Nekromanti stridskonst

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Men hans kompis kanske är vapenmästare, och på så sätt har han lärt sej stridskonsten.

// Slut.
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
transport av vapen.


Skulle han inte hinna dra det så kan han alltid sopa till med en rak höger.


Mycket praktiskt, på min ära =) Här kommer följd frågan:
Varifrån drar han det om han inte har med sig sin häst?
Min gissning är att han bär det lite som ett gevär; i en rem på ryggen.

-roblin-
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: transport av vapen.

"Varifrån drar han det om han inte har med sig sin häst? Min gissning är att han bär det lite som ett gevär; i en rem på ryggen."

Där det är praktiskt: över axeln, under armen, i handen, på ryggen, på en infångad gûrderslav...

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Det borde gå att göra nån regel om STO-krav på vapen. (Jag vet att STO inte finns i EON, men ni fattar la).

// Slut.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
*asg*

En 215 cm lång, massivt byggd thism-alv som är ambidextriös och svingar, inte bara ett, utan TVÅ lyfali-svärd, dessutom med en stridskonst med några av de 'häftigaste' teknikerna?!

Det låter lite som när en kompis skulle göra en vanlig 'svensson-rollperson' för ett skräckäventyr (med N2-regelsystem). Resultatet blev en byggnadsarbetare med STY 22, TÅL 18, Gevär 16, Pistol 15, Slagsmål 16, Stridsvana 14, och kanske sådär nivå 7-10 i de så kallade 'vardagliga färdigheterna'! :D
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: JA!!!

...eller så kan man göra som så att man skriver in ett magiskt svärd med Skada H+Ob7T6, BRYT 30 och SI 5/5, medan spelledaren inte tittar? Sedan är det bara att påstå att man hittade det förra gången då 'Kalle' var spelledare... ;)
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Re: *asg*

Kallas koboldonism. Konstigt att alla rollpersoner har ett attributsnitt på över 13?

// Slut.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: *asg*

Poängen var, att springa omkring med TVÅ lyfalisvärd, som har höga skadevärden, BRYT, SI, ÄR koboldism!
Om alven dessutom är 215 cm och massivt byggd så har han (hon?) höööga värden i STY och TÅL! Rätt?

Själv spelar jag med STY 8, TÅL 10, RÖR 16... och två sahlam till nivå 12.
...och nej, våra rollpersoner har inte över 13 i snitt.
Det kan väll tilläggas att kompisens rollperson inte fått vara med i ett enda äventyr hittills ;)
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: JA!!!

"SL har alltid rätt"
...och om nu 'Kalle' som var spelledare förra äventyret nu hittade på ett svärd med SI 5/5, få FINNS det svärd med SI 5/5!

...eller om man inte nöjer sig med det så kan man ju alltid använda reglerna för 'välbalanserade vapen' i Eon 2. Man kan nog få SI 4/5 på ett lyfali-svärd?
 

Fredrik O

Veteran
Joined
13 Mar 2001
Messages
16
Är väl bara för SL att använda sunt förnuft och förbjuda sina spelare att hålla på med löjliga tilltag som dubbla lyfali... *fniss* dubbla lyfali...hör bara hur dumt det låter... *fniss igen*
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
ARGH! SKRIV NT!!! [NT]

ARGH! NT betyder för övrigt, för ni okultiverade som läser detta inlägg; NO TEXT.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Re: vapenetikett.

Ta en titt på "Sju samurajer" få du se hur Mifune bär sin No-dashi.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Re: *asg*

Jag måste säga att jag är lite trött på all elitism när det gäller rollspel, kan inte människor vara trevliga och försöka att hjälpa och förklara istället för att håna, det gör ju bara att fler får avsmak för att diskutera och prata med varandra. det kan vara givande att spela en krigisk karaktär också, det måste inta alltid vara en halt, blind munk som är sämst i hala mundana på allt utom korvstoppning bara för att man ska kalla sig en "riktig" rollspelare.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Re: transport av vapen.

>Min gissning är att han bär det lite som ett gevär; i en rem på ryggen.

Vad man bör komma ihåg är att det är mer eller mindre stört-jävla-omöjligt att dra ett långt svärd som hänger på ryggen på ett smidigt och snabbt sätt. Det må se tufft och "Conan-aktigt" ut, men det är jävligt opraktiskt. Ser man historiskt (fast det måste man trots allt inte göra, det är fantasy vi talar om) så bars svärd vid sidan. De som var för långa för det bars över axeln, vanligtvis utan skida.

/Anders (som, trots sitt inlägg, tycker att det ser stört-coolt ut med svärd på ryggen)
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Re: transport av vapen.

Större delen av filmen bär han det vilande på axeln, ungefär som man bär ett par skidor eller in planka, annars hänger han det över axeln men inte huvudet så att det snabbt kan komma ned i händerna och där dras. Detta är det enda smidiga sättet att bära ett stort svärd eller liknande som jag kan komma på, om man inte har det i8 händerna hela tiden.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 
Top