Nekromanti Stridskapacitet

maximus

Veteran
Joined
13 Mar 2001
Messages
17
Hej,

Hur gör man om en av krigarna i gruppen slår två "åttor" vid höjning av yrkesnivån och den andre slår två "tvåor". Jag menar två som börjat samtidigt, varit lika bra m.m. Helt plötsligt blir den andra betydligt bättre.

<--[ Kneel in front of your MASTER ]-->
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Personligen skulle jag låta den otursamme slå om (jag har till och med låtit RP:na få max SK när de går från amatör till lärling).

Men för att svara på din fråga: life's a bitch...

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
Enkelt man låter

1. antingen båda slå om eller
2. så får den otusamme komma ihåg att ta med
sig sina fusktärningar :)

" Bow Your heads!
- The crest of the black lion -
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Varför inte låta mamma slump få råda. Slår man bra eller dåligt eller mitt emellan så är väl det så.
Det blir mer spännande så än om spelarna går omkring med näsan i vädret och förlitar sig på en blåögd SL som kommer att låta dem reparera dåliga slag.

'Beter man sig dumt får man respekt'
 

Gammeldvärg

Veteran
Joined
26 Jan 2001
Messages
7
Jaa...personligen tycker jag att den otursamme får svälja det att den andre blev bättre helt enkelt och hoppas på bättre lycka nästa gång.

Dessutom blir det ju lite mera utmaning för honom..han får tänka lite mera på vad han gör i striderna än att bara förlita sej på sin skicklighet och spelregler så att säga :p
ett personligt exempel är när jag och en vän (båda på amatörnivå) ströp ett hiskeligt stort troll med en lång läderrem..han skulle ha manglat oss båda rätt omgående i en riktig närstrid :)

Dvärgen har talat !
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Enligt mig kan man knappast göra något åt det i efterhand. Det blir lätt att om någon slår dåligt så får den personen slå om. Men vart går grensen för dåligt? Bestäm den innan eller spela med tärningarnas utfall.

Visst är det roligt att ha en bra rollperson men det är ju inte hela poängen varför man spelar (hoppas jag inte) Ofta är det minst lika roligt med en lite sämre karaktär med mer karaktär om man säger så.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
På tal om att vara inovativ under strider:

Det stora monstret (med extremt låg INT, kan tilläggas) håller på att krossa RPna. Läget ser inte bra ut då magikern ligger med sabbade ben och dvärgkrigaren har fått båda armarna satta ur spel. Den enda "stridbara" är den lilla ankan som inte kan tränga igenom odjurets hud med sina vapen. Det slutar med att ankan springer runt benen på monstret med ett rep för att surra fast dessa. Magikern ligger bredvid och kastar förtvivlat ett ljusspel runt monstrets huvud för att förblinda det. Med en kraftansträngning baxar ankan upp en balk på dvärgens axel och gör en hävstångseffekt på monstret som tillslut faller och de kan gemensamt skalla, bita, hoppa och hugga ihjäl det inmobeliserade monstret.
En riktig fars med det fungerade tillslut!

Det enda som behövdes i det läget var att magikern inte misslyckades med sitt ljusspel och att SL var med på de roliga noterna och inte tyckte att spelarna skulle mosas p.g.a att de inte kunde dräpa fienden på sedvanlig sätt. Riktigt spännande och skrattretande måste jag säga.

'Beter man sig dumt får man respekt'
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Stridskapacitet (Alternativ)

Jag låter mina spelare att välja alternativet att istället för att slå tärning, ta medel. Det vill säga att de får ta medelvärdet av tärningarna istället för att slå, fördelen är att de garanterat inte får lågt, men nackdelen är att de heller inte har någon chans att få maximal höjning. De får då ta medel på alla tärningar, eller slå alla tärningar, inte någon blandning.
På 1T6 är medel 3.5 (4), Jag brukar köra med 4 som medel på 1T8, även om det säkert inte är korrekt.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Jag menar två som börjat samtidigt, varit lika bra m.m. Helt plötsligt blir den andra betydligt bättre."

Se det som att den ena hade bättre inlärningsminne./images/icons/smile.gif

"Hur gör man om en av krigarna i gruppen slår två "åttor" vid höjning av yrkesnivån och den andre slår två "tvåor"."

Tja i grund och botten ingenting, saker och ting har en förmåga att jämna ut sig, vid nästa YN-höjning så kan det var tvärtom och då är de lika igen. Annars är mitt förslag, som någon redan har varit inne på, att du i förväg redan har bestämmat ett värde och slå de ett resultat under detta så får de slå om. Dock skulle inte jag tala om det detta för spelarna då jag har högre lägsta värde på de första nivåerna för inte ha några alls eller mycket låga vid höga YN. I bästa fall innebär detta att spelarna inte ens märker av denna "räddningsplanka" då den aldrig används./images/icons/smile.gif


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Top