Nekromanti Stridsakademier???

Attila

Veteran
Detta är mitt första inlägg så ha överseende.

Jag satt och läste i vapenmästaren och fann en skola som kallar sig stridakademi.
Jag skulle högt uppskatta om någon kunde förklara denna menlösa skola som är utom all form av vikt.
Har alla stridsakademier något gemensamt förbund i ryggen eller är det bara Torstens förfinade svärdshugg och Ragnars rallarsvingar från skogen ?

Jaggernaut

Hero
Detta är mitt första inlägg så ha överseende.

Så elaka är vi faktist inte här på forumet :gremlaugh: Fast det finns förstås en del undantal, hemska människor det, passa dig för dem :gremlaugh:

Jag satt och läste i vapenmästaren och fann en skola som kallar sig stridakademi.
Jag skulle högt uppskatta om någon kunde förklara denna menlösa skola som är utom all form av vikt.

Du skulle inte kunna berätta på vilken sida du läste om denna skola för jag hittar den inte (iof letade jag inte så noga).

Har alla stridsakademier något gemensamt förbund i ryggen

Jag skulle väl vilja säga att de flesta stridsakademier är självständiga.

haltageten

Dum inuti huvudet
Jag vet nu inte om de alviska och dvärgiska stridsakademierna är självständiga eller ej. Jag skulle i alla fall inte tro det då de stridskonster som de tränar ut "styrs" av samhället så att säga. I alla fall gäller det så för Su'nai Voisa Lyssi skulle jag tro då denna endast lärs ut i Liljans garde, som är styrt av Sanarialverna.
Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Jaggernaut

Hero
Dvärgarna har väl inte riktigt stridsakademier. De har ju allmän värnplikt och så. Men ja vad dvärgarna lär sig för stridskonster styrs av "samhället". Alverna däremot styrs inte så mycket av samhället då det gäller stridskonster dock kan det ändå förekomma en viss kommunikation mellan stridsakademierna (vad vet jag).

Sedan ett exempel på stridsakademier som står i förbund torde vara de jargiska kapitelhusen. Alltså alla (de flesta iaf) kapitelhus för en orden står i förbund med varandra

haltageten

Dum inuti huvudet
Dvärgarna vet jag inte så mycket om då jag tycker det är en relativt tråkig ras i eon. De har många balla saker och dyl fast de har ingen färg eller vad man ska säga.
Men vissa av alvernas stridskonster lärs ut vid det där tornet, minns inte namnet. Det är kontrollerat av Sanari och hålls oerhört heligt, teknikerna alltså. Eftersom Sanari styr det alviska samhället i Sunariskogen och områdena däromkring där det bor alver så är det väl ändå en stridskonst styrd av samhället.
Fast de har många stridskonster som itne styrs av samhället utan av "självständiga" stridsakademier/skolor. Dessa har troligtvis en viss kommunikation skulle jag gissa på.

- Jocke

Marcus J

Hero
Stridsakademier

Stridsakademiträning är mer en mall för en vanlig utbildning på en stridsakademi. (Åtminstonde stod det de in Krigarens Väg) Alltså existerar inget förbund eller något sådant. Det är en stridskonst du kan ge SLP som har någon form av utbildning men som du orkar specificera närmare. Som spelare kan du modifiera den ganska friskt. (Har åtminstode jag gjort till några rp.

Attila

Veteran
Re: Stridsakademier

Stridsakademi träning som den står skriven så är den bara ryckt ur tomma intet. Det finns ingen form av bakgrund till den.

En mall ska det behövas?
Vill man nu skapa en egen stridskonst så är det bara att börja knåpa, och skriva bakgrund till eländet.

Kom även på att det finns något som heter Ärkemagikerns stridskonst (även den står skriven i vapenmästaren). Den är förryckt, det är ju skrattretande att ett seriöst rollspel som Eon självt ska ta med saker som detta.
Hade det varit ORK kan jag förstå.

rax

Swordsman

En mall ska det behövas? ... Kom även på att det finns något som heter Ärkemagikerns stridskonst (även den står skriven i vapenmästaren). Den är förryckt, det är ju skrattretande att ett seriöst rollspel som Eon självt ska ta med saker som detta.
Hej Attila!

I sinom tid kommer du nog att märka att Eon inte är fullt så seriöst som det vid en första anblick kan verka, och att många som spelar det nog föredrar det så också. Behovet av officiellt sanktionerade regler kan också te sig outsinligt, iaf här på forumet. :gremwink:

Annars har jag bara en sak att säga - välkommen till forumet!

/Rax

Attila

Veteran
OT Stridsakademier

Hej Rax

Jag kan bara säga det att jag har flera års erfarenhet av Eon,
men aldrig märkt av något så löjligt som detta.

Tack

Caesar

Veteran

Stridsakademi träning som den står skriven så är den bara ryckt ur tomma intet. Det finns ingen form av bakgrund till den.
Nja... Om du läser under Skolor & Akademier kan du se att Stridsakademiutbildning ges vid Camards Stridsakademi, dock förefalled det mig som om Stridsakademiutbildning snarast är någon form av generell utbildning som kan ges i ett flertal större arméer eller liknande, ungefär som mästare i Riddarträning kan hittas i flertalet befästa borgar.
Jag skulle gärna se det som en fortsättning av Drill med <enhandsvapen> som har utvecklats på olika sätt och med olika vapen och sköldar av olika mästare.

