Nekromanti Stridsfärdigheter i en "medeltida" värld

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
.113;n255466 said:
Det ger för övrigt en grymt bra anledning till att släppa spjutet och dra sin egen dolk eller så :) coolt.med backup vapen
Absolut. Det är en tanke. Alltså att man kommer till optimalt avstånd direkt. Det är värt att ponera. Det minskar fördelen något med väldigt långa vapen, bortsett från det högre avdraget. Hm, det är ingen dum idé faktiskt.

Vad tycker övriga?
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Lambendil;n255467 said:
Absolut. Det är en tanke. Alltså att man kommer till optimalt avstånd direkt. Det är värt att ponera. Det minskar fördelen något med väldigt långa vapen, bortsett från det högre avdraget. Hm, det är ingen dum idé faktiskt.

Vad tycker övriga?
?Jag gillar det också. Din variant var också nice, men jag tycker "simulationen" blir något bättre av att det hela går på en runda, med ett större avdrag för större skillnad på vapnens längd. Just för att man, som .113 påpekar, inte ska behöva fäktas med någons spjutskaft ett par rundor.

... Och det är dessutom alltid nice när backup-vapen måste användas.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
da_bohz;n255471 said:
?Jag gillar det också. Din variant var också nice, men jag tycker "simulationen" blir något bättre av att det hela går på en runda, med ett större avdrag för större skillnad på vapnens längd. Just för att man, som .113 påpekar, inte ska behöva fäktas med någons spjutskaft ett par rundor.

... Och det är dessutom alltid nice när backup-vapen måste användas.
Jag är också partisk till att direkt hamna på rätt avstånd. Det är snabbare (mindre planlöst tärningsrullande) och mer realistiskt. Uppdaterar.

Tack för feedbacken,.113!
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Rickard;n255480 said:
Här är en artikel från en annan ARMA-kille.

https://web.archive.org/web/20080828...FAQ/Vapen#gen8
Han har inte alls fel, och som du ser har han ungefär samma uppdelning som mig. Jag har dock hållit mig till mer enskilda färdigheter då jag anser att det fortfarande är ett spel. För mycket realism är väldigt sällan roligt.

Sen tar systemet med besläktade färdigheter hand om det att "alla vapen liknar varandra" och att man knappast är borttappad med dolk bara för att man tränat med svärd. Men det är svärd man fokuserat på, alltså är man mest bekväm med det.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,171
Lambendil;n255467 said:
Absolut. Det är en tanke. Alltså att man kommer till optimalt avstånd direkt. Det är värt att ponera. Det minskar fördelen något med väldigt långa vapen, bortsett från det högre avdraget. Hm, det är ingen dum idé faktiskt.

Vad tycker övriga?
Känns som en mycket bra kompromiss att det går snabbare att komma in till optimalt avstånd, men att det är svårare.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
För den som är lite extra nördig så kan ni hitta lite rappirfäktning på en HEMA klubb här. De flesta är amatörer, men två av dem är instruktörer.

Här ser ni också hur odrägligt snabb och lång rappiren är. Notera dock att detta är övningsrappirer så de är betydligt "slappare" än en riktig rappir och flexar mycket mer.

https://www.youtube.com/watch?v=JqeXLZgHdio
 
Top