Nekromanti Stridskonster (DoD 4/91)

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Hej.
Jag och min spelgrupp har alltid spelat med att om man tillexepel ska göra ett "Krossslag" så slår man först för stridskonsten, och sen för slagsmål. Vilket vi ansåg rimligt för, jag vet inte hur långe. Länge i alla fall. Och nu så står det inget om det nånstans.
Jag menar, hoppspark/rundspark blir riktigt kassa då eftersom de har stora nakdelar om man missar. Däremot blir krossslag nästan för bra.
Nå vad sägs?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Såhär har jag alltid kört: Stridskonster och Två vapen ersätter vapenfärdigheter..

Varför jag kör så är för att i EDD så är färdigheterna Karate och Judo färdigheter, precis som slagsmål.. Detta har hängt med till DoD4 då jag kör med att Stridskonster enbart kräver ett slag.. Dessutom står det (när jag tittar) under Slagsmål, sidan 43: "Denna färdighet används närhelst en person hamnar i obeväpnad strid (såvida han inte har lärt sig någon Stridskonst)."

Detta kan man visserligen tolka hur som helst, men jag tolkar det som att man använder antingen Slagsmål eller Stridskonst.. Dessutom finns ju knytnäve och spark med bland Stridskonster.. Varför skulle det göra det om man redan hade det i Slagsmål?

Däremot var jag lite okonsekvent och körde med att vapenteknikerna i "Krigarens Handbok" krävde egna slag.. Misslyckades vapentekniken så fick man ändå slå för om man träffade med vapnet eller inte.. Antagligen körde jag med detta för att det finns färdigheter som Vrida klinga som ger +5 på CL för att träffa armen..

Fast det är klart.. Jag kör inte med detta längre utan har (givetvis) hittat på egna stridsteknikregler.. /images/icons/smile.gif Nu slår man för färdigheten Stridstekniker för att se om specialattacken lyckades, och sedan om attacken träffade (precis så som med vapentekniker).

~Hade en tråd uppe om det och [color:448800]Han</font color=448800> ska även göra efterforskningar för att komma på fler stridstekniker
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Vi kör på samma sätt som [color:448800]Han</font color=448800> och hans spelgrupp gjorde vad det gäller att amn slår ett färdighets slag för stridskonsten och sen ett färdighetsslag för sitt vapen tex...
Skulle man inte klara stridskonst-slaget får man i alla fall slå ett färdighetsslag med sitt vapen för att se om man lyckas med en vanliga attack....
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Alla stridskonster buntas ihop till en totalkostnad när man köper dem, vilket betyder att man har samma FV i alla stridskonster man har.
"Krosslag" är en skild stridskonst, där det inte står något speciellt om att man ska slå ett slag för slagsmål för att lyckas, och därför är det endast detta slag som gäller.

Som [color:448800]Han</font color=448800> sa finns också vanliga slag och sparkar under stridskonst, och därför är det ganska orimligt att man ska slå ytterligare ett slag för en sådan.

Black Dwarf
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Problemet med det är ju att man då KAN välja en stridskonst med enbart tekninken "Kossslag" och då blir det en färdighet som kostar 1 att höja, samt ger lika mycket skada som en klubba/spark. Men ja, det låter ju mest logiskt och så. Men jag ville bara höra vad andra tyckte.

Tack för att ni svarade.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Problemet med det är ju att man då KAN välja en stridskonst med enbart tekninken "Kossslag" och då blir det en färdighet som kostar 1 att höja, samt ger lika mycket skada som en klubba/spark

<hr></blockquote>



Japp, precis som med vapentekniker och annat liknande. Man tjänar ändå inte så mycket på en stridskonst med endast Krosslag, eftersom om man slåss mot någon annan med stridskonst, har dom antagligen obev. par. eller någon annan obehaglig smörja. /images/icons/wink.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Järnnäve

"Problemet med det är ju att man då KAN välja en stridskonst med enbart tekninken "Kossslag" och då blir det en färdighet som kostar 1 att höja,"
Problemet ligger då knappast hos färdigheten utan hos SL.. Vilken stridskonst lär bara ut en enda teknik? Det är ju helt orimligt.. Stridsteknikerna är ju knep som man har lärt sig men stridskonster är ju något som innefattar en mängd manövrar, som det gör i Gigants Karate, Judo eller Quack Fu..

Appro på stridskonster.. Om ni kör med hjälteförmågor, hur ställer ni er till Järnnäve och stridskonster? Jag menar... Krosslag och Rundspark kickar ju järnet mot vilket annat vapen som helst.. Om utövaren dessutom har 1T4 i skadebonus.. Hjälp, vilken murbräcka!