När det gäller lösryckta delar överlag i EON skulle jag vilja påstå att EON på intet sätt är komplett utan det är upp till spelledaren (och i viss mån spelarna) att fylla i de detaljer som saknas. Allt för att det ska passa in så väl som möjligt med karaktärer, äventyr och kampanjer.
Detta illustreras väl enligt min mening av hur många böcker neogames har som plan att ge ut...

Attila

Veteran
Stridsakademier

Om du läser under Skolor & Akademier kan du se att Stridsakademiutbildning ges vid Camards Stridsakademi, dock förefalled det mig som om Stridsakademiutbildning snarast är någon form av generell utbildning som kan ges i ett flertal större arméer eller liknande, ungefär som mästare i Riddarträning kan hittas i flertalet befästa borgar.
Camards stridsakademi har en bakgrund och den existerar. Den har en sammansättning av tekniker som gör den till den den är, likaså Riddarträning.

När det gäller lösryckta delar överlag i EON skulle jag vilja påstå att EON på intet sätt är komplett utan det är upp till spelledaren (och i viss mån spelarna) att fylla i de detaljer som saknas. Allt för att det ska passa in så väl som möjligt med karaktärer, äventyr och kampanjer.
Detta illustreras väl enligt min mening av hur många böcker neogames har som plan att ge ut...
Neogames är väldigt distinkta i sitt skrivande.
Antingen så använder man den [Frivillig regel] som finns eller så gör man det inte.

Vad jag ville säga är att stridakademi träning är så vag, så patetisk att jag inte försår varför de tog med den från "Krigarens väg" till "Vapenmästaren".
Vill man skapa eget så gör man det i samspel med sin SL.

Jaggernaut

Hero

Vad jag ville säga är att stridakademi träning är så vag, så patetisk att jag inte försår varför de tog med den från "Krigarens väg" till "Vapenmästaren".

Det är ju liksom det som är meningen med stridsakademiutbildning, att den ska vara vag. Eftersom att den lärs ut i ett flertal stridsakademier och de flesta har väl sin egen variant där det kanske skiljer någon teknik och hur träningen är upplagd. De skulle helt enkelt inte få plats med att en egen stridakademiutbildning för varje skola (inte ens de större och mer kända skolorna) och även om de skulle ha fått det så tycker jag att det skulle bli lite tråkigt femtielva olika varianter på en stridskonst där det kanske är någon som skiljer sig från mängden med alla andra i princip är likadana. Det hade också varit dumt att utlämna stridskonsten helt och hållet, pga att den är så vag, då det är en av de absolut vanligaste stridskonsterna (ehh..av de ovanliga stridskonster dvs).

Attila

Veteran

De skulle helt enkelt inte få plats med att en egen stridakademiutbildning för varje skola (inte ens de större och mer kända skolorna) och även om de skulle ha fått det så tycker jag att det skulle bli lite tråkigt femtielva olika varianter på en stridskonst där det kanske är någon som skiljer sig från mängden med alla andra i princip är likadana.
Jag håller med dig till viss del.

De skulle ha skrivit mer om stridsakademi träning, generellt gällande alla skolor, något matnyttigt...
Inte bara "Stridsakademi träning finns i nästan alla stora städer." Sen kommer en lista på teknikerna. Det är denna vaga beskrivning på skola som stör mig tillsammans med att det finns en lista på tekniker som ingår.

Vill man nu ha tagit del av akademi träningen så är det bara att börja knåpa tillsammans med SL, bakgrund och vilka tekniker som ingår.

Jaggernaut

Hero

De skulle ha skrivit mer om stridsakademi träning, generellt gällande alla skolor, något matnyttigt...

Jo det kan de däremot ha gjort.

Det är denna vaga beskrivning på skola som stör mig tillsammans med att det finns en lista på tekniker som ingår.

:gremconfused: Vad är det för fel på listan med tekniker?

Vill man nu ha tagit del av akademi träningen så är det bara att börja knåpa tillsammans med SL, bakgrund och vilka tekniker som ingår.

Iofs är det inte så jobbigt det heller.

Attila

Veteran

Nu är vi på samma tråd.

Tyvärr besitter jag inte vapenmästaren så jag kan berätta vilka tekniker som ingår.

Det enda jag kommer ihåg från att ha läst vilka tekniker som ingår var att de var rent löjeväckande.
Besitter du boken kanske du kunde nämna dessa tekniker som ingår.

Jaggernaut

Hero

Nu är vi på samma tråd.

Roligt att man kan komma överens om någonting och inte bara bråka :gremlaugh:

Det enda jag kommer ihåg från att ha läst vilka tekniker som ingår var att de var rent löjeväckande.
Besitter du boken kanske du kunde nämna dessa tekniker som ingår.

Moment: 'Enhandsvapen', 'Sköld', Dolk
Tekniker: Avancerat anfall, Krigslist, Utspel.

Attila

Veteran

Jag hade fått för mig att det var fler unika tekniker men jag hade fel.
Det är nästan bara bakgrunden jag stör mig på.

Momenten till skolan helt acceptabla.
Avanc Anfall och Utspel likaså
Men så kommer man till Krigslist...
Jag känner att krigslist är en aningen mer unik (eller ovanlig)än avanc anfall och utspel. Den kan väl gå an....under vissa omständigheter.
Det är kanske bara bakgrunden jag stör mig på nu.

Jag får tacka för en givande diskussion utan vansinnes utbrott.