Nekromanti Stridkonster igen...

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Jag tänkte göra en krigare... min snälle SL säger att jag får sätta ihop en egen stridskonst istället för den 'vanliga' stridskonsten... (kommer inte ihåg hur mycket komponenter man fick välja men inte så många iaf...)
Kollar igenom listan och väljer ett par tekniker som inte finns representerade i nårra 'vanliga' stridskonster... Jompas goeteknik kallas den...
Sen ler jag illvilligt mot SL.. Jag är den ende som kan Jompas goeteknik... alltså är den 'unik'... alltså måste jag få många fler poäng till komponenter... Yes!!!

Poängen är egentligen... ganska löjligt att en teknik är mycket BÄTTRE bara för att den inte är lika VANLIG... Det vore väl istället ganska lätt att tänka sig att det var just bra tekniker som blev populära och vanliga...

Visst... man kan dra några vidare växlar och försvara att en 'unik' stridkonst är jättebra... men ändå... grundmeningen återstår... att en vanlig stridskonst definitionsmässigt är bättre än en ovanlig... Varför?

"För att det är för svårt att hitta på en bättre regel... som bibehåller balansen och ändå ger chansen att skaffa koola och bra stridskonster..."
Eller nåt annat?

Jonas...
Grisodlare...!?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag är den ende som kan Jompas goeteknik... alltså är den 'unik'... alltså måste jag få många fler poäng till komponenter... Yes!!!"

EEEH! Fel!

Jompas Goeteknik är bara en svårare teknik. Det innebär inte att stridskonsten är unik. Däremot kan du behöva en unik stridskonst för att få skaffa Jompas Goeteknik.

En stridskonst är inte unik för att en teknik är unik. En stridskonst är unik för att man enbart kan lära sig stridskonsten på en enda plats, oftast av en enda lärare som lär ut sin stridskonst till en enda elev åt gången. Det är det som gör den unik, regeltekniskt sett, inte att det ingår någon unik unik-teknik.

Det som gör den unika stridskonsten bättre än ovanliga och vanliga stridskonster är pedagogiken - med färre elever per lärare kan läraren koncentrera sig mer på eleven, lära ut bättre och framförallt mer. Den vanliga stridskonsten är till för att drilla stora mängder soldater samtidigt. Den ovanliga stridskonsten är till för att träna ett fåtal soldater bättre. Den unika stridskonsten är till för att lära en person hur bra som helst.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
=)
Kanske lite onödigt provokativt och (framför allt) klumpigt skrivet... var inte riiktigt så jag menade (blandade begreppen teknik och stridskonst, 'Jompas goeteknik' var tänkt som en stridskonst som inte har någon motsvarighet i listan av vanliga stridskonster, alltså en stridskonst som är unik)... men det verkar som det fyllde sin funktion iaf...
Tror jag kom ett steg på vägen...

Så du menar att i princip... om jag övertalade X (som t.ex är den där värsting alven som kom på alvisk brottning) att träna mig i Spjut drill... (som vi i detta exempel antar att han/hon kan) aldeles ensam... så skulle jag lära mig massa extra tekniker i Spjutdrill...? Eller lära mig teknikerna mycket billigare (vilket iofs inte skulle fungera i Eonsystemet...(?))??
"Det skulle han/hon aldrig göra..." Jo om jag är just en sån som hon/han skulle bli jättekär i ... t.ex....
"Nej det skulle inte fungera, eftersom tekniken Spjutdrill inte är anvsedd att läras ut på det sättet..."
Men om nu X använder sina pedagogiska knep från alvisk brottning borde han/hon väl kunna sätta ihop en teknik som motsvarar Spjutdrill på 'unik'-vis...?