~Själv körde [color:448800]Han</font color=448800> med att Järnnäve gav +2 i skada (precis som [color:448800]Han</font color=448800> körde med perfekta slag) men har nu ändrat tillbaka i och med de nya hjälteförmågereglerna (men får nog ändra tillbaka i och med det nya skadesystemet *suck*)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
"Borde inte Wushu vara tuft? Flyga omkring och ramla hej vilt."
Wushu vet jag inte riktigt vad den specialiserar sig på.. Det är väl sparkar.. äsch, kan fråga brorsan som har gått wushu..

Eller menar du wuxia? Isf. säger jag nej..
~Om [color:448800]Han</font color=448800> vill spela wuxiaspel så plockar [color:448800]Han</font color=448800> fram Fung Shui
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det är en följd av att stridskonsterna uppenbarligen inte är ordentligt konverterade från Expert-generationen (kommer inte ihåg om de först dök upp i Gigant, Samuraj eller en Sinkadus). På den tiden hade nämligen alla färdigheter olika kostnader, så stridskonster med sina varierande kostnader passade in alldeles utmärkt. I DoD4 så strömlinjeformade man kostnaderna till 2 för primära färdigheter, 3 för yrkesfärdigheter och 5 för sekundära färdigheter (med specialregler för besvärjelser och stridskonster).
En annan bug i stridskonstsystemet är att vissa tekniker räknas som "alltid på" (t ex Initiativbonus) och alltså inte kräver ett slag. Vill man kobolda skaffar man en stridskonst bestående av endast dessa och lär sig den till FV 1 och vips så har man fått lite bonusar nästan gratis.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Vi brukar spela så att man alltid kan parera en obeväpnad attack med "Slagsmål", och Obeväpnad Parering tillåter en att parera alla sorters attacker.

Annars brukar vi se det så att man (vid vanliga SK) först slå ett slag om man träffar, med respektive vapenfärdighet. Om man sedan träffar tillåts man göra ett färdighetsslag på sin stridskonst...
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Idé dyker upp

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vi brukar spela så att man alltid kan parera en obeväpnad attack med "Slagsmål", och Obeväpnad Parering tillåter en att parera alla sorters attacker.

<hr></blockquote>



Alla? Avstånds också? Jag fattar förstås att du menade alla attacker med närstridsvapen, men här dök en intressant fråga upp. Om man har Obev. parering av vapen, och hjälteförmågan Projektilparering (alt. särskilda förmågan Snabb uppfattningsförmåga, nr 80 i krigarns) Går dessa att kombinera? I Krigarns står visserligen att man måste ha ett närstridsvapen i handen, men det gäller ju även i vanliga fall för parering av närstridsvapen.

Flummigt, men jag tror jag fick min poäng fram../images/icons/smile.gif

/Berserk
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Re: Idé dyker upp

"Om man har Obev. parering av vapen, och hjälteförmågan Projektilparering /.../ Går dessa att kombinera?"
Nej, eftersom Stridskonster berör närstridsvapen.. Jag... ehhh *kollade precis upp Obev. parering i DoD4)* Va?! Den är ju skitbra! I Gigant (nu har inte jag boken) så drog den ju bara bort 1T6 KP, men här...! Den tar ju bort all skada! "...på samma sätt som ifall han parerade med ett vapen trots att han är obeväpnad." står det, men hur ska man slå för BV? Äh, skitregler.. (Dessutom, [color:blue]Berserk</font color=blue>, så står det "...alla former av närstridsvapen..." där)..

~Nu blev [color:448800]Han</font color=448800> så pass upprörd [color:448800]Han</font color=448800> nästan glömde skriva att både Slagsmål eller Stridskonster kan parera obeväpnade attacker
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Re: Idé dyker upp

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Dessutom, Berserk, så står det "...alla former av närstridsvapen..." där

<hr></blockquote>



Ja, jag vet. Det jag byggde hela min teori på var att man också i vanliga fall bara kan parera närstridsvapen. Projektilparering ändrar ju på detta. (Man är ju ändå hjälte..)

I vanliga fall måste man ju också hålla ett vapen i handen för att kunna parera andra attacker än slagsmål, men detta krav står i sin tur Obev. parering för att försvinner.

Summan av kardemumman skulle enligt mina uträkningar bli att man slipper båda kraven:

-vapen behöver ej vara närstridsvapen för att kunna pareras
-man behöver ej hålla i vapen för att kunna parera

Och då kan man s.a.s. plocka pilar ur luften istället för att hugga sönder dem i flykten. Som sagt, man är ju ändå hjälte och en mycket smidig sådan./images/icons/king.gif

/Berserk
 

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Kostnader på Stridskonster

Vi ville bespara SL att alltid hitta på nya stridskonster efter spelarnas önskemål, så vi införde följande regel. Spelaren köper de tekniker han vill skall ingå, sedan köper SL för lika mkt. I omvända termer bestämmer spelaren alltså först vad stridskonsten skall kosta och sedan får han köpa förmågor för hälften av detta. Detta förhindrade i varje fall vissa väldigt konstiga kombinationer.
 
Top