Nekromanti Stridskapaciteten i reviderade?

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Ursäkta om jag uppfattas som dum eller trög, men jag fattar ingenting. I Drakar och Demoner 6 avr stridskapacitet inte alls svårt. Däremot så har jag problem med den i Reviderade Utgåvan, varför? Jo jag ska förklara. :gremcrazy:

När man ser på formulären så är det en stridskapacitet för varje vapen(?) och så. Och min fråga är alltså om man ska skriva in sin stridskapacitet i varje elelr om man ska skriva in den i bara den man använder?

Hur är det? Svara snälla, för jag blir tokig =D

En fråga till! Det är inte mningen att man ska spela från lvl 1 i DoD va? För fatta vad sämst man e på och slåss, även om man är riddare då? hehe, typ 7 i attack och 5 i parering, suck. :gremconfused:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Ursäkta om jag uppfattas som dum eller trög, men jag fattar ingenting. I Drakar och Demoner 6 avr stridskapacitet inte alls svårt. Däremot så har jag problem med den i Reviderade Utgåvan

[/ QUOTE ]
SK i den reviderade utgåvan ÄR krånglig så det är inget fel på dig. Använd expertreglerna istället. Där är SK lika med grund-SK (STY+FYS+SMI/3) + FV med aktuell vapengrupp + FV med eventuell sköld. Denna nuffra (vanligtvis nånstans mellan 15-30) sätter du sedan ut på attacker och pareringar såsom du anser dig behöva dem i början av varje runda. Väldigt smidigt och flexibelt. Faktiskt en av de bättre lösningar av problemet jag sett.

[ QUOTE ]
En fråga till! Det är inte mningen att man ska spela från lvl 1 i DoD va? För fatta vad sämst man e på och slåss, även om man är riddare då? hehe, typ 7 i attack och 5 i parering, suck

[/ QUOTE ]
Det är bara vid första anblicken man är megarisig från början. Du får betänka att det är regler som gäller alla och att det är VÄLDIGT sällsynt med sådana med t.ex 15 i både attck och parering. Detta gäller inte bara strid utan även färdigheter, detta pga att man inte kan ha högre FV än det styrande värdet. Så en vanlig bonnläpp kan vanligtvis inte ha bättre än 10-12 i NÅGON färdighet. Fast det problemet försvinner till stor del om du går över till expert. Konstigt förresten med ett regelsystem där de utökade reglerna (de man får anta skall var en fördjupning för de som tycker orginalet är för simpelt) är ENKLARE än de regler de skall ersätta :gremcrazy:

/Anders
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Mm jag tyckte typ så, men om man har den reviderade utgåvan, kan man inte köra den där varianten av stridskapaciteten då eller? Vore ju skitbra typ. :zeppelinare:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Mm jag tyckte typ så, men om man har den reviderade utgåvan, kan man inte köra den där varianten av stridskapaciteten då eller? Vore ju skitbra typ

[/ QUOTE ]
Borde inte vara några problem att göra det, de förberedande regeländringar som behövs (som t.ex att göra de olika vapengrupperna till enskilda färdigheter) är ju redan gjorda. Så det borde bara vara att tuta och köra.

/Anders
 
Top