Menar inte att vara tjatig...
Men det där borde väl egentligen ha med typ färdigheten Pedagogik eller nåt att göra istället i så fall...? (tillsammans med fv i stridskonsten och kanske Stridvana eller den nya färdigheten Stridsteori...?)
Eller cyklar jag igen/fortfarande...?
Alltså... att det är Läraren som är det viktigaste... eller att man får tillgång till en 'certifierad' skola... (Mycket ISO9000 på jobbet just nu...)
Dvs att på den bra skolan där man lär ut alvisk brottning på en månad skulle man kunna lära sig Spjutdrill lika bra på en vecka... (om de kan båda delar på skolan...)
*Hoppas att man var klarare i formuleringarna denna gången....*

Jonas...
Grisodlare...!?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"'Jompas goeteknik' var tänkt som en stridskonst som inte har någon motsvarighet i listan av vanliga stridskonster, alltså en stridskonst som är unik"

En stridskonst är inte unik för att den inte finns i listan. Den är unik för att den inte kan vara något annat, ingenting annat. Huruvida den förekommer i listan har inte med saken att göra. Skapar du Jompas Goeteknik som en Unik stridskonst, då är det en Unik stridskonst.

Men! (det finns alltid ett "men")

Det kanske ska tilläggas att de flesta krigaryrken har begränsningar på vilka stridskonster man får lära sig - det är inte alla yrken som gör det möjligt att lära sig unika eller ens ovanliga stridskonster. Så gör du en prisjägare så får han lära sig en Vanlig stridskonst. Ska han nu lära sig Jompas Goeteknik så måste Jompas Goeteknik skapas som en Vanlig stridskonst. Att Jompas Goeteknik inte står i listan har inget med saken att göra. Skapar du Jompas Goeteknik som en Vanlig stridskonst så är den vanlig och din prisjägare kan lära sig den. Skapar du den som en Unik stridskonst så är den Unik och din prisjägare kan inte lära sig den. Så enkelt är det.

"Så du menar att i princip... om jag övertalade X (som t.ex är den där värsting alven som kom på alvisk brottning) att träna mig i Spjut drill... (som vi i detta exempel antar att han/hon kan) aldeles ensam... så skulle jag lära mig massa extra tekniker i Spjutdrill...? Eller lära mig teknikerna mycket billigare (vilket iofs inte skulle fungera i Eonsystemet...(?))??"

Nej. Du skulle lära dig Spjutdrill och ingenting annat. Inga bonusar, inga rattmuffar och fluffiga tärningar. Däremot lär du dig förmodligen Spjutdrill fortare, eftersom läraren får lättare med sitt slag för Pedagogik.

"Menar inte att vara tjatig...
Men det där borde väl egentligen ha med typ färdigheten Pedagogik eller nåt att göra istället i så fall...? (tillsammans med fv i stridskonsten och kanske Stridvana eller den nya färdigheten Stridsteori...?)
Eller cyklar jag igen/fortfarande...?"


Du cyklar fortfarande.

Kan du få en person att lära ut stridskonsten Spjutdrill på tu man hand så är den enda fördelen du får av det att du får lära dig Spjutdrill med en privatlärare, vilket gör att det går fortare. Stridskonsten är tänkt att drillas i en stor kasse soldater och innehåller därför inga avancerade tekniker, men visst, hittar du en privatlärare så har denne mer tid med dig. Men du lär dig inte avancerade tekniker för det - du lär dig Spjutdrill, och det är fortfarande en vanlig stridskonst. Vilket är exakt vad du beställde.

Däremot så kan inte mäster Emrynn lära ut sin unika stridskonst till 100 nyblivna rekryter. Det är en unik stridskonst, och på grund av de avancerade tekniker som ingår måste han lära ut den på tu man hand och ha benkoll på eleven hela tiden. Det kan han inte ha om han har en kasse rekryter, eller ens om han har en liten kasse rekryter. En eller två kan man lära upp, men inte fler.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
huh?

Skapar du den som en Unik stridskonst så är den Unik och din prisjägare kan inte lära sig den. Så enkelt är det.

Varför inte? Vad hindrar jompas prisjägare för att möta en vis mästare som vill lära honom sin "unika" teknik?

För övrigt:
Ponera att en person som lärt sig den unika stridskonsten X av den ensamma mästaren FooBar, lär den vidare till andra personer? Blir stridskonsten svårare att lära sig för hans elever? Blir stridskonsten svårare att lära sig för FooBars elever (nu när den inte längre är unik)? Det senare vore litet absurt :)

Jag kan förstå att det kan vara bättre att ha en ovanlig stridskonst då folk inte är beredda på vad man kan göra men detta borde påverka svårigheter i striden snarare än hur lätt den är att lära.
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Oki... vi glömmer Jompa nu snälla... dåååligt exempel....

