Nekromanti stridskonst, öst & väst

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: lösa observ.

Jag skrev det här meddelandet tidigare, men jag fibblade väl mig med det nya forumssystemet. Oh well... /images/icons/smile.gif

"Nja, det finns ju flera kinesiska språk. Det där ar betydelsen på mandarin (tror jag). På kanton (tror jag...) däremot, är betydelsen annorlunda. Kung betyder här kraft, och Fu har en väldigt lös betydelse. Tecknet innehåller tecknet för himmel och en hel del andra tecken (minns inte exakt vilka). I denna komb. kan det hela dock översättas som "kraften hos en människa som använder sinnet".
Ta det för vad det är värt, jag har aldrig läst kanton."


Hade faktiskt inte en tanke på det, men du har nog rätt (har inte heller läst vare sig mandarin eller kantonesiska).

"Vad det gäller lösa observationer, så kan jag hålla med dig och erkänna att jag hade fel... Men det är bara bra om rollspelet bygger på lösa observationer. Om man vill ha en 'österlänsk' känsla så bör den byggas på folks uppfattningar om österlandet, även om de inte är baserade på fakta. Det är trots allt fantasy vi snackar om..."

Japp, med den premissen fungerar det ju utmärkt. Fast personligen föredrar jag att researcha allting, för då är det lättare att få kontinuitet.

--
Björn
 
Top