/Cernael san
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Re: hmm...

Personligen anser jag att om Sune viftar tillräckligt länge med sitt svärd så kommer han att "lära känna" det, och bara det, och altså lära sig stridskonsten "Sunes gårdsviftande". Bredden kommer först när man har testat några olika svärd och lärt sig de gemensamma nämnarna.
Förresten, var det inte från början meningen att det skulle finnas antingen vapenfärdigheter eller stridskonster?

/Cernael san
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Re: eh...?

Skulle ett kort enhandsvapen ha samma balans som ett långt tvåhandsvapen bara för att det är från samma kultur? Det stämmer bara inte...

Nej det är klart. Men om vi utgår från att ett kort enhandsvapen har en slags "standardbalans" inom en kultur, och inom samma kultur har tvåhandsvapnet en annan, men också en slags standardbalans. Om du är van vid "standardbalansen" inom en kultur kan det bli svårt när du kommer till en annan kultur.

Dock påminner jag om att jag bara gissar och spekulerar, jag bygger inget på några fakta.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 
Top