Ett svar väcker minst två nya frågor för den intresserade studenten... ;-)

Så.. kärnpunkten är VAD SOM KRÄVS av en stridskonst för att den ska kvala in som vanlig, ovanlig resp unik...

Om jag inte fortfarande cyklar så är det en kombination av följande...
Grundarens kunskaper... så klart... Förutom i tekniker och stridserfarenhet även hur bra han är på att fixa en strategi för pedagogiken (med ingående filosofistycke, som iaf brukar finnas med i de kampsporter jag har provat).
Och lärarens kunskaper (om det inte är samma person som ovan...).
Samt förutsättningarna vid inlärningen.
OK? Nåt mer...? Nåt fel?

Vad händer då om Emrynns bäste elev Rymenn(Stridskonst 28 eller nåt) försöker föra traditionen vidare efter Emrynns död...? Eller den sämste eleven NenRym(Stridskonst kanske 15)...? (Antar samma förutsättningar i övrigt...)
Vad krävs av läraren/grundaren...? (Dvs måste en vapenmästare ha varit Emrynns Elev...? Eller skulle Rymenn eller t.o.m. NenRym ovan duga...? Och om en RP försöker skapa en 'ovanlig' eller 'unik' stridskonst... vad skulle krävas av honom...?)
Vad skulle hända om Emrynn trots allt tog sig an exemplet med 100 nya rekryter...? Skulle dessa få välja tekniker till sin stridskonst som om den var en 'vanlig' eller 'ovanlig' stridkonst...?

*Kanske börjar tröttna nu...?*

Jonas...
Grisodlare...!?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Så.. kärnpunkten är VAD SOM KRÄVS av en stridskonst för att den ska kvala in som vanlig, ovanlig resp unik..."

Vad som krävs är att du som spelare/spelledare säger att du ska göra en vanlig, ovanlig respektive unik stridskonst. Ingenting mer. Det ställs inga särskilda krav på tjock filosofikurs, knepiga manövrer, kungfufilmsträningsscener, kinesiska lyckokakor eller något annat. Det enda som krävs är att du som spelare skapar stridskonsten som vanlig, ovanlig eller unik.

Som resultat av detta får du dock lite begränsningar. Det är inte säkert att din rollperson får lära sig din nya hyperballa stridskonst. En ovanlig stridskonst är ofta begränsad på så sätt att vissa krav måste uppfyllas för att man ska få tillträde (socialt, fysiskt eller regelmässigt - krav är det dock likafullt) till den. En stridskonst som kräver att man befinner sig i rätt land är ovanlig. En stridskonst som kräver vissa grundförutsättningar (ett lägsta värde i ett attribut) är ovanlig. En stridskonst som kräver att man tillhör rätt ras eller rätt socialt stånd är ovanlig. En stridskonst som förutsätter vissa ägodelar är ovanlig. I övrigt, kan man drilla hundratalet pers i den är det en vanlig stridskonst. Är man tvungen att lära upp ett fåtal elever åt gången, eller om det är löjligt höga krav på att bli antagen, kan man nästan sätta sig på att den är unik.

"Vad händer då om Emrynns bäste elev Rymenn(Stridskonst 28 eller nåt) försöker föra traditionen vidare efter Emrynns död...?""

Med stor sannolikhet får den bättre läraren för sig att modifiera sin lärares stridskonst, och gör detta. Han kanske inte tycker om att man måste lära sig filosofi, utan nöjer sig med taktik. Han kanske tycker bättre om cinneach och kastar ut carwelan. Och så vidare - poängen är att han modifierar stridskonsten. Sedan lär han ut den modifierade stridskonsten till sina elever, vilket gör att stridskonsten utvecklas och lever ett eget liv. Är han ortodox låter han bli att ändra på stridskonsten och sätter igång att lära ut den i alla fall.

"Eller den sämste eleven NenRym(Stridskonst kanske 15)...? (Antar samma förutsättningar i övrigt...)"

Den sämre läraren skulle misslyckas med sina undervisningsslag oftare, så hans elever skulle inte lära sig lika fort.

"Vad krävs av läraren/grundaren...? (Dvs måste en vapenmästare ha varit Emrynns Elev...? Eller skulle Rymenn eller t.o.m. NenRym ovan duga...?"

