Nekromanti Stridsförfarande.

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Så som det ser ut nu så har jag preliminärt delat upp mitt projekts stridsförfarande i ett antal segment, vilka jag tänkte presentera för kritik. Det är inte själva tärningsmekaniken jag är ute efter kritik på, utan snarare grundtankarna bakom hela striden.

Strider i mitt lilla projekt kommer att till viss del fungera som "vanlig" strid, och i viss mån övernaturlig/övermänsklig strid. Anledningen till detta är att striden i sig egentligen sker med magiska krafter, men genom mänskligt psyke omformade till klassiska attacker och försvar.

Som det ser ut nu så har jag inte tänkt ut något sätt att bestämma mig för hur man bestämmer de två olika rollerna i striden, anfallare och försvarare, i första rundan. Det är en av sakerna jag vill ha idéer på. Det andra jag vill spåna är själva grundtankarna. This is it:

Som det ser ut nu så har jag bara två grundegenskaper. Insight och Presence. Det kommer nämligen inte att existera någon relevant fysik i just det här projektet, så allt beror på "mentala" och "övernaturliga" begåvningar. Insight representerar intelligens, perception, spirituell insikt, empati och liknande. Presence representerar utstrålning, utseende, självkontroll, hur mycket magiska flöden påverkas av en närvaro och liknande.

I strid finns ett antal manövrar att utföra i olika kombinationer, däribland fintar och liknande.

När en ny stridsrunda inleds börjar man med att fastställa anfallare och försvarare. Dett är inte riktigt fastställt ännu, men det behöver inte vara tvunget att båda rollerna är tillsatta. [ripost?]

Båda väljer sina handlingar för stridsrundan.
Ena parten slår med sin Insight mot fiendens Presence och tvärtom. Vid lyckat får man reda på vad motståndaren har valt.

Båda parterna byter ut handlingarna om de så önskar, men med en smärre minusmodifikation.

De som anfaller slår ett anfallsslag mot eventuell försvarares försvarsslag. Om motståndaren inte försvarar sig räknas hans resultat som noll.

Beroende på vilken handling som utfördes och hur väl den lyckades noterar man eventuella effekter. [skador och liknande]

Börja om från början.


Nå, själva grejen jag undrar över är om det här verkar vettigt? Och hur skall man definiera en vinnare i stridsrundan? Tanken jag hade var att vinnaren skulle välja om han ville anfalla eller försvara, och att förloraren automatiskt blev försvarare, men då har jag svårt att få in riposter. Fintar fungerar helt enkelt så att motståndaren får minus på defensiva handlingar nästa runda, så att man kan nöta ner motståndarens försvar och till sist lägga in en nådastöt, men hur skall man som offer bli av med minuset? Jag hade tänkt att det skulle gå bort så fort man vunnit en stridsrunda, men då återkommer vi till samma problem med vinnare och förlorare. Skall det ens finnas sånt?

Spåna på.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Tillägg:

Fick en tanke.
Kanske skulle göra så att vinnare beror på hur väl man lyckas med sina handlingar.

Anfallare mot försvarare: Anfaller vinnare om attacken lyckas tillräckligt bra. Försvararen vinnare om pareringen lyckas tillräckligt bra.

Anfallare mot anfallare: Den som gör den mest lyckade attacken vinner.

Försvarare mot försvarare: Nollställer.

Eventuell vinnare väljer om vem som är anfallare och försvarare.
Jag har också med ett element som kallas Speed helt enkelt, som inte är en grundegenskap, utan bara ett mått på hur snabb man är när det måste räknas väldigt noga. Skulle man kunna utnyttja den för at göra en form utav initiativfas om det är anfallare mot anfallare, och om skillnaden är tillräckligt stor sker eventuellt bara den ena attacken, om den lyckas slå ut motståndaren eller "vinna".

Vad tycks?
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Re: Tillägg:

Har kanske inte lyckats sätta mig in i ditt system än, men det låter som en väl fungerande mekanik. Får man tro fråga vad det är för spel systemet är till? Detta om psykisk strid och så låter intressant...

Fortsätt så, jag tror du har något bra på gång.

DragonLord - återkommer när han är aningens piggare...
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Tillägg:

Ja, eftersom jag spånar fram och förkastar idéer så pendlar produkten av mitt arbete lite fram och tillbaka, men det är en sorts fantasyvärld där nästan alla är en form av vandöda. Kommer att spela mycket på otämjda naturkrafter, konflikter, och ren kamp för överlevnad [trots vandödheten]..

Det är en av dessa naturkrafter som med "verkliga" ögon sett klassas som övernaturlig som strider utförs med. Lite som Fae i C S Friedman's Coldfire Trilogy, om du läst den..

Jag har ett par olika småprojekt på gång för att pröva ut olika grepp och möjligheter innan jag ger mig in på rollspelsmakandet på allvar.. Det här är ett av dom.
 
Top