Två saker. 1) Att han kan stridskonsten. 2) Att han har lust att lära ut. Det underlättar med högt färdighetsvärde i stridskonsten och även högt värde i Pedagogik.

"Vad skulle hända om Emrynn trots allt tog sig an exemplet med 100 nya rekryter...? Skulle dessa få välja tekniker till sin stridskonst som om den var en 'vanlig' eller 'ovanlig' stridkonst...?"

Nej. Han skulle inte kunna lära ut sin stridskonst till dem, så han skulle bli tvungen att uppfinna en enklare, vanlig stridskonst för de hundra rekryterna som de ämlans puckona skulle kunna begripa. Helt enkelt en lightversion.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Der Verskräcklige Spielführer!

"Varför inte? Vad hindrar jompas prisjägare för att möta en vis mästare som vill lära honom sin "unika" teknik?"

En elak spelledare och eventuellt elaka tärningar.

Det finns en uppsättning fall i stridskonstreglerna då en rollperson som inte har tillgång till en unik stridskonst kan få lära sig den i alla fall. De flesta av dessa fall kräver en läbbans tur med tärningarna, men det kan nog gå genom att muta spelledaren också.

Senare i spelet kan prisjägaren naturligtvis träffa en vis mästare som tar sig an honom, men det faller i så fall under helt andra regler än rollpersonsgenereringen och faller alltså utanför det aktuella fallet. Vill han lära sig en stridskonst senare så är det upp till spelledaren att avgöra om det går och så vidare.

"Ponera att en person som lärt sig den unika stridskonsten X av den ensamma mästaren FooBar, lär den vidare till andra personer? Blir stridskonsten svårare att lära sig för hans elever? Blir stridskonsten svårare att lära sig för FooBars elever (nu när den inte längre är unik)? Det senare vore litet absurt :)"

Nej, stridskonsten är unik. Möjligen kan FooBars elev utveckla en lightversion om han vill drilla fler folk, men originalstridskonsten är fortfarande unik.

"Jag kan förstå att det kan vara bättre att ha en ovanlig stridskonst då folk inte är beredda på vad man kan göra men detta borde påverka svårigheter i striden snarare än hur lätt den är att lära."

En ovanlig eller unik stridskonst ger användaren fler möjligheter under stridens lopp, vilket ger användaren en fördel.

Frågan är också vad man menar med en svårare stridskonst. Är det en stridskonst som är svår att lära sig eller svår att använda? Jag röstar på att det är svårt att lära sig.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Lightversionen för 100 elever... Det borde han klara utan att behöva fundera en massa, utan bara välja ut rätt antal tekniker och sedan använda sitt fv i den komplicerade stridskonsten för att lära ut lightversionen... (?)
Ja iaf...

Tack så mycket... jag tror jag ger mig nu... /images/icons/laugh.gif
Får nog ta och fixa till lite egna regler där så att jag begriper dem tror jag... Lärt mig mycke nyttigt dock.
Har spelare som är väldigt inbitna mot kampkonsthållet... Vill skapa egna unika varianter, alltså att deras RP ska starta skola och utveckla egen stridskonst... tycker inte de ska kunna göra det sådär bara... tycker typ de behöver nån form av teoretiska kunskaper förutom att de kan ett gäng stridskonster...


Jonas...
Grisodlare...!?
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Der Verskräcklige Spielführer!

Förvirringen ligger nog i definitionen av "unik". betydelse i svenska språket.... ensam och definitionen enligt eons stridkonstregler där det inte är 'ensam' som är det viktiga utan, det heter 'Unik' stridskonst för att den oftast kommer att vara ensam... en gammal klok fäktmästare som kommit på nåt klipskt. Efter det så handlar det om, som jag har förstått det om att typ... för att kunna tillgodogöra sig alla aspekter av stridskonsten krävs att eleven är ganska ensam och har lärarens odelade uppmärksamhet... (men konkreta regler för detta finns det inte...) det vill säga.. det kommer inte att kunna bli särskilt många utövare då det kräver få elever hos läraren och ett stort engagemang av denne...
jag tycker dock att det är ganska orättvist med erfarenhetspoängen... en vanlig stridskonst borde vara lättare att lära sig... tycker jag... /images/icons/laugh.gif

med reservation....

Jonas...
Grisodlare...!?
 

virus

Veteran
Joined
24 Jul 2000
Messages
78
Location
Umeå
Re: Der Verskräcklige Spielführer!

jag tycker dock att det är ganska orättvist med erfarenhetspoängen... en vanlig stridskonst borde vara lättare att lära
sig... tycker jag...


Ja, men det är den....
den har inte lika många tekniker som du måste betala 1(en) erfarenhetspoäng(eller vad det nu heter) för...


// /images/icons/crazy.gif [color:green]virus</font color=green>
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Kampsporter (OT)

(med ingående filosofistycke, som iaf brukar finnas med i de kampsporter jag har provat).

Äh, det där gäller bara för fjantiga pyjamasbrottare... ;-)


/Zäta
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Re: Stridkonsters utveckling

Anta att man lär sig en vanlig stridskonst från början, och under spelets gång lär sig fler och fler tekniker och moment (och får högre och högre FV).
När blir den ovanlig resp. unik?

/Cernael - developement is the key to survival
 

Karlsson

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
56
Location
Mariestad, gissa
Är det inte ett hål i ditt resonemang? Man lär väl egentligen inte ut stridskonsten utan teknikerna i stridskonsten? En lärare som lär ut en vanlig stridskonst kanske ägnar en vecka åt varje teknik när han har 100 elever, säg då också att den stridskonst han lär ut har tre tekniker i sig, det borde bli... öhh... tre veckor! Om Emryn ska lära ut sin unika stridskonst till 100 elever borde varje teknik inte heller ta mer än 1 vecka att lära ut. Men så har ju hans unika stridskonst kanske 8 tekniker i sig så då borde det gå på åtta veckor att lära ut den stridskonsten, + ett par veckor för att samordna allt. För det är ju inte teknikerna i stridskonsten som är svåra att lära sig. eller är jag ute och cyklar?

"When God created light,
the first shadow was born"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Stridkonsters utveckling

"När blir den ovanlig resp. unik?"

Det spelar i sammanhanget ingen roll, eftersom huruvida en stridskonst är unik eller inte enbart är viktigt när man skapar rollpersonen. Därefter spelar det egentligen ingen som helst roll, vilket naturligtvis även borde gälla nya rollpersoner som vill lära sig av den gamle.

Enda undantaget är kampanjspel över flera generationer, men det är över huvud taget inte ett ämne som täcks av det utgivna materialet till Eon, och jag misstänker att det inte heller spelar någon roll eftersom man enbart genom släktskapet har ett skäl till att lära sig stridskonsten.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Lightversionen för 100 elever... Det borde han klara utan att behöva fundera en massa, utan bara välja ut rätt antal tekniker och sedan använda sitt fv i den komplicerade stridskonsten för att lära ut lightversionen... (?)"

Ungefär. Men det är Emrynn som väljer vad som ska ingå i lightversionen, inte hans elever.

"tycker typ de behöver nån form av teoretiska kunskaper förutom att de kan ett gäng stridskonster..."

Vad för slags teoretiska kunskaper? Jag menar, de flesta teoretiska kunskaper brukar ingå som sekundära färdigheter i redan existerande stridskonster alternativt vara en del av själva våldsgrunden.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Man lär väl egentligen inte ut stridskonsten utan teknikerna i stridskonsten?"

Man lär ut hela klabbet.

Man kan se det så här: en unik stridskonst "har plats" (jag vet: dålig beskrivning) för fler tekniker just genom att läraren har mer tid att finslipa en ensam elev. När man drillar hundra pers har man inte tid att finslipa varje elev, så därför kan man inte klämma in lika många tekniker per elev.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Inte regelmässigt sett.
Och, utan att ha någon större erfarenhet av det, så gissar jag att ungefär det samma gäller en riktig stridskonst. Det är grunderna som präntas in, om och om igen, teknikerna är bara grädden på moset.

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Re: Stridkonsters utveckling

Det spelar i sammanhanget ingen roll, eftersom huruvida en stridskonst är unik eller inte enbart är viktigt när man skapar rollpersonen.
Njae... Anta att man vill starta en vapenakademi el. dyl. Hur många elever kan man träna samtidigt?

/Cernael - Grades. Social life. Sleep. Pick two.
 
Top